אתמול לפני 99 שנים התרחש אחד האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה של ארץ ישראל

 

אתמול לפני 99 שנים התרחש אחד האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה של ארץ ישראל:

לחצו כאן
  „כובע טמבל”: דו-שבועון לענייני נוסטלגיה, היסטוריה ומורשת עם ישראל בארצו
. שלום,

אתמול לפני 99 שנים התרחש אחד האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה של ארץ ישראל: ב11.12.1917 הגיע גנרל אלנבי בראש צבאו לירושלים, 400 שנות שלטון האימפריה העותומאנית הסתיימו והחל עידן חדש של המנדט הבריטי.
התקופה שקדמה ליום שחרור ירושלים זה, אתמול  לפני כמעט 100 שנים –  הייתה רוויה באין ספור אירועים מרתקים, מחלקת המחקר שלנו ריכזה כאן בהמשך את תיאור השתלשלות האירועים כפי שהתרחשו.

ובעניין אחר נקפוץ 99 שנים קדימה:השבוע אמור בית המשפט העליון להחליט בשאלה עקרונית: האם ביזוי דגל ישראל מותר במסגרת חופש הביטוי, או שההגנה על רגשות הציבור גוברת על חופש הפרט. אנו ב”מועצה לקידום המורשת הישראלית” הבענו את דעתנו הנחרצת כבר ב2015, במסגרת הקמפיין שהובלנו נגד החלטת  יו”ר הכנסת להחליף את סמל המדינה כסמלה של הכנסת –  בסמל „חדשני ומודרני”. טענו אז וכך גם היום – יש מספר ערכים לאומיים כגון דגל המנון וסמל אותם יש לקדש ועליהם יש להגן. לשמחתנו מעל ל21,000 ישראלים חתמו על העצומה שהוגשה בזמנו ליו”ר הכנסת שאכן גרמה לו לשנות דעתו ולבטל החלטה שהייתה עשויה לפגוע בסמל המדינה. נקווה שבית המשפט העליון יוציא השבוע פסיקה גורפת שתגן על הדגל הלאומי שלנו מביזוי.

ובנושא אחר: השבוע הנחיל ירון דקל מפקד גלי צה”ל אכזבה מרה לציבור הישראלי, בהחלטתו התמוהה להוריד מלוח השידורים את התוכנית „בילוי נעים עם מולי שפירא”, לאחר 40(!) שנות שידור רצוף. בין השאר עסקה התוכנית לאורך השנים גם בנושאי מורשת, תרבות, היסטוריה, נוסטלגיה ועוד. ה”קומיסר” דקל פעל בניגוד לרצונם של מאות אלפי מאזינים וחיסל את התוכנית למרות הפופולאריות העצומה שלה, ובכך הוא מצטרף לרשימת משמידי הערך של התרבות והמורשת הישראלית, לצערנו יש גם כאלה.

דייויד סלע,

יו”ר, המועצה לקידום המורשת הישראלית (ע”ר)

עורך ראשי, אתר נוסטלגיה אונליין

מגזין „כובע טמבל” נשלח ל

207,983 מנויים

ומוקדש הפעם ל-

גנרל אלנבי וכיבוש ירושלים בידי הבריטים בשנת 1917

., באפשרותך לסייע לנו להפיץ את תכני המורשת הנוסטלגיה וההיסטוריה הישראלית, על ידי העברת מגזין זה לרשימת החברים שלך. ההרשמה היא בחינם, בהקלקה על התמונה כאן מתחת.  תודה!
ואז אלנבי ירד מסוסו וצעד ברגל…

