Terrorszervezetnek minősítette a síita Hezbollahot a főleg szunnita államokat tömörítő Arab Liga.

Terrorszervezetnek minősítette a Hezbollahot az Arab Liga

arabliga

Terrorszervezetnek minősítette a síita Hezbollahot a főleg szunnita államokat tömörítő Arab Liga.

Az arab világ jelentős részében eddig egyfajta ellenállási mozgalomként tekintettek a libanoni politikai és félkatonai szervezetre.

Az Amerikai Egyesült Államok, Izrael, Kanada és Hollandia már eddig is terrorista szervezetként tartotta számon a Hezbollahot, míg annak katonai szárnyát Nagy-Britannia minősítette terrorszervezetként.

Az Arab Liga döntése azonban nagy meglepetést keltett, noha nem egyhangú szavazással született meg a döntés. A szavazást megelőző vita során az iraki külügyminiszter igyekezett védelmébe venni a Hezbollahot, és Libanonis a döntés ellen szavazott pénteken az Arab Liga országainak külügyminisztereit tömörítő bizottságban.

Hírek szerint amikor az iraki külügyminiszter a Hezbollah mellett emelt szót, a szaúdi delegáció elhagyta a találkozó helyszínét.

A 22 tagú testületnek nagy kihívásokkal kell szembenéznie. Az elhúzódó szíriai háború mellett éleződik a rivalizálás Irán és Szaúd-Arábia között is, a közösség számos államában egyre nagyobb befolyásra tesznek szert a dzsihadisták.

בבל”ד וחד”ש מתעקשים: חיזבאללה לא ארגון טרור
גם הליגה הערבית קבעה בהחלטה היסטורית שחיזבאללה הוא ארגון טרור, אבל גורמים בשתי המפלגות מתעקשים: „הליגה היא כלי שרת של ארה”ב. נסראללה גירש את הכובש הישראלי, ישראל היא זאת שמסייעת לטרוריסטים”. ועדה של הליגה הערבית כבר מתכננת סנקציות על חיזבאללה

גם אחרי שהליגה הערבית הצטרפה למועצת מדינות המפרץ והכריזה בצער חסר תקדים על חיזבאללה כארגון טרור, גורמים בבל”ד ובחד”ש, שתי המפלגות שעוררו השבוע סערה בישראל כשגינו את החלטת מדינות המפרץ להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור, נשארים בעמדתם, וטוענים כי מדובר בהחלטה שאין לה שום ערך.

לפי שעה שתי המפלגות לא פרסמו הפעם הודעה רשמית בנושא, אבל רג’א זעאתרה, חבר הלשכה המדינית של חד”ש, אמר אמש (יום ו’) ל-ynet: „הליגה הערבית היא כלי שרת בידי משטרי המפרץ, שהם בעצמם משרתים את מדיניות ארה”ב. חיזבאללה אינו ארגון טרור, אלא תנועת התנגדות שהצליחה לגרש את הכובש הישראלי מלבנון. זה ארגון שממלא עכשיו תפקיד חשוב במאבק בטרור של אל-קאעידה בסוריה, וזאת בזמן שישראל מסייעת לטרוריסטים של ג’בהת א-נוסרה בגולן”.

נסראללה. "הליגה הערבית לא משקפת כלום" (צילום: AFP / AL-MANAR)

נסראללה. „הליגה הערבית לא משקפת כלום”(צילום: AFP / AL-MANAR)
אנשי בל"ד וחד"ש. יש מי שדבקים בעמדתם (צילום: אלי מנדלבאום)

אנשי בל”ד וחד”ש. יש מי שדבקים בעמדתם(צילום: אלי מנדלבאום)

„התפקיד של חיזבאללה בסוריה מנוגד לתכניות של שליטי המפרץ ושל ארה”ב”, אמר זעאתרה, „החלטת הליגה הערבית נועדה לבודד את חיזבאללה בזירה הלבנונית והערבית, אבל רוב העמים הערביים יודעים שהליגה הערבית משרתת את האינטרסים האימפריאליסטיים של ארה”ב, ולא את אלה של העמים הערביים”.

גורם בכיר במפלגת בל”ד העריך בשיחה עם ynet גם כן כי עמדת מפלגתו לא תשתנה גם עכשיו. „למרות חילוקי הדעות בינינו לא נסכים להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור, גם אם הליגה הערבית הכריזה עליו ככזה”.

רג’א אגבארייה מתנועת בני הכפר אמר הערב כי לדעתו אין שום הבדל בין החלטותיהן של מדינות המפרץ בהנהגת סעודיה להחלטות שמקבלת הליגה הערבית. „יש מדינות שסתם מצביעות עבור כסף ואינן מממשות את תמיכתן בסעודיה. חיזבאללה הוא מפלגה ולא מדינה, וההחלטה לא שווה את הנייר שעליה היא כתובה. חיזבאללה תמיד אהוד. גם אם יעשו סקר בתוך פלסטין בקרב מה שנקרא אזרחי מדינת ישראל – תראו שחיזבאללה ונסראללה זוכים לאהדה גדולה מאוד, וזה משקף את מה שקורה בעולם הערבי כולו”.

מהן הסנקציות האפשריות על חיזבאללה?

שרי החוץ של הליגה הערבית קיבלו את ההחלטה להכריז על חיזבאללה כארגון טרור בישיבה שקיימו הערב בקהיר. זאת בשעה שהעולם הערבי והאיסלאמי מפולג ומסוכסך יותר מאי פעם על רקע מלחמות האזרחים בסוריה ובתימן והטלטלות הפוליטיות שאליהן הובילו מהפכות „האביב הערבי” ב-2011. מצד אחד של הסכסוך עומדות מדינות הציר הסוני בהובלת סעודיה ומהצד השני ניצבות מדינות הציר השיעי- עלווי בהובלת איראן, שהיא הפטרון של המשטר העלווי בסוריה ושל ארגון חיזבאללה השיעי.

