Izrael Szíriát lőtte majd negyven év után először לראשונה ממלחמת יום כיפור: צה”ל ירה לסוריה

Izrael Szíriát lőtte majd negyven év után először

לראשונה ממלחמת יום כיפור: צה”ל ירה לסוריה

מלחמת האזרחים בסוריה, שמתחוללת כבר 20 חודשים, מובילה לראשונה לירי לעבר השטח הסורי: בתגובה לפגיעת פצצת מרגמה במוצב צה”ל בתל חזקה, ירה חיל התותחנים לעבר עמדת מרגמות של הצבא הסורי. „מעתה נגיב על כל ירי”
יואב זיתון ומאור בוכניק

לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים , חיל התותחנים ירה לשטח סוריה: כוח צה”ל ירה בצהריים (יום א’) לעבר עמדת מרגמות בשטח סוריה, אחרי שפצצת מרגמה בקוטר 120 מ”מ שנורתה מסוריה פגעה במוצב צה”ל בתל חזקה. זו הפעם הראשונה שצה”ל יורה אש תותחים לשטח הסורי מאז מלחמת יום הכיפורים והקרבות שהתחוללו אחריה.

 

הסלמה בדרום – כתבות נוספות

 

פצצת המרגמה שנורתה מסוריה התפוצצה בתל חזקה שבמזרח רמת הגולן, בסמוך לגבול הסורי. היא נורתה מכיוון הכפר הסורי ביר אל-עג’ם. בצה”ל העריכו כי מדובר בירי תועה על רקע העימותים בין הצבא למתנגדי השלטון.

 

 

מפת האזור שאליו נורה הפצמ"ר מסוריה (צילום: Google Maps)
מפת האזור שאליו נורה הפצמ”ר מסוריה (צילום: Google Maps)

 

 

 

 

חיילי צה"ל סמוך לגבול, היום (צילום: אביהו שפירא)
חיילי צה”ל סמוך לגבול, היום (צילום: אביהו שפירא)

 

 

 

אזור הגבול הסורי, היום (צילום: אביהו שפירא)
אזור הגבול הסורי, היום (צילום: אביהו שפירא)

 

 

לפני שבוע
לעיני גנץ: קרבות על גבול הגולן / יואב זיתון
הרמטכ”ל סייר ברמה וחזה במו עיניו בקרבות שבין המורדים לחיילים הסורים. רמת הכוננות באזור הייתה אז גבוהה, יום אחרי ששלושה טנקים סוריים חדרו לשטח המפורז
לכתבה המלאה

בהודעה שפרסם דובר צה”ל נמסר כי „כוחות צה”ל ביצעו ירי אזהרה למרחב הסורי והועברה הודעה לאו”ם שתמציתה אזהרה לכוחות הסורים לבל יבוצע ירי נוסף לשטח ישראל. ירי נוסף יגרור תגובה נמרצת”.

 

 

דובר צה”ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, הוסיף כי בצה”ל החליטו על תגובה, באישור הרמטכ”ל שקבע מדיניות ירי, לאחר ש”בחודשיים האחרונים נרשמו שמונה אירועי ירי של פצצות מרגמה ונשק קל, יחד עם פצצה של 120 מ”מ שפגעה בסוללה במוצב תל חזקה”.

 

 

לדבריו, „בוצע ירי בסמוך לסוללה סורית שביצעה את הירי. לראשונה ממלחמת יום כיפור בוצע ירי באופן מוצהר לשטח סוריה. אנחנו לא מבינים אם יש נפגעים בצד הסורי בטווח של 4 ק”מ אליו בוצע הירי.

 

 

„הירי בוצע על ידי סוללה של חיל התותחנים ובמקביל הועברה הודעה לאו”ם ובה אזהרה לסורים שצה”ל לא יסבול ירי. המסר הזה הוא לצבא הסורי היורה ממזרח למערב ובשעות הקרובות נעקוב אם המסר הזה התקבל”.

 

 

„אין לנו עניין להיכנס בתווך בין המורדים והצבא הסורי”

תא”ל מרדכי העדיף שלא להתייחס לשאלה אם כוח התותחנים ירה במכוון ליד הסוללה שלא במטרה לפגוע, או שהמטרה פוספסה. „ההנחיות הן שכל ירי שמסכן אותנו והוא בעל פוטנציאל מתמשך, תהיה אליו תגובה”, אמר. „אין לנו עניין להיכנס בתווך בין המורדים והצבא הסורי, אלא להגן על תושבי רמת הגולן שנפגעים מירי תועה”.

 

 

גורם בכיר בצה”ל הוסיף כי ירי התגובה בוצע ממרחק של כארבעה קילומטרים מהגבול וכי האזהרה שצה”ל העביר למפקדת האו”ם באזור כללה מסר חד ותקיף לסורים, לפיו כל ירי לעבר ישראל יגרור מעתה תגובה של צה”ל. בצה”ל מעריכים כי מאחורי מרבית תקריות הירי התועה שאירעו בשבועות האחרונים עומד צבא סוריה.