תיאור האירועים המרתקים שקדמו לשחרור ירושלים מידי העותומאנים ותחילת המנדט הבריטי

הקדמה היסטורית: בבוקרו של ה 28 ליוני 1914 בסרייבו שבבוסניה ירה סטודנט סרבי בפרנץ פרדיננד יורש העצר האוסטרי (בתמונה) והתנקש בחייו, רצח שהביא לבסוף לפתיחתה של מלחמה נוראה, מלחמת העולם הראשונה שנמשכה בין השנים 1914 ועד 1918, בה השתתפו מדינות המקיפות יותר מחצי מכדור הארץ ונהרגו בה למעלה מ-18.5 מיליון בני אדם, כמחציתם אזרחים. גולת הכותרת של מלחמת העולם הראשונה מנקודת מבט של ההיסטוריה הארץ ישראלית היא שחרור ירושלים על ידי גנרל אלנבי, וסיום השלטון העותומאני בארץ ישראל שנמשך 400 שנים בדיוק.
המערכה במזרח התיכון במלחמת העולם הראשונה הייתה רק ‘הצגה משנית’ למלחמה המרכזית באירופה, אך היא השפיעה על המלחמה באירופה בשל הצטרפות האימפריה העות’מאנית למלחמה לצד האימפריה האוסטרו-הונגרית והקיסרות הגרמנית, בעיקר כיוון שהצטרפות הטורקים לצד הגרמנים והאוסטרו הונגרים העבירה את המלחמה גם לאזור השליטה של הטורקים, המזרח התיכון, וגרמה לפתיחת חזית נוספת שאילצה את הכוחות הלוחמים, בעיקר הצרפתים והבריטים, לרתק בלית ברירה כוחות גדולים במזרח התיכון .

המלחמה במזרח התיכון השפיעה באופן מוגבל על תמונת המלחמה הגדולה עצמה – אך הייתה לה השפעה עצומה על המזרח התיכון מסיום המלחמה ב1918 ובשנים שלאחר מכן: ראשית, סיום המלחמה כאן באזור הביא גם כאמור לסוף שלטון האימפריה העות’מאנית כאשר בריטניה וצרפת חילקו בניהן לאחר המלחמה את השלל. בנוסף, רוב מדינות המזרח התיכון דהיום, נולדו והתגבשו בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה. כבר במהלך המלחמה אבל בעיקר לאחריה החלה לשגשג באזור הלאומנות הערבית ובמקביל התפתחו גם המאווים הציוניים להקמת בית יהודי בארץ ישראל, וודאי לאחר הצהרת בלפור מנובמבר 1917 – והתפתחות שתי התנועות הלאומיות הללו מהתקופה שאחרי מלחמת העולם הראשונה יצרו התנגשות בלתי נמנעת שהחלה אז, ולמעשה ממשיכה עד עצם היום הזה.
כאשר העותומאניים הצטרפו לאימפריה האוסטרו-הונגרית והקיסרות הגרמנית במסגרת מלחמת העולם הראשונה הם ריכזו את מאמציהם בין השאר במטרה לנתק את תעלת סואץ מבריטניה. התעלה עורק החיים בין האימפריה הבריטית ומושבותיה בדרום מזרח אסיה, ושימשה כציר מרכזי בהובלת אספקה מהמושבות הבריטיות בהודו ואוסטרליה לעבר החזיתות המרכזיות של המלחמה באירופה.

חסימת התעלה על ידי העותומאניים הייתה עשויה להיות בעלת השלכה משמעותית על הלחימה באירופה, ולכן הבריטים הקצו לא פחות מ70,000 חיילים, מצריים הודים ואחרים, רובם מוסלמים, שהתאגדו יחד לכוח בשם „חיל המשלוח המצרי”, שפעל במסגרת הכוחות של האימפריה הבריטית. תפקידו של חיל המשלוח הזה היה כאמור להדוף את ההתקפות הטורקיות על התעלה.

כישלונות הצבא הבריטי בקרבות עזה (בתמונה)מביאים את גנרל אלנבי לאזורנו
ב1915 ניסו הטורקים בפעם הראשונה לכבוש את תעלת סואץ מידי הבריטים ונכשלו. או אז החליטו הבריטים להקים קו של מעוזים לאורך צידה המזרחי של התעלה והציבו בו לא פחות מ20,000 חיילים, מה שלא מנע ב1916 ניסיון תקיפה נוסף של הטורקים את התעלה.
אמנם גם ההתקפה השנייה נכשלה, אך הבריטים החליטו לשנות את האסטרטגיה ובמקום להמתין למתקפה הבאה – הם יצאו למתקפה מצידם לכיוון סיני, שטפו את חצי האי במהירות רבה ונעמדו מול קו ההגנה החדש שיצרו להם העותומאניים, שנמתח לאורך צפון סיני כשאת ראשו של הקו סימנה העיר עזה. אולם בשני קרבות בעזה במהלך אפריל 1917 ניגפו הבריטים ולא הצליחו להכניע את העיר.