עצם הדיון באפשרות שהליגה הערבית תכריז שחיזבאללה הוא ארגון טרור עורר סערה גדולה בקרב חברות הליגה. בצהריים נטשה המשלחת הסעודית לליגה הערבית את הדיונים במחאה על כך ששר החוץ העיראקי, איבראהים אל-ג’עפרי, הגן בנאומו על חיזבאללה ועל מזכ”ל הארגון חסן נסראללה. השר העיראקי הגדיר את נסראללה „גיבור ערבי שמגן על הערכים והעקרונות”, וטען כי חיזבאללה והמליציות השיעיות בעיראק הם מקור לגאווה וכבוד עבור הערבים.

כינוס הליגה הערבית ביום שישי. החלטה היסטורית (צילום: AFP)

כינוס הליגה הערבית ביום שישי. החלטה היסטורית(צילום: AFP)
 (צילום: EPA)

(צילום: EPA)

סגן מזכ”ל הליגה הערבית, אחמד בן-חלי, אמר הערב לרשת „אל-ערבייה” כי לא סתם הוכרז חיזבאללה כארגון טרור – הוא הוגדר כך אחרי שתא שלו נחשף בבחריין, והנסיכות סיפקה לליגה הערבית „מידע חמור על פעולות הטרור של חיזבאללה”. הוא ציין כי ועדה בליגה הערבית פועלת לגיבוש צעדים שיינקטו נגד חיזבאללה בפועל, וכי העביר מסר בשם הליגה הערבית לאיראן, הפטרון של חיזבאללה, שלפיו „עליה לחדול מצעדיה הפרובוקטיביים בעולם הערבי”.

עדיין לא ידוע אילו פעולות תנקוט הליגה הערבית נגד חיזבאללה, אבל בעבר למשל כללו הסנקציות של הליגה על משטר אסד הקפאת נכסים של ממשלת סוריה ובכירים במשטר הסורי, הטלת אמברגו על השקעות בסוריה, הגבלות תנועה על בכירים סורים במדינות ערב וניתוק יחסים עם הבנק המרכזי הסורי. סוריה גם הושעתה לגמרי מפעילות הליגה הערבית.

ב”אל-מנאר” נסראללה הוא גיבור הערבים

חיזבאללה טרם הגיב באופן רשמי על החלטת הליגה הערבית, אבל מוקדם יותר השבוע נאם חסן נסראללה והמשיך להשתלח בסעודיה, יריבתה הראשית של איראן ומנהיגת הציר הסוני בעולם הערבי, שביטלה את חבילת הסיוע הענקית שלה למערכת הביטחון הלבנונית בשל פעילות חיזבאללה. הוא חזר על ההאשמות שלו שלפיהן סעודיה אחראית לכמה פיגועי תופת שבוצעו בלבנון, בסוריה ובעיראק בשנים האחרונות, וגינה את „מעשי הטבח הסעודיים בתימן”.

ברשת „אל-מנאר” של חיזבאללה הבליטו הערב את דבריו של שר החוץ העיראקי בישיבת הליגה הערבית, לפיהם „נסראללה הוא גיבור ערבי”. הדברים האלה גרמו מוקדם יותר היום למשלחת הסעודית לעזוב בזעם את שולחן הדיונים בקהיר.

נסראללה נגד סעודיה: "אחראית לפיגועים". כינוס הליגה הערבית בקהיר (צילום: AFP)

נסראללה נגד סעודיה: „אחראית לפיגועים”. כינוס הליגה הערבית בקהיר(צילום: AFP)

ההחלטה בישיבת הליגה הערבית אושרה למרות התנגדות לבנון ועיראק וההסתייגות המסוימת שהייתה לאלג’יריה. כל שאר החברות בליגה הערבית, שמונה 22 מדינות, תמכו במהלך. בכך יישרה הליגה הערבית קו עם ארה”ב, בת בריתן הקרובה של מדינות המפרץ הסוניות, שרואה בחיזבאללה ארגון טרור. האיחוד האירופי, נציין, מגדיר רק את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור, ולא את הארגון כולו. הסיבה לכך היא שחיזבאללה כולל גם זרוע פוליטית, הפעילה מאוד בלבנון.

המהלך הדרמטי של הליגה הערבית הוא מכה קשה לחיזבאללה, וסביר להניח שהוא יחריף את המתיחות בלבנון רבת הפלגים

והעדות. כמו החלטתן של מדינות המפרץ בשבוע שעבר להגדיר את חיזבאללה ארגון טרור, החלטת הליגה הערבית מדגישה את המחיר היקר שגובה מחיזבאללה השתתפותו במלחמת האזרחים בסוריה, שם הוא עוזר למאבקו של אסד במורדים ובארגוני הג’יהאד הסוניים. רק לפני חמש שנים עוד נחשב חיזבאללה לתנועת התנגדות הירואית בגלל מאבקו נגד ישראל, אבל בשנים האחרונות צנחה דרמטית האהדה לו בקרב הסונים במזרח התיכון בשל הסיוע האדיר שלו למשטר הסורי, שסייע למנוע את נפילת אסד.

www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4777232,00.html

forrás : https://hu.euronews.com/2016/03/11/terrorszervezetnek-minositette-a-hezbollahot-az-arab-liga/