חדשות בעברית Héber nyelvű híradó 2023.08.01

חדשות בעברית Héber nyelvű híradó 2023.08.01

 

ראש המוסד דוד ברנע ביקר בחשאי בוושינגטון לפני כשבועיים וקיים שיחות עם בכירי הבית הלבן וה- CIA על מאמצי ממשל ביידן להקל על הסכם בין ארה”ב לסעודיה שתכלול הסכם על נורמליזציה של היחסים עם ישראל. פורטל החדשות וואלה ציטט ביום שני שני בכירים אמריקאים.

כל 15 שופטי בית המשפט העליון בישראל ידונו בעתירות נגד „חוק הסבירות”, חקיקה שהעבירה הקואליציה בשבוע שעבר המגבילה את הביקורת השיפוטית על החלטות ממשלה. זו תהיה הפעם הראשונה בתולדות בית המשפט שכל 15 השופטים יעמדו בראש משפט. הדיון נקבע ל-12 בספטמבר בשעה 10:00. נגד החקיקה הוגשו לפחות שבע עתירות, ביניהן התנועה הישראלית לאיכות הממשל.

לנורמליזציה אפשרית של היחסים בין ערב הסעודית וישראל עלולה להיות השפעה רעה על יציבות אזור המזרח התיכון, אמר דובר החוץ האיראני. במסיבת העיתונאים שלו הצהיר נאסר כנעני, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות האיראנית החצי-רשמית פארס, כי התקרבות כזו לא תשרת גם את האינטרסים של הפלסטינים. עוד ציין הדובר כי גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים בארצות הברית פועלים לחיזוק מעמדה של ישראל באזור המזרח התיכון. נשיא ארה”ב ג’ו ביידן גם הזכיר את הנורמליזציה האפשרית של היחסים בין ערב הסעודית לישראל ביום שישי, זמן קצר לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של ארה”ב ג’ייק סאליבן דן בנושא עם גורמים סעודים בג’דה.

אוקראינה תחל במשא ומתן עם ארצות הברית על הסכם דו-צדדי על ערבויות ביטחוניות כבר בשבוע הבא, כך דיווח פורטל החדשות האוקראיני RBK-Ukraine, תוך ציטוט של הצהרת ראש לשכת הנשיאות האוקראינית. אנדריי ירמק כתב: קייב רוצה מחויבות קונקרטית וארוכת טווח מוושינגטון לעזור להביס את רוסיה ולמנוע תוקפנות רוסית עתידית נוספת. ההסכם נחתם ברוח ההצהרה שבה הסכימו מנהיגי קבוצת ה-G7 בפסגת נאט”ו בווילנה בתחילת יולי. „יותר מתריסר מדינות אחרות כבר הצטרפו להכרזה, ויותר עוקבות אחריהם מדי שבוע. עם החותמים, אוקראינה יוצרת מערכת של הסכמים דו-צדדיים המכילים ערבויות ביטחוניות קונקרטיות. כרגע אנחנו עובדים על הסכמים דו- צדדיים כאלה עם כל השותפים, ” הודיע יירמק.

המועצה הצבאית שביצעה הפיכה בניז’ר בשבוע שעבר הודיעה ביום שני כי הממשלה שהודחה אישרה את ההתערבות הצבאית של צרפת במדינה. קולונל אמאדו אבדרמאן, אחד מתכנני ההפיכה, נאם בטלוויזיה הממלכתית בניאמי ואמר כי ההיתר נחתם על ידי שר החוץ חסומי מסעודו בתפקידו כראש ממשלה בפועל. לדברי אבדרמאן, צרפת עשויה לתקוף את משכן הנשיאות כדי לשחרר את ראש המדינה המודח, מוחמד בזום. מסעודו טרם הגיב על הטענה. צרפת, ששלטה בעבר בניז’ר, גינתה את ההפיכה אך לא שקלה בפומבי התערבות צבאית. מתכנני ההפיכה הזהירו את הקהילה הבינלאומית בשבוע שעבר שלאף מדינה אסור להתערב צבאית בניז’ר מכיוון שזה רק יוביל לשפיכות דמים וכאוס.

בערב יתחזקו העננים בכל מקום. מחר, צפוי יום בהיר. הטמפרטורות תהיינה בין 14 ל- 17 מעלות בבוקר ובין 24 ל-30 מעלות אחר הצהריים.