בעקבות הכישלון בעזה קיבלו הבריטים שתי החלטות חשובות: ההחלטה הראשונה – הם שלחו הביתה לאחר כבוד את מפקד חיל המשלוח המצרי גנרל ארצ’יבלד מאריי, ובמקומו נשלח לחזית הדרומית אדמונד הנרי היינמן אלנבי,ובקיצור – גנרל אלנבי, איש צבא בן 56 שהביא איתו 33 שנות ניסיון צבאי מקיף.

ההחלטה השנייה של הבריטים בעקבות הכישלון הצורב בעזה הייתה לפתור אחת ולתמיד את הבעיה שיש להם עם האימפריה העותומאנית באזור זה, ולהרחיק את הסכנה לחופש השיט שלהם בתעלת סואץ. כך שהקרב (להלן) על עזה לא היה סיומה של המתקפה על סיני, אלא תחילתו של מסע כיבוש בריטי של ארץ ישראל מידי העותומאניים.

וכאן נכנס לסיפור חיים וייצמן…
פה נפתח סוגריים ונספר על מעורבותו של חיים ויצמן במלחמת העולם הראשונה, שהייתה בעלת השפעה מכריעה על האירועים שיפורטו כאן בהמשך:

חיים ויצמן היה אזרח בריטי שעסק בתחילת המאה ה20 בפעילות ציבורית ציונית. הוא התמקד בעשיית נפשות לטובת התנועה הציונות בקרב מובילי דעה באנגליה, עיתונאים פוליטיקאים וכאלה, ובשנת 1906 הוא התחבר עם לורד בלפור שסיים את כהונתו כראש ממשלה שנה קודם לכן, אך עדיין משך בחוטים כמנהיג המפלגה השמרנית. ויצמן, שהיה בעל אישיות כריזמטית כובשת הטמיע בליבו וגם במוחו של בלפור את רעיון הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל.

אך בנוסף לפעילותו הציונית היה ויצמן גם מדען: הוא היה דוקטור לכימיה, ובשנת 1915, שנה לאחר תחילת המלחמה, הסתמן בבריטניה מחסור חמור באצטון שהיה חיוני ליצירת חומרי נפץ. את האצטון הפיקו עד אז ממחצב בשם „סידן אצטט”, אולם עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה נשארו רוב מרבצי מחצב זה בידי הגרמנים. ויצמן נתמנה לראש מעבדות המחקר הכימיות של הצי הבריטי בלונדון על מנת למצוא דרך אלטרנטיבית לייצור האצטון, והוא אכן, בגאונותו, מצא דרך ביוכימית יעילה יחסית לייצר אצטון מתסיסה של חומרי גלם צמחיים, ועל בסיס המצאתו הוקמה תעשיית צבאית בריטית גדולה.

מעבר לעובדה שההמצאה הפכה את ויצמן לאדם אמיד הוא גם הפך להיות „סלבריטי” מוביל בפוליטיקה הבריטית של אותם שנים, כאשר שר החימוש הבריטי, לויד ג’ורג’, ושר הימייה, וינסטון צ’רצ’יל, (שניהם לימים ראשי ממשלת בריטניה ובנוסף ללורד בלפור שהיה כבר ראש ממשלה כאמור) הפכו להיות ידידיו האישיים של ויצמן, והוא עצמו הפך להיות גורם משפיע ונחשב בבריטניה של תחילת מלחמת העולם הראשונה.

השפעתו של ויצמן תרמה משמעותית להצהרת בלפור ב1917 לפיה בריטניה תתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, וכאשר בריטניה דנה בניהול האסטרטגיה הצבאית שלה בהמשך למפלות שנחלה בקרבות עזה – היה זה בין השאר חיים ויצמן שהפעיל את קשריו הרבים בקרב חברי הקבינט במגמה ליצר אצלם ההחלטה לכבוש את ארץ ישראל מידי העותומאניים. כמובן שלא היו אלה שכנועיו של ויצמן בלבד שגרמו לבריטים להגיע למסקנה שיש להרחיב את החזית ולדחוק את רגלי העותומאניים הלאה צפונה מעבר לארץ ישראל, אך השפעתו של וייצמן הייתה ללא ספק זרז מהותי בקבלת ההחלטה.

