Tel-Avivot rakétapajzs védi כיפת ברזל בגוש דן

Rakétapajzs védi Tel-Avivot

 

מטיילים לכיפת ברזל בגוש דן: „המקום הכי בטוח”

האתר שבו הוצבה מערכת „כיפת ברזל” הראשונה בגוש דן הוכרז שטח צבאי סגור, אך זה לא עצר את המטיילים שבאו להתרשם מהפלא בעצמם. „זה דבר שרואים רק בחדשות”, הודו תושבי האזור. בכיר ברפא”ל: לסוללה יכולות יירוט חסרות תקדים
גל גסמן ויואב זיתון

לאתרי התיירות הרבים באזור גוש דן הצטרפה היום (שבת) אטרקציה חדשה – סוללת „כיפת ברזל„, ורבים מתושבי האזור הגיעו לראות במו עיניהם את הפלא שאמור להגן עליהם מאיום הרקטות. אחרים נתקלו בו במקרה, אחרי שהגיעו לטייל ונעצרו במחסום צבאי. „זה דבר שרואים רק בחדשות”, סיפרו. רבים מהם הגיעו עוד לפני היירוט המוצלח והראשון של הסוללה בשעה 16:35. סוללת כיפת ברזל החמישית של צה”ל יירטה רקטת פאג’ר 5 ששיגר חמאס לתל-אביב, רקטה שלישית שנורתה לעיר תוך שלושה ימים.

 

לכל הידיעות על מבצע „עמוד ענן 

 

הנחיות פיקוד העורף: איך להתגונן בזמן אזעקה?

 

 

רבים מהמבקרים באתר שבו הוצבה הסוללה הגיעו לשם לטייל, והופתעו לגלות שהאזור הפך לפתע לשטח צבאי סגור, שבכניסה אליו הוצב מחסום צבאי וכוחות משטרה מנעו את הגישה לאזור. למקום הגיעו לאורך היום כלי רכב צבאיים ובהם גם קצינים בכירים שערכו תדרוך בשטח, ובין היתר, קבוצה של מטיילים רכובים על סוסים נאלצו לחזור על עקבותיהם.

 

 
 
 
הצבת סוללת „כיפת ברזל” באזור גוש דן


 

טור של מכוניות בכניסה לאתר. הוקם מחסום צבאי (צילום: מוטי קמחי)
טור של מכוניות בכניסה לאתר. הוקם מחסום צבאי (צילום: מוטי קמחי)

 

 

המשטרה ניסתה לפנות את ההתקהלות אך לאחר שכוחותיה עזבו את המקום, הגיעו אליו עוד ועוד אנשים. נטע ואביה, שגרים באזור, היו ביניהם: „הבת שלי רצתה לראות את הסוללה, ובגלל שחסמו לנו אתמול את הכביש ידענו שזה פה. אז אמרנו שזו הזדמנות מצוינת לטייל”.

 

 

גם דודו, תושב האזור, הגיע למקום במיוחד יחד עם חבריו ועם בתו הקטנה, כדי לראות את הסוללה החדשה. „זה מאוד מאוד עניין אותנו, זה דבר שרואים רק בחדשות”, הוא אמר, והסביר מדוע אינו חושש מהאפשרות שייתפס מחוץ לבית בשעה שתישמע עוד אזעקה באזור תל אביב: „נראה לי שזה המקום הכי בטוח כרגע”.

 

 

מושיקו, גם הוא תושב גוש דן, הגיע לאזור הסוללה עם אביו וילדיו. „באנו לראות את ‘כיפת ברזל’ כי ראינו את זה רק בטלוויזיה ובאנו לראות את זה במציאות”, הוא אמר. אולם הסוללה לא הייתה בעיניו מוקד המשיכה היחיד: „מרגש לראות גם את החיילים, הם עושים עבודת קודש”.

 

„מקווה שעכשיו נהיה בטוחים יותר”

עליזה, תושבת האזור שבני משפחתה מתגוררים בדרום, הגיעה גם היא לאתר להתרשם בעצמה מהפיתוח הטכנולוגי שעד כה הגן עליהם. „אנחנו לא מכירים את זה פה”, היא ציינה. כעת מתארחים בביתה כמה קרובים שנמלטו מאיום הרקטות בדרום, אולם חלק ממשפחתה עוד נותר מאחור. „כשהם שמעו שנופלים טילים גם פה, הם כבר החליטו להישאר שם. אנחנו מקווים שעכשיו נהיה בטוחים יותר, ‘כיפת ברזל’ זה משהו שמאוד הוכיח את עצמו בזמן האחרון”.

 

מבקרים אחרים הגיעו ממרחק רב יותר, וביניהם היו גם כאלה שהגיעו לא מטעמי סקרנות אלא כדי לבקר את יקיריהם. בני משפחת סינבלה מנתניה באו לראות את בנם שהוצב במקום. „הוא היה בסוללה באשקלון והעבירו אותו לפרוס פה. באנו לעודד אותו, לא ידענו שהוא יגיע לפה”, סיפרה האם חני.

