hétvégi héber nyelvű híradó 2023.07.21.

Hétvégi héber nyelvű híradó 2023.07.21.

 

נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, נאם בקונגרס האמריקני, וסיים ביקור שנועד להרגיע את ארצות הברית שהדמוקרטיה בישראל נותרה חזקה למרות ניסיונות הממשלה לשנות את מערכת המשפט במדינה. הרצוג זכה למספר מחיאות כפיים. במהלך נסיעתו הוא גם נפגש עם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן והדגיש את היחסים ההדוקים בין מדינותיהם, למרות המתיחות האמריקאית עם ממשלתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. „הדמוקרטיה הישראלית היא קשוחה ועמידה, ובהחלט צריך להסתכל על הדיון הישראלי הנוכחי על כל היבטיו כמחווה לחוזקה של הדמוקרטיה הישראלית”, אמר הרצוג.

יו”ר מפלגת האופוזיציה בני גנץ הציע להתחיל מיד בשיחות עם הקואליציה לפיתוח פתרון קונצנזוס לשינוי בדיקת ה”סבירות” של מערכת המשפט, שכן הצעת חוק האוסרת על יישום החלטות קבינט ושרים מתקדמת מהר יותר לקראת אישור. עם זאת, הוא קשר את ההצעה לתנאי שראש הממשלה בנימין נתניהו יתחייב לקדם את הרפורמות השיפוטיות שהממשלה רוצה להשיג רק באמצעות קונצנזוס, מה שמפלגת השלטון הליכוד דחתה לאלתר. „אני קורא לנתניהו ולכל חברי הכנסת האחראים – זוהי חובתם הלאומית לקבל את ההצעה”, אמר גנץ במסיבת עיתונאים בכנסת. ההפגנות נגד הרפורמות של ממשלת ישראל יימשכו ברחבי ישראל בסוף השבוע הקרוב.

ערב הסעודית וטורקיה חתמו על הסכמים בנוגע לאנרגיה, הגנה, השקעות ותחומים אחרים, דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית הסעודית SPA. נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן וירש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, השתתפו אף הם בטקס החתימה. בין היתר חתמה ערב הסעודית על שני חוזים עם החברה הטורקית הגדולה Baykar Defense, המייצרת מל”טים צבאיים. „מטרת רכישת המל”טים היא להגביר את המוכנות של הכוחות המזוינים של הממלכה ולחזק את יכולות ההגנה והייצור שלה”, כתב שר ההגנה הסעודי חאלד בן סלמאן ברשתות החברתיות. שר ההגנה הסעודי הודיע גם כי שתי המדינות חתמו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא ייסע לדרום אפריקה לפגישת ה-BRICS שתתקיים באוגוסט, כך הודיע משרד הנשיאות של דרום אפריקה. לפי ההצהרה, הושגה „הסכמה הדדית” לפיה פוטין לא ישתתף

בפסגה באופן אישי, ובמקום זאת רוסיה תיוצג ע”י שר החוץ סרגיי לברוב באירוע שבין ה- 22 ל-24 באוגוסט. בינתיים, הדובר הרוסי, דמיטרי פסקוב, הכחיש את המידע שלפיו רוסיה אמרה לכאורה לנשיא דרום אפריקה סיריל רמפוסה שאם פוטין ייעצר בפקודת בית הדין הפלילי הבינלאומי )ICC( בפסגת ה-BRICS, הדבר יהיה שווה ערך להכרזת מלחמה. לפי דבריו לא נעשתה אמירה מסוג זה. לכל אדם בעולם ברור לחלוטין מה פשר ניסיון התקפה על נשיא רוסיה, כך שבמקרה הזה אין מה להסביר לאף אחד, אמר פסקוב בתגובה לשאלות העיתונאים.

לאו”ם יש שלושה חודשים להראות תוצאות מוחשיות ולהציל את הסכם התבואה שנחתם ביולי האחרון, אמרה דוברת החוץ הרוסית, מריה זכרובה, ביום רביעי. „ההסכם בין רוסיה לאו”ם קובע כי ההסכם תקף לשלוש שנים, ואם אחד הצדדים רוצה לסיים אותו, עליו להודיע על כך שלושה חודשים מראש”, ציטטה זהרובה את המסמך כשדיברה עם רדיו ספוטניק. „אנחנו כבר ציינו זאת”, הוסיפה. „בהתאם, לאו”ם יש עדיין שלושה חודשים להשיג תוצאות מוחשיות”, המשיכה הדוברת. „אם יהיו תוצאות קונקרטיות, נחזור לדון בנושא”, הדגישה.

נאט”ו הגדילה את נוכחותה בצפון קוסובו בכ-500 חיילים בתגובה למתחים שם, אמר ינס סטולטנברג, מזכ”ל הארגון, במסיבת עיתונאים עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ’יץ’. הוא הזכיר כי נאט”ו נוכחת באזור כבר שנים עם כוחות שומרי השלום KFOR, המבצעת עבודה מעולה. חיזוק הכוחות היה הכרחי, בין היתר, משום שחלק מיחידותיהם הותקפו בחודש מאי. סטולטנברג קרא לצדדים להפחית את המתיחות ולהימנע מפעולות והצהרות שיובילו להסלמה.

עתיקות ישראליות שהיו מיועדות לתערוכה קצרה בוושינגטון בשנת 2019 נתקעו בארצות הברית עקב המגיפה. הם נמצאו לאחרונה באחוזת מר-א-לאגו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה, ובכירים ישראלים ניסו ללא הצלחה להחזירם לישראל. העתיקות כוללות מנורות שמן קרמיקה עתיקות שהן חלק מאוסף האוצרות הלאומי של ישראל. הם נשלחו לארה”ב ב-2019 באישור מנהל רשות העתיקות דאז, ישראל חסן, בתנאי שיוחזרו תוך שבועות, אך כמעט ארבע שנים לאחר מכן, הם עדיין לא הוחזרו. החפצים הארכיאולוגיים הוטסו לארצות הברית לאירוע חנוכה בהשתתפות טראמפ הנשיא דאז וסול פוקס היהודי-אמריקאי, תורם נדיב לרשות העתיקות. בשל הקושי הבירוקרטי שהעלו האמריקאים, בסופו של דבר לא המנורות לא הוצגו בבית הלבן. אבל במקום להישלח חזרה לישראל, הם „נתקעו” בארצות הברית, כך לפי מקורות ישראלים הבקיאים בנושא. לפני מספר חודשים נודע לרשויות הישראליות כי העתיקות הגיעו בסופו של דבר לנשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ.

במהלך סוף השבוע, צפוי בעיקר מזג אוויר מעונן חלקית. החום יחזור ביום ראשון. הטמפרטורות תהיינה סביב 14 עד 18 מעלות בבוקר ובין 27 ל-32 מעלות אחר הצהריים.