גנרל אלנבי מקבל הפיקוד ומתחיל במסע לעבר ירושלים
כאשר אלנבי מגיע ב1917 לקהיר ומקבל לידיו את הפיקוד על חיל המשלוח המצרי במקום המפקד הקודם שהודח בשל כישלונות הקרבות בעזה, הוא משנה מייד גם את מבנה הכוח וגם את האסטרטגיה הצבאית: הוא מחליף את הכוחות המוסלמיים ממצרים והודו בגייסות בריטיים, ניו זילנדים וארבע דיוויזיות של חיל פרשים אוסטרליות. הוא „מנער” את הפיקוד הבריטי שישב בקהיר ונהנה ממנעמיה במקום במחנות הדיוויזיות השונות – ומציב בפניהם שתי אפשרויות בלבד: יציאה מיידית לפיקוד על הגייסות החדשים בשטח או פיטורין לאלתר מהצבא. אלנבי גם מתעל סכומי כסף גדולים לסבסוד פעילות צבאית לא שגרתית כמו למשל של אדוארד לורנס הלו הוא לורנס איש ערב, שפעל בקרב מנהיגים ערביים ועודד אותם לפעול נגד העותומאניים ולטובת האינטרסים של האימפריה הבריטית.

תוך פחות מחצי שנה הצליח אלנבי הנחוש לייצב כוח לוחם מקצועי וממושמע, ואפילו ההודעה שנפלה עליו כרעם ביום בהיר ביולי 1917 אודות נפילת בנו, מייקל הנרי אלנבי , בקרבות החזית המערבית בבלגיה – לא פגמה בנחישותו .

ב16 לנובמבר 1917 אלנבי נמצא כבר לאחר כיבוש יפו, לאחר שכבש בקלות רבה יחסית קודם לכן את באר שבע וגם את עזה, במבצעי הטעייה צבאית ומודיעינית מבריקים שנלמדים עד היום בכל המכללות הצבאיות בעולם.

לאחר כיבוש יפו וצליחת הירקון מתחיל צבא אלנבי להעפיל לכיוון הרי ירושלים, הוא מתמקם באזור נבי סמואל ומשם מתחיל להפגיז את העיר, בתותחים ובמטוסים. מיד עם תחילת ההפגזות מתארגן הכוח הגרמני שישב מסביב לירושלים וסייע לכוחות העותומאניים, ומתחילה נסיגה לכיוון יריחו, כאשר אל הגרמנים מצטרפים די מהר כוחות הצבא העותומאני.

סיפור הכניעה והטבחים: חיפשו ביצים – מצאו מלוכה….
במוצאי שבת, ה-8 בדצמבר 1917, זימן מושל ירושלים עיזת ביי פגישה דחופה של נכבדי העיר. ראשית הם ממנים ראש עיר חדש, את חוסיין אל-חוסייני ממשפחת חוסייני הידועה, שהיה מוכר יותר בשם חוסיין ביי אפנדי. פעולתו הראשונה של חוסיין ביי זה הייתה לכתוב כתב כניעה. במסמך זה הוא מסביר שהסיבה לכניעה היא הסבל שהתושבים סובלים מההפצצות הבריטיות, והחשש להרס המקומות הקדושים. המכתב מסתיים בתקווה שהבריטים ישכילו לשמור על המקומות הקדושים כפי שעשו העות’מאניים.

בלילה שבין ה8-9 לדצמבר 1917 מסתיימת יציאתו של הצבא הטורקי את העיר וכשקוראים ביומנים ומכתבים של יהודים שחיו בירושלים בימים ההם מתואר הלילה ההוא בתיאורים של אושר וחג, יהודים פרצו מבתי כנסת והחלו מרקדים ברחובות למרות שפגזים עדיין נפלו בירושלים, התחושה הייתה כמעט משיחית,לאחר 400 שנות סבל ועריצות של השלטון הטורקי המושחת והמשבר הכלכלי החמור שפקד את העיר במהלך 3 שנות המלחמה – נראה היה שבא הקץ לסבלם של שבי ירושלים, ואולי מגיע המשיח?
בבוקר ה9 לדצמבר 1917, עוד לפני שהאיר השחר התארגנה „משלחת הכניעה” בראשותו של ראש העיר הטרי חוסיין אפנדי. ראשית הם עשו דרכם לעבר המושבה האמריקאית, היא „אמריקן קולוני” דהיום כדי לאתר שם צלם שיצלם את האירוע ההיסטורי, מומחיותם העיקרית של בני המושבה האמריקאית הייתה בצילום ובתקופה ההיא מצלמה הייתה מוצר נדיר.

