מדוע ירי הטילים לא נפסק?

מדוע ירי הטילים לא נפסק? לחמס אין שליטה על הג’יהאד. המצרים מתווכים. נתניהו מהסס

המקורות הצבאיים והמודיעיניים של תיקדבקה

יום ראשון, כו חשוון תשע”ג, 22:39, 11 בנובמבר 2012
נתניהו מהסס באם לפעול בעזה כדי להפסיק את ירי הטילים

שלוש סיבות עיקריות ישנן להמשך ירי הטילים מרצועה. החמס מציג שהוא הקים ‘חדר מלחמה’, אבל שלושה ארגונים שיש להם מליציות צבאיות גדולות ברצועה אינם משתתפים בו.  המדובר בג’יהאד האיסלמי, בכל הארגונים הסלפיים, ובגדודי עלי אבו מוסטפה, שהם הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין. 
במילים אחרות, החמס לא יכול לכפות, בייחוד על הג’יהאד האיסלמי,  הפסקת אש.
ככל שהאש תמשך כך יתגבר כוחם של ארגונים אלה כלפי החמס. גם החמס וגם הארגונים אשר מבצעים ביום א’ בלילה את הירי, יודעים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מהסס, באם לבצע פעולה צבאית, או לא. כל זמן שראש הממשלה לא יקבל החלטה סופית באם לפעול, או לא-בעזה, הירי יימשך.
לתמונה נכנס ביום א’, סגן ראש המודיעין הצבאי המצרי הגנרל מוחמד אל-אסאר Gen. Mohamed al-Assar, המנסה לתווך בין ישראל לחמס, ובין החמס והארגונים הפלסטינים השונים.
הגנרל אל אסאר מודה, כי הוא איננו יכול להשיג יותר מאשר הסכמה אילמת מכל הצדדים כולל ישראל, להפסיק את אש על בסיס העיקרון כי שקט ייענה בשקט, וירי טילים ייענה בתגובה של צה”ל.
אולם המקורות הצבאיים של תיקדבקה מוסרים, כי לנוסחה-משוואה זו, נוסף ביום א’ 11.11, אלמנט נוסף שהחל משחק תפקיד בהחלטות החמס. ממשלת החמס בעזה בראשות איסמעיל הנייה התייצבה מאחורי הירי על ישראל ותומכת בו.
ההערכות בוושינגטון, המעורבת בתיווך מאחורי הקלעים, בקהיר, בירושלים ובעזה הן, כי עמדה זו של הנייה מבטיחה רק התפתחות אחת: אם אפילו תושג הפסקת אש, היא תהייה קצרה ביותר ולא תימשך יותר מאשר כמה ימים. זאת מאחר והחמס סבור, כי בתקופת הבחירות בישראל, ומול היסוסיו של נתניהו לפעול, הוא יוכל כל כמה ימים לחדש את האש.
במילים אחרות, על נתניהו לא רק מופעל לחץ לפעול להפסקת ירי הטילים, אלא מופעל עליו לחץ להוכיח לאיסמעיל הנייה שהוא טועה בשיקוליו.
מנגד, יש על נתניהו לחץ כבד של ראשי הציבור הישראלי בדרום ישראל, המייצגים 1 מיליון תושבים, לפעול להפסקת הירי. נתניהו לא יכול להתעלם מאוכלוסיה  כה גדולה בתקופת בחירות.

שיקול נוסף של נתניהו: חשש שאם תתחיל פעולה בעזה, תדלק פתאום חזית הצפון עם סוריה, או עם חיזבאללה.
המקורות הצבאיים והמודיעיניים של תיקדבקה, מוסרים, כי משטר אסד העביר ביום א’ אחה”צ באמצעות כוח האו”ם ברמת הגולן UNDOF, מסרי הרגעה לישראל האומרים, כי הירי הסורי לתוך ישראל ייפסק.
הסורים אף ביצעו כמה צעדים צבאיים בשטח, אשר מהם ישראל וצה”ל יכלו להסיק, כי סוללת המרגמות שירתה את הפגז לכיוון אלוני הבשן, לא תהייה בזמן הקרוב פעילה.
אולם המקורות הצבאיים שלנו מציינים, כי הסורים לא הוציאו את סוללת המרגמות הזו מהשטח. במילים אחרות, הסוללה יכולה לחדש את הירי בכל זמן נתון. ומזה בדיוק חושש נתניהו.

 

debka