Héber nyelvű híradó 2023.VII.07- חדשות בעברית

Héber nyelvű híradó    חדשות בעברית  

Héber nyelvű híradó 2023.VII.07- חדשות בעברית

הונגריה תשיק תוכנית תמיכה נוספת בערך של 6.5 מיליארד פורינט בבוסניה-הרצגובינה החל מה-1 באוגוסט, שבה יוכלו היצרנים לקנות ציוד חקלאי הונגרי, כך הכריז שר החוץ והמסחר, פטר סייארטו, ביום רביעי בבניה לוקה. על פי הודעת משרד החוץ והמסחר, ראש המשרד הדגיש במרכז המנהלי של הרפובליקה סרפסקה בבוסניה כי אירופה עומדת בפני האתגרים הביטחוניים והכלכליים החמורים ביותר של העשורים האחרונים, וזו הסיבה שיש להימנע ממשברים נוספים. „אנחנו ההונגרים נמצאים במצב גיאוגרפי מיוחד, שכנתנו היא אוקראינה ממזרח ומערב הבלקן בדרום. לכן, אנחנו מבינים בדיוק כמה חשוב שיהיה שלום ויציבות במערב הבלקן”, הזהיר.

לדברי שר הביטחון יואב גלנט, יעדי המבצע הישראלי בן היומיים במחנה הפליטים ג’נין „הושגו במלואם” וזה לא היה המבצע האחרון. גלנט טוען כי צה”ל יחזור לפעול בחופשיות בעיר עם כוחות קטנים יותר ויסיים את מעמדה של העיר כגן עדן לחמושים: „זה אולי ייקח עוד סיבוב או שניים, אבל המצב היום הוא לא מה שהיה בתחילת השבוע „. „הרסנו את מפעל הטרור שנבנה בג’נין. אלו היו עשרות אתרים שבהם היו בתי מלאכה לפצצות, מעבדות, מחסני נשק ואמצעי אבטחה ששמרו על הכניסות למחנה”, הוא אומר. „החל מיום רביעי בבוקר, לצה”ל ולשב”כ יש חופש פעולה גדול יותר בג’נין”, אמר.

אלפים הפגינו בישראל ויותר מעשרים בני אדם נעצרו. מפגינים נגד השלטון השביתו את נתיבי איילון בתל אביב בתגובה להדחתו של מפקד המשטרה. מאות אנשים הגיעו לכביש המהיר ברגל, ועצרו את התנועה. תותחי מים נפרסו בכיכר פריז בירושלים כדי לפזר את המפגינים, ושוטרים רכובים הגיעו למקום אחר. המשטרה סיווגה את עצרת ירושלים כהפגנה בלתי חוקית. הפעם האחרונה שבה נסגרו נתיבי איילון על ידי מפגינים הייתה כשנתניהו פיטר את שר הביטחון יואב גלנט, ולמחרת עצר את המשך תוכנית הרפורמה שמטרתה לשנות את מערכת המשפט.

כמעט חודש לאחר שנערה דרוזית נורתה למוות לאחר שאחיה איימו עליה ללא רחמים ברצח בשל נטייתה המינית, המשטרה עצרה חמישה חשודים מצפון הארץ, ומעצרם של ארבעה מהם הוארך. שרית אחמד, בת 18, נהרגה ב-9 ביוני, לדעת המשטרה הירי היה קשור לזהותה הלסבית. יממה לאחר הרצח לכאורה, המשטרה מסרה כי הם מחפשים אחר אחד מאחיה, שנעלם לאחר האירוע. הם טענו שיש להם ראיות הקושרות אותו לרצח. האחים נעצרו ונכלאו לזמן קצר בשנת 2021 לאחר שהוגשה נגדם תלונה במשטרה.

 

אוקראינה ורוסיה מאשימות זו את זו בתכנון לתקוף את אחת מתחנות הכוח הגרעיניות הגדולות בעולם, הממוקמת בדרום מזרח אוקראינה שנכבשה על ידי חיילים רוסים. עם זאת, אף אחד מהצדדים לא מספק ראיות כלשהן לתמיכה בטענותיו. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, מצטט דיווחים מודיעיניים, טוען שכוחות רוסים „הניחו חפצים הדומים לחומרי נפץ על גבי מספר יחידות כוח בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז’יה”. החפצים כביכול מדמים מתקפה, אמר. על פי הודעת המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה, „החפצים הזרים” הונחו על הגג החיצוני של בניינים מס’ 3 ו-4 של תחנת הכוח. „הפיצוץ שלהם אולי לא יגרום נזק ליחידות תחנת הכוח, אבל הם עלולים ליצור תמונה של יריות המגיעות מאוקראינה”, נכתב בהודעה.

פיצוץ אירע בבית משפט בקייב, כך מסרה המשטרה האוקראינית. על פי המידע, הכוחות המיוחדים גויסו עקב מה שאירע בבית המשפט המחוזי שבצ’נקיבסקי (Sevcsenkivszkij), וכוחות כיבוי אש ויחידות בילוש עם כלבי חיפוש נפרסו לחקור את המקרה. בית המשפט הוקף על ידי המשטרה, ולמקום הגיעו חמישה אמבולנסים ויחידות כיבוי אש. שר הפנים האוקראיני איהור קלימנקו אמר כי החקירה נמשכת. לפי דיווח של פורטל חדשות אוקראיני, ייתכן שמדובר בניסיון בריחה של חשוד שהובא לבית המשפט בגין פעולת טרור ב-2015.

מנהיגי המדינות החברות בנאט”ו הסכימו להאריך את המנדט של המזכיר הכללי ינס סטולטנברג, שיפוג בסוף ספטמבר, בשנה נוספת, עד ל-30 בספטמבר 2024 – הודיע ​​ מזכ”ל הברית הצפון-אטלנטית בעצמו. ינס סטולטנברג אמר ברשתות החברתיות כי זהו כבוד גדול בשבילו להיבחר ע”י ראשי המדינות והממשלות של הברית הצבאית המונה 31 חברים. על פי הודעת הארגון, ההחלטה תאושר רשמית על ידי מנהיגי המדינות החברות בנאט”ו בפסגת הארגון בווילנה בשבוע הבא.

באופן עקרוני, ממשלת ארה”ב רוצה שאורסולה פון דר ליין, הנשיאה הנוכחית של הנציבות האירופית, תהיה המזכירה הכללית הבאה של נאט”ו. על פי מקורות נאט”ו של העיתון הבריטי השמרני „דיילי טלגרף”, המדינות החברות קיוו להגיע להסכמה על יורשו של המזכיר הכללי הנוכחי ינס סטולטנברג, שכהונתו הוארכה השבוע בשנה אחת, בפסגת הברית בווילנה הבאה. שבוע, אך עד כה לא מצאו מועמד משותף. במקביל, הנשיא האמריקני ג’ו ביידן מנסה לשכנע את אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית ושרת ההגנה לשעבר של גרמניה, להיכנס לתפקיד מזכ”ל נאט”ו, כך דיווח העיתון הבריטי, בציטוט בכירים של האמנה הצפון אטלנטית. 

במהלך סוף השבוע צפוי מזג אוויר שמשי וחמים בעיקר. החום יגבר עוד יותר ביום ראשון. הטמפרטורות חזויות להיות סביב 12 עד 16 מעלות בבוקר, ובין 28 ל- 31 מעלות אחר הצהריים.