Héber nyelvű híradó חדשות בעברית 2023.08.18

Héber nyelvű híradó חדשות בעברית 2023.08.18

מלגת הסטיפי היא כרטיס כניסה לטובים ביותר וקרש קפיצה לעולם הרחב – אמרה נשיאת הונגריה קטלין נובאק ביום שלישי, כשהעניקה תארים לזוכים במלגת Stipendium Peregrinum בארמון שנדור בבודפשט. נשיאת הונגריה, שהיא גם המייסדת והתומכת הראשית של התכנית, אמרה: 579 צעירים הגישו מועמדות לתכנית Stipendium Peregrinum שהושקה ב-2019 בארבע השנים האחרונות, 99 מהם זכו במלגה, שבזכותה יוכלו ללמוד באוניברסיטאות הטובות בעולם. הודות לתכנית, 26 מקבלי מלגות חדשים יכולים להתחיל את שנת הלימודים 2023/2024, ועוד 44 ימשיכו את לימודיהם ב-31 אוניברסיטאות ב-9 מדינות.

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי הצבא „ערוך לחלוטין לכל תרחיש” במהלך ביקור ביחידה המובחרת של חיל הים „שייטת 13”. „בניגוד לרטוריקה של יריבינו, אנו ערוכים לחלוטין לכל תרחיש, באוויר, בים וביבשה”, אמר גלנט בדברים לקומנדו הימי שסיפק משרדו. „אסור לתת לרעש להסיח את דעתכם מהמשימה החשובה ביותר, שמירה על ביטחון המדינה ושלום אזרחיה”, הוסיף בהתייחסו למתחים הלאומיים על רקע הרפורמה המשפטית.

פרגוואי צפויה להעביר את שגרירותה מתל אביב לירושלים, כך הודיע ביום רביעי משרד החוץ הישראלי לאחר פגישה בין שר החוץ אלי כהן וסנטיאגו פנה, לאחר פגישה עם נשיא המדינה הדרום אמריקאית. כהן נפגש עם פנה שעות ספורות לאחר שבועת התפקיד. אם המהלך ייצא לפועל, זו תהיה הפעם הרביעית בשני העשורים האחרונים שפרגוואי מעבירה את השגרירות בישראל. שגרירות המדינה הייתה במקורה במבשרת ציון, עד שנסגרה ב-2005 מסיבות תקציביות. כמה שנים לאחר מכן נפתחה מחדש השגרירות, הפעם בהרצליה פיתוח. ב-2018 הודיע נשיא פרגוואי דאז, הוראסיו קארטס, כי בדומה לארצות הברית, השגרירות תעבור לירושלים. עם זאת, כמה חודשים לאחר מכן, קארטס הוחלף כנשיא על ידי מריו עבדו בניטס, שהפך את המהלך והעביר את השגרירות לתל אביב. לפי נתוני משרד החוץ, השגרירות תחזור כעת מתל אביב לירושלים.

משרד הבריאות הישראלי מזהיר כי שחייה בכנרת עלולה לגרום לדלקות עיניים חמורות. המשרד מסר בהצהרה כי דווחו בימים האחרונים לפחות שלושה מקרים של דלקת וצלקות בקרנית שנגרמו על ידי מיקרוספורידיה, טפיל פטרייתי שנמצא במים. פטריה זו יכולה להיכנס לגוף דרך הרקמות הרכות סביב העיניים בזמן שאנו שוחים. המשרד מבקש ממי שרוצה להיכנס לאגם להרכיב משקפי שחייה. אלו הסובלים מתסמינים מתבקשים לפנות מיד לטיפול רפואי.

גנרל מארק מיילי, יו”ר המטות המשולבים של ארה”ב, ייצא בשבוע הבא לישראל, שם ייפגש עם שר הביטחון יואב גלנט ועם הרמטכ”ל, הרצי הלוי, כך מסר פורטל החדשות וואלה. על פי הדיווח, הביקור יאפשר לממשל ביידן להעריך את הנזק למוכנות צה”ל שנגרם על ידי סירוב חיילי מילואים לשרת במחאה על חוק הרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת של הקואליציה. עדיין לא ברור אם מיילי יפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו, נכתב בוואלה. הפנטגון סירב להגיב על הדיווח. לפי מקורות ישראלים, הטיול הוא גם ביקור פרידה של מיילי, שיעזוב את תפקידו באוקטובר. ביקורו תוכנן ליוני, אך בוטל ברגע האחרון עקב מרד וגנר ברוסיה.

ספינת מסחר עזבה את נמל אודסה, אוקראינה, למרות יכולתה של רוסיה לכוון לספינות בים השחור. הספינה ג’וזף מהונג קונג תקועה בנמל מאז פתחה רוסיה בפלישה לאוקראינה בקנה מידה מלא בפברואר 2022. קייב הכריזה על „מסדרון הומניטרי” בים השחור לאחר שהסכם לאפשר יצוא תבואה קרס בחודש שעבר. עם זאת, מוסקבה לא אמרה אם היא תכבד את המסדרון. הספינה יצאה כשקייב

אמרה כי תקיפות אוויריות רוסיות גרמו נזק למתקני אחסון תבואה ברני, נמל על הדנובה כ-260 ק”מ דרום-מערבית לאודסה.

ממשלת ליטא החליטה לסגור זמנית שניים מששת מעברי הגבול שלה עם בלארוס החל מה-18

באוגוסט, כך דיווחה רשות השידור הציבורית הליטאית LRT. פולין והמדינות הבלטיות מודאגות מהמצב בגבול לאחר שמאות שכירי חרב מהצבא הפרטי הרוסי וגנר הגיעו למדינה בחודש שעבר בהזמנת נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לטביה שללה ביום שלישי את חופשתם של שומרי הגבול שלה בשל האיום, ופולין הודיעה בשבוע שעבר כי תגדיל את מספר החיילים המשרתים לאורך גבול בלארוס לעשרת אלפים, הודיע פורטל החדשות Yevropejska Pravda.

אנשים המתגוררים בצפון הרחוק בקנדה פונו דרך האוויר מהאזור הטריטוריות הצפון-מערביות, שם הוכרז מצב חירום בשל מספר שיא של שריפות יער. 15 אחוז מהאוכלוסייה, כששת אלפים איש, פונו מהאזור הפחות מאוכלס. עד כה השנה אירעו באזור 265 שריפות יער, הרבה יותר מהממוצע של 185 בעשר השנים האחרונות. השריפות השמידו עד כה 130,000 קמ”ר של צמחייה, גרמו נזק לנכסים חומריים ולתשתיות חיוניות.

צפוי חום בסוף השבוע. מזג האוויר ימשיך להיות בהיר וחם ביום ראשון. הטמפרטורות חזויות להיות סביב 18 עד 22 מעלות בבוקר, ובין 32 ל- 37 מעלות אחר הצהריים.