חדשות בעברית Héber nyelvű híradó 2023.07.28

חדשות בעברית Héber nyelvű híradó 2023.07.28

הושג הסכם בין הונגריה ליפן בנוגע לשיתוף פעולה בתעשייה הגרעינית, שמטרתו העיקרית היא להבטיח שאנרגיה גרעינית תוכל להמשיך ולהוות מרכיב חשוב באסטרטגיית האנרגיה של שתי המדינות, אמר שר החוץ והמסחר, פיטר סייארטו בטוקיו, עפ”י הודעת משרד החוץ. לאחר משא ומתן עם שר הכלכלה, החקלאות והחוץ היפני, ציין ראש המשרד כי, כמו הונגריה, גם המדינה המזרח אסייתית מסתמכת במידה רבה על שימוש שליו באנרגיה גרעינית. לפי דברי שר החוץ ההונגרי, הצדדים הסכימו על שיתוף פעולה תעשייתי גרעיני הדוק, שמטרתו להמשיך לקחת בחשבון את צורת הפקת האנרגיה הזולה, הבטוחה והידידותית לסביבה באסטרטגיות האנרגיה הלאומיות שלהן.

הנשיא יצחק הרצוג התלונן על העמקת המחלוקות בחברה הישראלית עקב הצעת הרפורמה המשפטית של הממשלה ונראה היה שהאשים בעיקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו באי השגת פשרה על החקיקה. בהצהרה לפני תחילת צום תשעה באב, אמר הרצוג שהוא „מאוכזב עמוקות” לאחר מאמציו לקרב את הקואליציה והאופוזיציה למשא ומתן על הסכם רחב בנושא הרפורמה משפטית, אך השיחות נכשלו, והקואליציה העבירה השבוע את החקיקה הראשונה של השינוי המתוכנן של מערכת המשפט. „ניבאתי שהרגע הזה יגיע”, הכריז הנשיא, תוך שהוא מדגיש כי הוא אינו מוכן „לאבד תקווה”.

על רקע הפסקת השירות בצה”ל ואימוץ חוק המבטל למעשה את רף הסבירות, פנה הרמטכ”ל הרצי הלוי לחיילי המילואים. ביום שני אחר הצהריים אימצה הכנסת את הצעת החוק שנועדה לבטל את תקן הסבירות בקריאה שנייה ושלישית ביחס של 64:0. אלפי חיילי מילואים של הצבא הישראלי איימו לסיים את שירותם ההתנדבותי אם החוק יעבור. מספר הטייסים המופחת בכך משפיע על היכולות המבצעיות של חיל האוויר, אם לא באופן מיידי, אך תוך שבועות. התוצאה המעשית של האיום שלהם, אם יבוצע, תהיה אובדן המוכנות המבצעית של חיל האוויר הישראלי. „אנחנו צריכים אותכם”, אמר הרמטכ”ל בסרטון.

ראש הממשלה אלבין קורטי דרש את השעיית הצעדים המגבילים הבינלאומיים נגד קוסובו בהקדם האפשרי, על פי הדיווח של היומון Pristina Koha Ditore. לדברי ראש הממשלה, הצעד ההגיוני יהיה שהאיחוד האירופי יבטל את הסנקציות שהטיל משום שהממשלה לא יכלה להפחית את המתיחות בין הסרבים והאלבנים בצפון קוסובו עוד לפני הבחירות המוניציפליות המוקדמות. לדברי אלבין קורטי, הוא כראש ממשלת קוסובו, והנציג המיוחד של האיחוד האירופי האחראי על הדיאלוג בין קוסובו וסרביה סיכמו על ניהול המצב והפחתת המתיחות, וטבעי שאם המתיחות לא תפחת, אז לא ניתן לקיים בחירות, כלומר, ניהול המצב יוצר את תנאי ההצבעה.

רוסיה מבקשת להרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם מדינות אפריקה, כתב ולדימיר פוטין במכתב קבלת הפנים שלו שנשלח לרגל הפסגה השנייה של רוסיה-אפריקה. ראש המדינה הרוסי ישתתף באופן אישי בפסגה בת היומיים בסנט פטרסבורג, שבה יוצגו רוב מדינות אפריקה. במכתבו הביע

פוטין את דעתו כי יש צורך בשיתוף פעולה הדוק יותר גם בתחומי המסחר וההשקעות, כמו גם בביטחון תזונתי, במאבק בעוני ובשינויי אקלים. בעולם הרב-קוטבי המתפתח, אפריקה מיוצגת יותר ויותר כאחד הקטבים, אמר פוטין במכתבו, והדגיש כי רוסיה תומכת בשותפיה האפריקאים „בחיזוק הריבונות הלאומית והתרבותית שלהם, ובהשתתפותם הפעילה יותר בפתרון סוגיות אזוריות וגלובליות.”

ביום שני, ראש ממשלת בריטניה רישי סונק ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי דנו בטלפון באפשרות לחדש את יצוא התבואה לאוקראינה ולהחיות את הסכם התבואה. במהלך הפגישה אמר ראש ממשלת בריטניה כי לונדון משתפת פעולה באופן הדוק עם אחת החותמות על ההסכם, טורקיה, במאמצים להחזיר את יצוא התבואה, ובריטניה, כנשיאה הנוכחית של מועצת הביטחון של האו”ם, ממשיכה לגנות את התנהגותה של רוסיה, הודיע דובר מטעם סונק בהצהרה.

לטענת היו”ר הרפובליקני של בית הנבחרים האמריקני, יש לחקור את הנסיבות הכלכליות של הנשיא ג’ו ביידן ומשפחתו, והדבר אף עלול להוביל להליכים להדחת הנשיא. קווין מקארתי אמר לכתבים בבניין החקיקה כי ועדת בית הנבחרים תמשיך בחקירת כספים זרים המגיעים למשפחת הנשיא, חקירה שיש להשלימה כראוי וש”עלולה לעלות לרמה של הליכי ההדחה”. הפוליטיקאי הזכיר לראשונה את אפשרות ההליך בקשר לחקירה המתמשכת בקונגרס בראיון טלוויזיה ביום שני, כשאמר כי „הם רק הולכים בדרך המידע”.

„אני מבקש מהקונגרס לחקור את ציד המכשפות הפוליטי הנוכחי שממשיכים נגדי משרד המשפטים המושחת וה-FBI, לגמרי מחוץ לנורמות”, אמר נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ, לפוליטיקאים הרפובליקניים בבית הנבחרים. הוא הוסיף: „כמובן, הם לא חוקרים את ביידן, שהוא הנשיא המושחת ביותר בהיסטוריה האמריקאית, אבל הם חוקרים אותי מאז שניצחתי „. בהודעת הווידאו תיאר טראמפ את החקירות נגדו כ”פעולת תגמול”, שלדבריו יזמו הדמוקרטים בגלל „ניצחונו” בבחירות לנשיאות ב-2020. בנוסף, הוא סבר כי בכל הנוגע לחקירות, חשוב עוד יותר למנוע מהם להתערב בבחירות לנשיאות ב-2024.

החום צפוי לחזור בסוף השבוע, עם מזג אויר בהיר. חזית קרה יכולה תביא שינוי ביום ראשון. הטמפרטורות חזויות להיות בין 15 ל- 21 מעלות בבוקר, ובין 29 ל- 35 מעלות אחר הצהריים.