People think Russia leaked the DNC emails to deliberately meddle in the US election

 

הבחירות בארה”ב: כך התהפכו היוצרות

Az amerikai demokraták körében sokan úgy vélik, hogy a párt választási bizottsága körüli botrányt kirobbantó e-maileket az orosz titkosszolgálat lopta el és juttatta el a WikiLeakshez. Szerintük Vlagyimir Putyin képes befolyásolni, hogy ki legyen az USA következő elnöke.

logo.israel-hajom

מה שאמרו על הרפובליקנים קורה אצל הדמוקרטים • קלינטון מאבדת מכוחה

פורסם ב:  עודכן ב: 
השמעת כתבה
  • טראמפ // צילום: GettyImages
    טראמפ
    צילום:
    GettyImages
הוועידה הרפובליקנית ספגה ביקורת קשה מצד התקשורת הליברלית. הביקורת היתה, כנראה, במקום („הוועידה מתפוצצת” נכתב באחד העיתונים אצלנו). אחרת כיצד אפשר להסביר את העובדה שהמועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, עשה אתמול קפיצה גדולה בסקרים והוא עתה המועמד המוביל?
דווקא במפלגה הדמוקרטית נרשמה סערה גדולה ביום פתיחת הוועידה בפילדלפיה (הודעת פרישה בסיומה של היו”ר דבי ווסרמן שולץ), אחרי שהאתר ויקיליקס פירסם כיצד הרוסים הדליפו מיילים החושפים שממסד המפלגה התערב בפריימריז, על מנת לפגוע במועמדותו של ברני סנדרס. ואנחנו חשבנו לתומנו כי מדובר בדמוקרטים, וכי הממסד הרפובליקני הוא זה שיתערב בבחירת המועמד.
הוועידה הדמוקרטית נפתחה אתמול בסימן דונלד טראמפ. הסקרים מצביעים על מגמת עלייה של האיש, שהצליח למקם את עצמו כמועמד של „חוק וסדר”. CNN יכולה לבקר את טראמפ עד נובמבר, אבל הסקרים אומרים את ההפך: טראמפ מוביל ביתרון של 39-44 אחוזים על פני הילארי קלינטון.
גם רשת CBS מדווחת על יתרון לטראמפ. ולחשוב שרק לפני שבוע קלינטון הובילה בבטחה באותם סקרים, ביתרון שנע בין שלושה לעשרה אחוזים. כנראה בזמן שהתקשורת הדגישה את תנועת „רק לא טראמפ” ההולכת ודועכת בקרב הרפובליקנים, היא מסתירה מאיתנו את מגמת ה”רק לא הילארי” ההולכת וגוברת. גם נייט סילבר, מומחה הסקרים הגדול בארה”ב (אתר 538), מעריך שאילו הבחירות היו מתקיימות היום, טראמפ היה זוכה ב־57 אחוזים מקרב האלקטורים.
אפשר למצוא הסבר לשינוי המגמה: ראשית, התקשורת מנתחת את הסיכויים של טראמפ על פי החיבה שלה למועמד ולהצהרות שלו, ולא בהכרח על פי רצון הבוחר (נשמע מוכר?). שנית, טראמפ מיקם את עצמו כאיש שמסוגל לספק את הסחורה בסוגיות המטרידות באמת את האמריקנים, דוגמת הכלכלה, הביטחון האישי, המלחמה בטרור ויצירת מקומות עבודה חדשים. אפילו בסוגיית מדיניות החוץ, נושא שבו לקלינטון, מזכירת המדינה לשעבר, היה יתרון ברור, התהפכו היוצרות. אין ספק כי מעמדה של אמריקה היום בעולם (ומצב העולם בכלל) ופרשיות המיילים של קלינטון ופרשת בנגזי פגעו מאוד בסיכוייה. כתב אישום של הציבור יכול להיות, כנראה, חמור מכתב אישום של מערכת המשפט.
קלינטון אוהבת קידמה, אך יש לי תחושה כי היא היתה היום מוותרת על המצאת האי־מייל. אחרי פרשת האי־מיילים הסודיים התגלתה לאחרונה פרשיית האי־מיילים שחושפים כיצד ממסד המפלגה התערב לצד המכונה המשומנת והדורסנית שנקראת הקלינטונים. המטרה היתה להחליש את סיכוייו של הסנאטור מוורמונט, ברני סנדרס.
מדהים לראות היום כיצד כל מה שנאמר עד עתה על הרפובליקנים התהפך דווקא על ראשם של הדמוקרטים. כבר נאמר אצלנו בארמית „על דאטפת אטפוך”, ובעברית פשוטה: מידה כנגד מידה. או כפי שאמרו חכמינו: „בקדרה שבישלו – בה נתבשלו”.