בעוד צוות הצילום מארגן את עצמו ליציאה נכנסו כמה מחברי משלחת הכניעה לתוך מתחם האמריקן קולוני ואלתרו שם מסדין דגל לבן כאות כניעה. וכשהסתיימו ההכנות החלה המשלחת עושה פעמיה לכיוון היציאה מהעיר, מתוך כוונה להגיע משם מערבה לעבר מחנה הכוחות הבריטיים.

בערך באותה שעת בוקר מוקדמת של ה9 לדצמבר 1917 התעורר באחד האוהלים של הכוח הבריטי (שחנה כאמור מחוץ לירושלים) גנרל בשם ווטסוןשהיה אחד ממפקדי הכוחות הבריטיים. בשקט ששרר באותה שעת הבוקר מוקדמת הוא שמע מרחוק קולות של תרנגולים קוראים בקול את קריאת השחרית שלהם, דבר שגרם לו להתקף של געגועים לארוחת בוקר טובה. הוא קרא לשני טבחים להתייצב בפניו ושניים אכן הגיעו במהירות, סדג’וויק והרקומב היה שמם, ווטסון שילח אותם לאתר לו ביצים לארוחת בוקר. צעדו השניים לכיוון הכפר שייך באדר שהיה בכניסה לירושלים (שכונת רוממה כיום), ועוד לפני שהם מספיקים להבהיל תרנגול אחד מרבצו כדי לחמוד את הביצים -נופלת לרגלם משלחת הכניעה.

כעת כל מה שצריכים שני הטבחים לעשות כדי הגשים חלום מאות השנים של האימפריה הבריטית וכלל העולם הנוצרי – לחזור ולשלוט בעיר הקודש ירושלים – הוא לקבל לידם את כתב הכניעה.

הנכבדים נעמדים מייד מול שני הטבחים ומקיימים בהתרגשות רבה את טכס הכניעה כולל הקראת כתב הכניעה – כשהטבחים עצמם לא מבינים מה נפל עליהם… הם בטח סיפרו לנכדיהם לאחר שנים – באנו לחפש ביצים – קיבלנו את עיר הקודש….

אלנבי בשערי ירושלים
יומיים לאחר מכן, ב11.12.1917 מעפיל גנרל אלנבי בראש צבאו לירושלים.הוא רוכב על סוסו ואחריו טור כפול של סוסים עליהם רכובים מפקדי הצבא הבריטי ופונקציונרים נוספים וגם לורנס איש ערב מספיק להגיע בזמן ולהצטרף לאירוע ההיסטורי.

אלנבי היה ג’נטלמן בריטי אמיתי לכן הוא עוצר במסלול רכיבתו לכיוון שער יפו את סוסו בפתח בית החולים „שערי צדק” שם מאושפז ראש העיר האומלל חוסיין ביי אפנדי.  הוא מכבד אותו בביקור קצר ואח”כ ממשיכה שיירת הסוסים בראשותו של אלנבי במורד רחוב יפו לכיוון שער יפו.

בבואך כיום לשער יפו מכיוון רחוב יפו לשמאלך החומות של ירושלים ולימינך נוף פתוח הצופה למערב העיר. אך ב1917 רחוב יפו המשיך ממש עד שער יפו עצמו, ולאורכו של הרחוב הצר ועד השער עצמו היו בתים צמודים אחד ליד השני משני צידי הרחוב. כעת כששיירת הסוסים אותה מוביל אלנבי חולפת ברחוב יפו בואך שער יפו ניבטים מהחלונות מהפתחים ממרפסות ומהגגות  אלפי בני ירושלם, מביטים בהשתאות במפגן הכוח הבריטי, חוששים לקראת הבאות.

