Obama pushes back on critics of Iran deal

אובמה עונה לביקורת: קל לדפוק על השולחן

499676139692751183103no.jpg

www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4457961,00.html

נשיא ארה”ב עקץ את נתניהו ומתנגדי ההסכם ואמר: „כשרצתי לנשיאות הבטחתי עידן חדש של מנהיגות אמריקנית בעולם, עידן שיסיים עשור של מלחמות. זה בדיוק מה שעשיתי”. וההקלות מתחילות: הופשרו נכסים איראניים בשווי 8 מיליארד דולר
יצחק בן-חורין, וושינגטון
www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4457995,00.html

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הגן אמש (יום ב’) על גישת ממשלו בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית ואמר כי לדפוק על השולחן זה קל, אבל לא מבטיח את ביטחון ארצות הברית. „אנחנו לא יכולים לסגור את הדלת על דיפלומטיה, ואנחנו לא יכולים לוותר על פתרונות של שלום לבעיות העולם”, הבהיר נשיא ארצות הברית בנאום בסן פרנסיסקו, כשהוא מותח ביקורת על מתנגדי הסכם הגרעין, ובהם ישראל וחברי המפלגה הרפובליקנית.

„אם איראן תנצל את ההזדמנות הזו ותבחר להצטרף לקהילה הבינלאומית, אז נוכל להתחיל להסיר את חוסר האמון שהיה קיים במשך כל כך הרבה שנים בין שתי המדינות שלנו”, אמר אובמה, יממה לאחר החתימה על הסכם גרעין היסטורי עם טהרן. „כשרצתי לראשונה לנשיאות אמרתי שזה הזמן לעידן חדש של מנהיגות אמריקנית בעולם, עידן שיסיים עשור של מלחמות. כנשיא, וכמפקד העליון, זה בדיוק מה שעשיתי”.

אובמה בסן פרנסיסקו. "לא יכולים לסגור את הדלת על דיפלומטיה" (צילום: AFP)
אובמה בסן פרנסיסקו. „לא יכולים לסגור את הדלת על דיפלומטיה” (צילום: AFP)

והאמריקנים לא מבזבזים זמן ומתחילים להקל בסנקציות. דובר ממשלת איראן, באקר נובקאת, מסר כי ארצות הברית הפשירה נכסים איראניים בשווי שמונה מיליארד דולר, כחלק מהסכם הביניים שהושג בז’נבה. בסוכנות הידיעות האיראנית „פארס” צוטט גם נובקאת כאומר שההסכם יקל על איראן וישפיע משמעותית על כלכלתה.

הבית הלבן: נחושים לנצל את ההזדמנות שנוצרה

דובר בבית הלבן אמר אמש כי אובמה רוצה להתחיל מיד בדיונים עם ישראל לקראת השיחות עם המעצמות ואיראן על הסכם הקבע. סגן הדובר, ג’וש ארנסט, אמר במטוס חיל האוויר מספר 1 לכתבים הנלווים למסע הנשיא אובמה בחוף המערבי כי האמריקנים „רוצים להתחיל מיד בהתייעצויות עם בני בריתנו הישראלים”.

ארנסט אמר את הדברים לאחר ששלשום שוחחו הנשיא אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון במשך חצי שעה על הסכם הביניים ועל השלבים הבאים. בימים הקרובים צפויים ביקורים הדדים בוושינגטון ובירושלים של אנשי מקצוע. „אנחנו נחושים לנצל את ההזדמנות שנוצרה”, אמר ארנסט, אבל לא מסר אם נקבע מועד לחידוש המשא ומתן עם איראן.

אובמה ונתניהו בוושינגטון. רק בפגישה נחשף רשמית הערוץ הסודי (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אובמה ונתניהו בוושינגטון. רק בפגישה נחשף רשמית הערוץ הסודי (צילום: קובי גדעון, לע”מ)

בינתיים, הודה סגן היועץ לביטחון לאומי טוני בלינקן בקיומו של הערוץ הסודי בין ארה”ב ואיראן. הוא הדגיש שמרגע שהשיחות הפכו לרציניות, הנשיא אובמה דיווח עליהן לראש הממשלה נתניהו בפגישה האחרונה שהם קיימו. המודיעין הישראלי ידע על קיומן של אותן שיחות עוד לפני שוושינגטון חשפה אותן בפני ירושלים.

סעודיה: „איראן היא הסכנה, לא ישראל”

בהתבטאות ראשונה של בית המלוכה הסעודי להסכם הגרעין עם איראן אמר הנסיך אל-וליד בן טלאל כי „איראן היא הסכנה ולא ישראל”. בראיון שהעניק לג’פרי גולדברג בסוכנות הידיעות „בלומברג”, אמר הנסיך הסעודי כי במקרה של תקיפה ישראלית באיראן, „הערבים יתנגדו לה באופן פומבי, אבל הסונים ישמחו”.

בשבועות האחרונות הכחישה ריאד את הדיווחים על „ברית חשאית” בין סעודיה לבין ישראל נגד האיום האיראני, אך הנסיך הסעודי הבהיר באיזה צד של המגרש נמצאות שתי המדינות. „אין לנו ביטחון שממשל אובמה יעשה את המעשה הנכון באיראן. אנחנו – ישראל, סעודיה ומדינות המזרח התיכון- באמת מודאגים מזה”.

למרות זאת, בן טלאל השמיע ביקורת על ישראל ואמר שאם היא הייתה מקדמת שלום עם הפלסטינים זה היה עוזר לבודד את איראן. „אם אתה רוצה להחליש את עמדת איראן בעולם הערבי, אתה חייב לעשות שלום עם הפלסטינים. זהו לב העניין. חיזבאללה לא ייעלם, אבל הוא ייחלש”.

בן טלאל. "שלום עם הפלסטינים היה עוזר לבודד את איראן" (צילום: רויטרס)
בן טלאל. „שלום עם הפלסטינים היה עוזר לבודד את איראן” (צילום: רויטרס)

הנסיך הסעודי, בדומה לישראל, התנגד להקלות שקיבלה איראן וקרא להגביר את הסנקציות עליה. „למה הם מציעים הקלה? צריך להמשיך את הלחץ. הסנקציות הן אלה שהביאו לתחילת המשא ומתן. למה לא להמשיך בלחץ?”, אמר בן טלאל והאשים את אובמה בכך שהיה נואש להשיג הסכם. „אובמה מיהר לעסקה עם איראן. הוא רוצה משהו. הוא פצוע. הוא חושש. הבחירות לקונגרס ב-2014 עומדות להתחיל. 39 חברי מפלגתו בבית הנבחרים התרחקו ממנו ב’אובמה-קר’. זה מפחיד אותו”.

הראיון שהעניק בן טלאל הוא הדרך שבה בית המלוכה הסעודי משמיע בפומבי את עמדתו וכעסיו על הסכם הגרעין שהתגבש בז’נבה בין איראן לבין שש המעצמות. לבן טלאל אין תפקיד רשמי בארמון המלך עבדאללה, אבל הוא מיליארדר עם עסקים חובקי עולם.

הבטן הסעודית מלאה על אובמה בנושא האיראני, הסורי והמצרי. לדברי בן טלאל, „כשאובמה הציב קו אדום בסוריה והקו האדום נחצה, הוא מצמץ. אתה חושב שהנשק הכימי יסולק במאה אחוז? הערבים הגיעו למסקנה שהוא לא יעמוד גם מול איראן”.