 

בעקבות החרפת הירי התועה בגזרה הוחמרו נוהלי הספיגה של ירי תלול מסלול במוצבים הפרושים לאורך הגבול בדומה למוצבים שבעוטף עזה. פרשננו רון בן ישי הסביר כי מטרת הירי של צה”ל היא לא להצית מלחמה, אלא לאותת לסורים שישראל לא תבליג על ירי לשטחה. מדיניות הפתיחה באש של צה”ל ברמת הגולן היא שעל ירי לשטח ישראל תבוא תגובה באש למקורות הירי.

 

 

ירי האזהרה אמור להבהיר לסורים כי אם לא ייזהרו להבא, הפגיעה בתגובה לא תהיה ליד סוללת המרגמות שירתה, אלא בסוללה עצמה – כמו הירי הטורקי. בצה”ל לא מעוניינים להעניק לאסד סיבה להסיט את האש לעבר ישראל ולאחד את העולם הערבי סביבו.

 

צילום: עידו בקר

ביום חמישי: פגז סורי התפוצץ ברמת הגולן

התקרית היום אירעה לאחר שבשבוע שעברנפלה פצצת מרגמה דומה לראשונה בתחומי יישוב ישראלי – המושב אלוני הבשן. היא נפלה בין בתים, אך לא התפוצצה ולא גרמה לנפגעים.

 

כמו כן, ביום שני שעבר ג’יפ של מפקד גדוד הסיור בחטיבת גולני נפגע מירי מנשק קל מהצד הסורי של הגבול במהלך פעילות. הקצין נסע על גדר המערכת בגבול ברמת הגולן. לא היו נפגעים באירוע, שאירע באזור תל חזקה במרכז הרמה, אך נזק נגרם לג’יפ, שנפגע מקליע אחד. מבדיקה ראשונית עולה כי מדובר כנראה בירי תועה מסוריה, ולא בירי מכוון לעבר הג’יפ של המג”ד.

 

כמו כן, בסוף השבוע שעבר נכנסו שלושה טנקים של צבא סוריה לשטח המפורז בגבול במרכז רמת הגולן. בעקבות כניסתם, העלה צה”ל כוננות באזור והגיש תלונה למפקדת כוחות האו”ם האוכפים את הפסקת האש ברמה.

 

בחודשים האחרונים נפלו פצמ”רים ואמצעי לחימה אחרים כמה פעמים בשטח ישראל, כנראה בשוגג. בישראל העריכו שחייליו של אסד ירו על המורדים המבקשים להפיל את שלטונו ולהפך, ושישראל עצמה לא הייתה היעד.

 Az izraeli hadsereg az 1973-as arab-izraeli (jóm-kipúri) háború óta első alkalommal adott le figyelmeztető lövéseket szíriai területre vasárnap azt követően, hogy a szíriai hadsereg és a felkelők harca során eltévedt aknagránátok csapódtak be az Izrael által megszállt Golán-fennsíkon.

    Sem emberéletben, sem anyagiakban nem esett kár. A Bir al-Adzsami falu felől érkezett szíriai akna az izraeli hadsereg szóvivői szerint egy eltévedt lövedék volt, amely a felkelők és a kormányhű csapatok harcában irányt tévesztett.     Az esetről az izraeli hadsereg szóvivője számolt be.     Ehud Barak izraeli védelmi miniszter ezt megelőzően ugyancsak vasárnap a hadsereg rádiójában megfenyegette Szíriát: ha folytatódik szíriai lövedékek becsapódása a Golán-fennsíkon, akkor Izrael azt nem hagyja válasz nélkül.     A bejelentés napokkal azt követően hangzott el, hogy Izrael felszólította Bassár el-Aszad szíriai elnököt: fékezze meg az ellenzéki erők elleni támadásokat a Golán-fennsík közelében.     Izrael a vasárnapi  becsapódások miatt panaszt tett azIzrael és Szíria között a demilitarizált ütközőzónában állomásozó ENSZ-békefenntartó csapatoknál. A hadsereg bejelentette: elfogadatatlannak tekinti a Szíriából Izraelbe érkező lövéseket, azok súlyos választ vonnak maguk után.     Vasárnap reggel a kormányülés kezdete elött Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök kijelentette, hogy  országa „közelről figyeli a szíriai határnál történő eseményeket, és készen áll bármilyen fejleményre.”
    Izrael 1967-ben foglalta el Szíriától a Golán-fennsíkot, majd 1981-ben annektálta, de ezt a lépést a nemzetközi közösség nem ismerte el. A szír lakosság zömmel elmenekült a fennsíkról, ahol zsidó telepesek alapítottak új városokat. Izrael és Szíria között nincs érvényes békeszerződés, csak egy 1974-ben megkötött tűzszüneti megállapodás.