אלנבי הרכוב על סוסו מגיע ממש לקרבת שער יפו, יורד מסוסו לפני שער יפו והוא וקציניו נכנסו רגלית בשיירה ארוכה דרך השער. הם הגיעו בהליכתם ‏‏ ונעמדו על ה”רמפה” בחזית הכניסה המזרחית למגדל דוד הצמודה ל”קישלה”, והחלו מתקינים עצמם לטכס הכניעה, מולם נעמד קהל רב מבני כל העדות של ירושלים.

אפשר רק לדמיין את ההתרגשות העצומה שאחזה בכל המשתתפים: אלנבי חש וודאי באותו היום כנציג העולם הנוצרי וממשיך דרכם של האבירים הצלבנים, שגורשו מירושלים מאות שנים קודם.  הוא היה גם מלא גאווה  על שחרור ירושלים כיוון שבהצלחתו הוא מילא עד תומה את בקשתו המפורשת של ראש ממשלת בריטניה בימים ההם לויד ג’ורג’, ששלח לאלנבי טלגרמה כשבועיים קודם לכן וביקש ממנו לעשות כל מאמץ כדי שהוא, לויד, יוכל  להעניק  לעולם הנוצרי בשם האימפריה הבריטית את עיר הקודש ירושלים כמתנה לקראת חג הקריסטמס הקרב ובא.

הטכס החל
הבריטים דאגו להדפיס את הדברים שאלנבי התכוון לומר להמונים והם הופצו ב7 שפות שונות דקות ספורות לפני שהתחיל לנאום, והנה כאן נוסח ההכרזה הרשמית של סר אדמונד אלנבי על משטר צבאי, לאחר כיבוש ירושלים:
לאחר ההכרזה של אלנבי והקראת כתב הכניעה, נערך בחצר מתחם „מגדל דוד” טכס קבלת פנים, שאחריו צעד אלנבי עם פמלייתו, ברגל כמובן, לעבר כנסיית הקבר. ההתרגשות הייתה עצומה והמצלמות של בני המושבה האמריקאית תקתקו ללא הרף.
כשהגיעו הידיעות למערכות העיתונים במערב, העולם היה כמרקחה: בלונדון נישאה תפילה מיוחדת בקתדרלת סנט פול, מקום מושבו של הבישוף של לונדון, והפעמון הגדול בכנסיית ווסטמינסטר צלצל לראשונה מזה שלוש שנים. פעמוני כל הכנסיות ברומא צלצלו במשך שעה שלמה ובפריז נערכה מיסה מיוחדת בכנסיית נוטרדאם בפריז. יהודי ירושלים הדליקו באותו הערב נר ראשון של חנוכה ובירכו על נפלאות נס חנוכה שלהם ועל התשועות בימיהם.

הכיבוש של ירושלים סימל את קצו הקרב של „הענק החולה של אירופה”, כינויה של האימפריה העות’מאנית בתקשורת ובספרות באותם ימים.

ואלנבי, מה קרה איתו לאחר היום הגדול וההיסטורי הזה?
טבעי היה שלאחר שהוא שחרר את ירושלים ואת יהודי ארץ ישראל משלטון מוסלמי של 400 שנה תיווצר אצלו איזו פינה חמה בלב לעניין הבית היהודי בארץ ישראל. מקומות רבים בארץ נקראו על שמו, רחובות כיכרות – יש אפילו אתר בחיפה על שם בנו שנפל בקרב (בתמונה). אבל האמת היא שאלנבי ניער חוצנו מכל מה שקשור בעניין הציוני, הוא המשיך להיות איש צבא עוד מספר שנים כששירת את האימפריה הבריטית כנציב העליון של מצרים וסודאן עד 1925. לאחר מכן הוא חזר לאנגליה, התמנה לחבר בית הלורדים ועסק בעיקר בדיג ובצפרות, שהרי התרגשויות גדולות היו לו די והותר בחייו, כשהגדולה בהן הייתה שחרור ירושלים הקדושה.
., גם תרומה צנועה מסייעת!!המועצה הינה עמותה ציבורית שלא למטרות רווח, עשרות פעילויותיה המגוונות לטובת שימור המורשת הישראלית ממומנות על ידי תרומות פרטיות בלבד, ללא כל תמיכה ממשלתית או מוסדית שהיא!