בודפוסט לשבת פרשת ויצא

בודפוסט לשבת פרשת ויצא

קנאה מסוג אחר
בודפוסט לשבת פרשת ויצא
מי יותר חכם? מי יותר מוכשר ומוצלח? התלמידים התווכחו ביניהם בכיתה, והמורה ראה שהדבר מוביל להרבה קנאה ותחרות. הוא לקח בריסטול וצייר קו, ששינה את כל האווירה | קנאה מסוג אחר – בודפוסט לפרשת ויצא תשפ”ב
צפו עכשיו

 

המורה נכנס לכיתה, וראה את התלמידים מתווכחים ביניהם: מי יותר חכם, מי יותר מוכשר ומוצלח, וזה גורם להם להרבה קנאה ותחרות ביניהם. אמר להם המורה: „תלמידי, אני רוצה להראות לכם משהו מאוד מעניין”. לקח המורה בריסטול גדול, וצייר על הבריסטול עם לורד שחור קו באורך של חצי מטר. הוא שאל את התלמידים: „תגידו לי בבקשה, איך אפשר שהקו הזה של החצי מטר, יראה הרבה יותר קצר ממה שהוא באמת, מבלי לגעת בו?”.

התלמידים הציעו שלל אפשרויות: לכסות חלק ממנו, לקפל את הדף, ועוד כל מיני תשובות בסגנון הזה. לאחר שסיימו להציע את רעיונותיהם, הלך המורה אל הבריסטול, ומעל הקו של החצי מטר, צייר עם הלורד השחור עוד קו, של שני מטר, ואמר להם: „אתם רואים, אם אתם רוצים להיות יותר גדולים, אל תקטינו מישהו אחר, פשוט תגדילו ותצמיחו את עצמכם!”.

בפרשת השבוע אנחנו מקבלים מסר מאוד מיוחד בנושא של קנאה. קנאה בכלל, זה יצר שהוא מצד אחד קטלני והרסני, ומצד שני זה יצר חיוני, כמו שנאמר: ‘קנאת סופרים תרבה חכמה’. מספרת לנו התורה על קנאתה של רחל אמנו באחותה לאה – אחותה לאה יולדת בנים, והיא עדיין לא. אומרת התורה: „ותקנא רחל באחותה”. רש”י מסביר: קינאה במעשיה הטובים! רחל חס וחלילה לא רצתה שאחותה לא תצליח ויקרו לה דברים לא טובים, אלא היא שמחה בשבילה, ורק אמרה: אם היא מצליחה, מה הסוד? אני גם רוצה ללמוד ממנה, אני גם רוצה לצמוח ולגדול מזה. זה המסר שלה בשבילנו!

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב”ד קרן אור בודפשט