 

 

החיילים נכנסו לפעולה מוקדם מהמתוכנן (צילום: עידו ארז)
החיילים נכנסו לפעולה מוקדם מהמתוכנן (צילום: עידו ארז)


חלק נוסף מהמערכת שהוצב בגוש דן (צילום: עידו ארז)
חלק נוסף מהמערכת שהוצב בגוש דן (צילום: עידו ארז)

 

 

 

„אחיו התאום משרת גם הוא בסוללה באשדוד, וכמעט בכל שבת אנחנו נוסעים לאחד ואז לשני כי הפרידו אותם, אסור להם להיות יחד”, היא הוסיפה. „העבודה שלהם היא מאוד קשה. הם כל הזמן בשטח, נדיר שהם חוזרים. כבר שנה וחודשיים שהם שם ואני כל הזמן דואגת”.

  

תל-אביב הצטרפה השבוע לקו החזית בלחימה מול ארגוני הטרור ברצועה. אחרי שנשמעה בה האזעקה הראשונה מאז מלחמת המפרץ, ואחרי שרקטה נוספת נורתה לעיר אתמול, הודיעו במשרד הביטחון על פריסת הסוללה החדשה מוקדם משתוכנן. „בעקבות האירועים האחרונים”, נכתב בהודעה, „החליט משרד הביטחון להוציא את הסוללה משדה הניסויים ולהעבירה לשדה הקרב, תוך הקדמת מועד המסירה בכחודשיים”.

 

ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפא”ל, יוסי דרוקר, סיפר ל-ynet כי במהלך הימים האחרונים מהנדסיו עבדו כ-48 שעות ללא שינה כדי להספיק ולסיים את הכשרת הסוללה החמישית ומסירתה.

 

„הצטרפו אליו אנשי ‘אלתא’ ובזמן שיא הצלחנו להשמיש את הסוללה תוך התגייסות כוללת”, אמר. הוא הוסיף כי בניית סוללה אורכת מספר חודשים אך במצב חירום, כפי שהיה בימים האחרונים, הוכח שניתן לקצר את זמן ההקמה.

 

 

דרוקר ציין כי לסוללה החמישית יש יכולות יירוט מתקדמות וחסרות תקדים. „גם הסוללות הבאות שיוזמנו אמורות להיות דומות ביכולתם לסוללה החמישית”. עם זאת, הוא הרגיע בנוגע ליכולות של הסוללות האחרות: „אני מציע שראשי הערים לא יתחרו על הסוללה החמישית כי ארבע האחרות דומות לה ביכולתן”

Az izraeli hadsereg működésbe állította szombaton a Vaskupola (Iron Dome) nevű rakétavédelmi rendszer újabb, immár ötödik ütegét, amely Tel-Avivot és körzetét védi meg az ellenséges palesztin rakétáktól – jelentette be az izraeli hadsereg.

 
 

A tervek szerint az év végén adták volna át az ötödik üteget, de a helyzet kiéleződése miatt felgyorsítottak az üzembe helyezési munkálatokat.

A Gázai övezetet ellenőrző Hamász palesztin radikális mozgalom katonai szárnya, az Ezzedín al-Kasszám Brigádok harcosai csütörtök óta háromszor is rakétákat lőttek ki Tel-Avivra, s pénteken már Jeruzsálem egy lakatlan, külső részében is becsapódott egy rakéta.

A Vaskupola első ütegét tavaly áprilisban helyezték üzembe, s az izraeli hadsereg több mint tíz üteg felállítását szeretné, amelyek révén le tudná fedni Izrael déli és északi részét is az ellenséges rakétákkal szemben. A rakétavédelmi rendszer a héten az ellenséges célpontok több mint 90 százalékát semmisítette meg még azok becsapódása előtt.

Eközben Ehud Barak izraeli védelmi miniszter tájékoztatta amerikai kollégáját, Leon Panettát a gázai övezeti katonai műveletekről. A miniszterek a szombaton folytatott telefonbeszélgetésben elemezték azt is, hogy a térségben milyen következményekkel járhat az izraeli katonai támadás. Barak jelezte, hogy Izrael eltökélt céljainak elérésében, köztük az Izrael elleni rakétatámadások infrastruktúrájának megsemmisítésében és a polgári lakosság megvédésében.

Michael Oren, Izrael washingtoni nagykövete a New York Daily News című lapnak pénteken adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy megkapták Washington jóváhagyását egy esetleges invázióra. „Az Egyesült Államok teljes mértékben támogat bennünket abban, hogy megtegyünk minden szükséges intézkedést honfitársaink megvédésére a Hamász terrorjától” – mondta a nagykövet, hozzátéve, hogy határozott és teljes körű támogatást kaptak a Fehér Háztól és a kongresszustól.

Előzőleg az amerikai kongresszus mindkét háza elsöprő többséggel szavazta meg azt a javaslatot, amelyben támogatják Izrael „elidegeníthetetlen jogát az önvédelemből való cselekvéshez”.