דברי ראש הממשלה

בפתח ישיבת הממשלה


בוקר טוב,
בשבוע שעבר הלך לעולמו בארה”ב חבר בית הנבחרים ויו”ר ועדת החוץ של בית הנבחרים טום לנטוס. ממלאת מקום ראש הממשלה ושרת החוץ הגב’ לבני נסעה באופן מיוחד כדי לייצג את מדינת ישראל ואת ממשלת ישראל בטקס האשכבה שנערך בקונגרס האמריקאי לזכרו של טום לנטוס. טום לנטוס היה יהודי פליט שואה מהונגריה שלאחר מלחמת העולם השנייה עבר לארה”ב, חי בחוף המערבי שלה ומ-1980 במשך כ-27 שנים ייצג את האזור של צפון סן פרנסיסקו כחבר הקונגרס ופעל כל השנים מתוך אמונה עמוקה שהאינטרסים האסטרטגיים של ארה”ב שלובים בחיזוקה, ביטחונה ושגשוגה של מדינת ישראל. הוא נתן לכך ביטוי נועז, תקיף וחד בכל השנים שבהן היה חבר הקונגרס וסייע למדינת ישראל.
ממש ברגעים האחרונים לפני מותו, כך סיפרה לי רעייתו, הוא זימן את בני משפחתו סביב מיטתו, כשהוא ידע שהוא לא יקום, ובשארית כוחותיו אמר להם – לעולם אל תשכחו את מדינת ישראל ובכך עצם את עיניו. אני התכוונתי כביטוי לידידות העמוקה, ההוקרה העמוקה של ישראל לחבר הקונגרס טום לנטוס להציע לממשלת ישראל לפני מותו, להביע לו הוקרה מיוחדת ויוצאת דופן ואף הספקתי לומר לו את זה ימים אחדים לפני מותו לקראת יום ההולדת ה-80 שלו שאמור היה לחגוג ממש בימים האלה. הוא ידע על כוונתה של מדינת ישראל לכבד אותו, הוא לא זכה לקבל את הביטוי הפורמאלי לכך כי הוא מת בשבוע שעבר. אני מודה לשרת החוץ שייצגה את ממשלת ישראל ואת מדינת ישראל ובשם הממשלה אני שולח תנחומים למשפחתו ולקונגרס האמריקאי שהוא היה אחד ממנהיגיו הדגולים.
בנושא אחר, היום לאחר ישיבת הממשלה תהיה התייעצות שרים בנושא מיגון הישוב שדרות וישובי עוטף עזה. לממשלה יש כמה וכמה מסלולים של טיפול בנושאים הללו. יש קודם כל הטיפול המבצעי שצה”ל וגורמי הביטחון עושים. אמרתי כבר, מתנהלת מלחמה בדרום כמעט מדי יום ומנהיגי הטרור הם בהחלט יעד למאבק ואנחנו לא נרפה בנושא הזה ונמשיך להיאבק כדי להקטין עד כדי ביטול של האיום שמשבית את איכות החיים ושמחת החיים של תושבי הדרום. יש כמובן גם אמצעים אחרים שאנחנו מפעילים כולל סנקציות ופגיעה באספקת חומרים שיכולים לשמש את ארגוני הטרור כולל אנרגיה, וזה נעשה על-פי החלטת הקבינט בהתאם לשיקול דעתה של מערכת הביטחון בהנחיית שר הביטחון בידיעתי. אני חושב שזה נעשה בצורה נכונה, חכמה, אחראית. לא תמיד אוהבים את זה אבל זה חלק חשוב בפעילות נגד ארגוני הטרור. בנושא המיגון פעלנו רבות והשקענו מאות מיליוני שקלים בנושא מוסדות ציבור ומוסדות חינוך. אנחנו בונים 13 בתי ספר חדשים שיהיו ממוגנים לגמרי כחלק מהפעולה הזו. היום אנחנו נדון גם בנושא מיגון הבתים, המגורים האישיים, בתי התושבים. במשך תקופה ארוכה משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון עוסקים בנושא הזה. כפי שזכור לכם הועברו סך של 50 מיליון ₪ כבר בראשית חודש ינואר בהתאם להתחייבות שניתנה בכנסת כדי לקדם את הנושא הזה. היום תגובשנה ההצעות שיובאו לאישור הממשלה בשבוע הבא ושתכליתן להשלים את תהליך מיגון בתי התושבים. כאמור זו פעולה שנעשית על ידי משרד הביטחון, משרד השיכון ומשרד ראש הממשלה בשיתוף פעולה כפי שמתבקש. הכוונה היא לקבוע גם סדרי עדיפויות בהקצאת המשאבים בהתאם לקרבה של בתי המגורים לאזורי הירי ורמת הסיכון הגבוהה יותר שאליהם חשופים גזרות שונות באזורים הללו.
לבסוף רבותי, היום הוא יום השנה ה-39 לפטירתו של ראש ממשלת ישראל לוי אשכול המנוח. אני רואה לנכון לציין את היום הזה כאן בישיבת הממשלה. לוי אשכול עלה לארץ במסגרת העלייה ה-2, שרת בגדוד העברי, היה אחד ממנהיגי ההגנה, היה אחד ממקימי מקורות, והיה ראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית שבנתה את הארץ הזו, הקימה בה את הישובים שבסופו של דבר עיצבו את גבולות המדינה והגדירו את הטווחים שלה. הוא היה ח”כ בכנסת הראשונה לאחר קום המדינה, שימש גם כשר האוצר השני לאחר אליעזר קפלן, הוא גם היה שר חקלאות תקופה מסוימת. אין ספק שהיה דמות מפתח בבניין התשתית הכלכלית של מדינת ישראל. מ-1963 היה לראש הממשלה השלישי לאחר בן גוריון ומשה שרת וארע כך על-פי הנסיבות ההיסטוריות שהוא היה גם ראש ממשלת ישראל בשנת 1967 ועמד בראש המדינה כאשר שוחררה העיר ירושלים, בוטל הממשל הצבאי ושונה מעמדם לטובה של ערביי ישראל. זכות גדולה נוספת עומדת ללוי אשכול שפעל כל חייו בתבונה רבה, באחריות רבה, בהומור מיוחד במינו לפיוס חלקים שונים בעם. הוא זה שהעביר החלטה ב-1964 שאפשרה את העלאת עצמותיו של זאב ז’בוטינסקי לישראל.
אין ספק שזה החל תהליך של פיוס היסטורי עם חלקים שונים בציבור הישראלי. בספטמבר 1967 אשכול שלח מכתב למאיר יערי שאולי מרמז במשהו על הבנתו את תפיסת האחריות של תפקיד ראש הממשלה, אני חושב שיש משהו בדברים הללו ששווה לשמוע אותם, הוא כתב לו: „הגלגלים דוהרים, השאלה היא רק מה כוחה של ידו של העגלון המנהיג. זה מה שיקבע לאן תדהר העגלה”. לוי אשכול נפטר בגיל 74 בפברואר 1969 בהיותו ראש הממשלה. יהי זכרו ברוך.
תודה רבה לכם.