חשש בצה”ל: איילנד &…

 

צה”ל הוא הגוף היחיד שתיחקר את עצמו ואף פרסם את הממצאים באומץ”, אמר גורם צבאי בכיר, ורמז כי ממצאי דו”ח איילנד יבליטו את חלקן של התקלות שהיו במשט בחקירה שעורך השופט טירקל. האם כעת תצוף מחדש המתיחות בין לשכות שר הביטחון והרמטכ”ל?


        חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet
 
צבא וביטחון  ▪  מדיני  ▪  המערכת הפוליטית  ▪  הרשות הפלסטינית
 

 

 

חרב פיפיות

צילום: עופר עמרם
איילנד. „הממצאים פורסמו באומץ” צילום: עופר עמרם
 
צילום: גיל יוחנן
השופט טירקל. ומה הוא יגיד? צילום: גיל יוחנן
 

צילום: סי די בנק

נחש ואולי תקבל
חדר מושלם
חבילה מהסרטים!
לחץ כאן!
לחץ ובדוק התאמתך
ללימודי הנדסה >>

 

 

חשש בצה”ל: איילנד יהיה התחמושת לטירקל?

 

 

„צה”ל הוא הגוף היחיד שתיחקר את עצמו ואף פרסם את הממצאים באומץ”, אמר גורם צבאי בכיר, ורמז כי ממצאי דו”ח איילנד יבליטו את חלקן של התקלות שהיו במשט בחקירה שעורך השופט טירקל. האם כעת תצוף מחדש המתיחות בין לשכות שר הביטחון והרמטכ”ל?

 

 

אחרי דו”ח איילנד שלא גרם לזעזועים בצה”ל, הפנים נשואות לוועדת הבדיקה הבאה. בצה”ל התקשו להסתיר אמש (יום ב’) את שביעות הרצון מהמסרים המרוככים שיצאו מדו”ח ועדת המומחים, וכעת כבר נערכים לספק תשובות גם לוועדת טירקל.

 

גורם צבאי בכיר אמר כי „צה”ל הוא הגוף היחיד שהיה מעורב באירוע, שתיחקר את עצמו ואף פרסם את הממצאים באומץ”. בכך רמז הבכיר שהדבר עשוי להיות לו לרועץ מול יתר הארגונים והגופים, שיכולים להבליט דווקא את הביקורת שהוטחה בצה”ל כדבר המרכזי שעמד במוקד הפעולה שהסתבכה בלב ים.

 

 

מתוך סרטון ההדמיה של צה”ל

עוד בטרם יבש הדיו בדו”ח ועדת איילנד ועוד לפני שהרמטכ”ל, רא”ל גבי אשכנזי, נקרא להופיע בפני ועדת טירקל, מנסים בצה”ל להכניס את כל עניין חקירת המשט לפרופורציות המתאימות, תוך פיזור אמירות לפיהן מראש לא היה שום מחדל ולכן הציפייה – אם הייתה כזו – לעריפת ראשים, הייתה מוגזמת ולא ראויה.

 

החשש המרכזי בצבא, על אף שממעטים לדבר עליו, הוא שיהיה ניסיון של גורמים אחרים שלקחו חלק במשט, לדחות כל ביקורת עצמית ולגלגל אותה לפתחו של צה”ל.

האלופים במיל’ חלוקים
 
דו”ח איילנד – ממצה או מכסה? / אביאל מגנזי
 
הקצינים הבכירים במילואים לא אחידים בדעתם לגבי הדו”ח הצבאי על המשט. אחד הגדיר אותו לא פחות מ”בושה” שמאחוריה אינטרסים צרים, אחר חושב שמוטב היה להתייחס לשגיאות ביתר פירוט. שלישי פשוט מחכה לטירקל: „הדרג המדיני הוא שצריך להדאיג”
לכתבה המלאה
 

 

האלוף (מיל’) איילנד חשף בחלק מרכזי במסיבת העיתונאים שערך, את המכתב ששיגר רא”ל אשכנזי ב-13 במאי לשר הביטחון אהוד ברק ולראש הממשלה בנימין נתניהו, בדבר החשיבות לשיתוף פעולה בין-משרדי כדי להתמודד מול המשט (ובכך להימנע מהחלופה הרעה של שימוש בכוח). איילנד סבור שהרמטכ”ל הבין היטב כי הוא עומד על סף אירוע שאינו רק צבאי ולכן עשה את מה שצריך כדי לרתום גם את הדרג המדיני לעניין.

 

בצה”ל אומרים כי הרמטכ”ל עוסק לא אחת בעניינים שיש בהם סטייה לדרגים שמעליו, ולכן בחר לעדכן בדרך זו. אמש דווח למשל על דיון שהתקיים אצל שר הביטחון כמה שבועות לפני המשט, בו ביקש מצה”ל להערך לאירוע מודיעינית ומבצעית. בסביבתו של ברק אמרו כי לשר הביטחון אין כל מחלוקת מול הצבא, וכי הוא נותן למפקדים גיבוי מלא, כפי שנתן כמה שעות לאחר המשט בתדרוך עיתונאים משותף עם הרמטכ”ל אשכנזי ומפקד חיל הים.

 

בצה”ל עושים מאמץ להתעלם מדיווחים כאלה שעשויים להתפרש כניסיונות

 

להפיל את האחריות על הצבא, אך בשיחות סגורות ניתן לשמוע חשש כזה. מכל מקום, על אף שאיש לא מודה בכך, העניין יכול להציף מחדש את המתיחות שקיימת ממילא בין השר ברק, הרמטכ”ל אשכנזי והלשכות שלהם.

 

 

אז מה השלב הבא? דו”ח איילנד צפוי לעבור במלואו גם לוועדת טירקל, שתזמן ככל הנראה לעדות בפניה את הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, וייתכן, במידת הצורך, גם בכירים נוספים כמו מפקד חיל הים, האלוף אלי מרום וראש אגף המודיעין, האלוף עמוס ידלין.

 

תגיות: גיורא איילנד | משט לעזה | ועדת טירקל

חנן גרינברג

פורסם:  13.07.10, 00:40
ף