Megrázta a világpiacokat Trump várható győzelme

Megrázta a világpiacokat Trump várható győzelme 

דרמת ענק בארה”ב: טראמפ בדרך לניצחון בבחירותעל סף מהפך: המועמד הרפובליקני קרוב להיות הנשיא ה-45. הוא הדהים את קלינטון וגבר עליה במדינות המפתח אוהיו, צפון קרוליינה, פלורידה איווה ופנסילבניה. לפי „פוקס ניוז” טראמפ מוביל במניין האלקטורים 218:254 – ומתקרב ל-270. כל העדכונים, עד ההכרעהאטילה שומפלבי ואורלי אזולאי, שליחי ynet לניו יורק; אלכסנדרה לוקש ועמית קוטלרעדכון אחרון:  09.11.16 , 06:38

 

צילום: אלי סגל, מתן טורקיה, אבי חי ועידן ארבלי

 

דרמת ענק הלילה (יום ד’) במרוץ לנשיאות ארצות הברית – דונלד טראמפ דוהר לבית הלבן: המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון הובילה בכל הסקרים האחרונים על יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ – אך המאבק ברגע האמת מותח במיוחד ונוטה לטובתו של איל הנדל”ן מניו יורק. ynet מעביר בשידור חי את ספירת הקולות והתהפוכות של ליל הבחירות, לצד בלוג חי שמדווח לכם, דקה אחרי דקה .

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 כל העדכונים, הפרשנויות ומפת האלקטורים בעמוד הבחירות המיוחד – ארה”ב בוחרת 2016

 

כלי התקשורת האמריקניים דיווחו כי טראמפ ניצח באוהיו – מדינת מפתח קריטית שנחשבת למנבאת את המנצח הסופי, ב”פוקס ניוז” דווח כי הוא ניצח גם בפלורידה העצומה – שמעניקה למנצח 29 אלקטורים – ובג’ורג’יה הדרומית (16 אלקטורים), ובסוכנות הידיעות AP וברשת CNN דיווחו שהרפובליקני ניצח במדינה המתנדנדת איווה (6 אלקטורים). כלי התקשורת האמריקנים עדכנו כי המועמד הרפובליקני סחף גם את צפון קרוליינה (15 אלקטורים) ואת מדינת יוטה השמרנית (6 אלקטורים). קלינטון ניצחה, בהתאם לתחזיות, במדינת מיין (4 אלקטורים), בקליפורניה – וצמצמה מעט את הפער עם 55 אלקטורים ממדינת ענק זו – ובמדינה המתנדנדת נבאדה (6 אלקטורים), ולפי רשת CNN גם במדינת וושינגטון (12 אלקטורים). המועמדת הדמוקרטית רשמה מפלה גדולה כשהפסידה, כך לפי סוכנות הידיעות AP, במדינת פנסילבניה (20 אלקטורים) שלרוב נוטה להצביע לדמוקרטים.

 

 

במטהו של טראמפ בניו יורק נשמעו שאגות שמחה בכל פעם שמדינה נוספת עברה לצד שלו, ואילו במטה של קלינטון – שהיו מאוד אופטימיים בתחילת הערב – שוררת אווירת נכאים קשה ואנשים רבים נראו בהלם, בוכים ומתקשים להאמין איך ההובלה בסקרים במשך רוב הקמפיין התבררה כלא יותר מאשליה. יו”ר בית הנבחרים, פול ראיין הרפובליקני שוחח בטלפון עם טראמפ ועם סגנו המיועד מייק פנס, מושל אינדיאנה, ולדבריו קיים עמם „שיחות מאוד טובות” ובירך את טראמפ על ניצחונו הצפוי. לראיין יש סיבה נוספת לשמחה עם הדיווח שהרפובליקנים עשויים לשמור על הרוב שלהם גם בבית הנבחרים וגם בסנאט אם ינצחו בפנסילבניה וישמרו על מושביהם בלואיזיאנה ובאלסקה.

 

בארצות הברית לא מספר הקולות הכולל הוא הקובע, אלא מספר האלקטורים שכל מועמד משיג. הזוכה בכל מדינה מקבל את כל האלקטורים שלה, בשיטת „המנצח לוקח הכול”. מצב האלקטורים כרגע, לפי רשת CNN, עומד על 247 לטראמפ ו-215 לקלינטון. תמונת המצב ברשת „פוקס ניוז”: 254 אלקטורים לטראמפ מול 218 לקלינטון.

 

הדרמה הגדולה מתחוללת במדינות המתנדנדות והחשובות שנוטות בשלב זה לטובת המועמד הרפובליקני. לאחר מאבק צמוד בפלורידה, שכלל בשלב מסוים הפרש של עשרות קולות בודדים, סוכנות הידיעות AP הכריזה כי דונלד טראמפ הוא הזוכה ב-29 האלקטורים של המדינה. גם בצפון קרוליינה, המעניקה 15 אלקטורים, ניצח טראמפ. המאבק על וירג’יניה היה צמוד במיוחד גם הוא, ולבסוף הילרי קלינטון ניצחה במדינה זו בפער קטן מאוד. סגנה של קלינטון, טים קיין, הוא סנאטור מטעם וירג’יניה. קלינטון, עם זאת, ניצחה כצפוי בקליפורניה החשובה שמעניקה 55 אלקטורים.

 

התוצאות הראשונות ביותר, שהתקבלו כבר ב-02:00 בלילה שעון ישראל, הראו כי טראמפ ניצח במערב וירג’יניה, בקנטאקי ובאינדיאנה וצבר בהן 24 אלקטורים עם תחילת הלילה, ואילו קלינטון ניצחה בוורמונט והשיגה שלושה אלקטורים.

מטה טראמפ צופה בתוצאות האמת ()מטה טראמפ צופה בתוצאות האמת

 

החגיגות במטה טראמפ

 (צילום: רויטרס)(צילום: רויטרס)
 (צילום: EPA)(צילום: EPA)
 (צילום: רויטרס)(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס)(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס)(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס)(צילום: רויטרס)

אווירת נכאים במטה של קלינטון

 (צילום: EPA)(צילום: EPA)
 (צילום: EPA)(צילום: EPA)
 (צילום: EPA)(צילום: EPA)
 (צילום: AFP)(צילום: AFP)
 (צילום: AFP)(צילום: AFP)
 (צילום: EPA)(צילום: EPA)

 

דיווח CNN: המאבק על מדינות המפתח

by

 

בהמשך הלילה דווח כי קלינטון ניצחה במסצ’וסטס, רוד איילנד, ניו ג’רזי, דלאוור, מרילנד, אילינוי ומחוז קולומביה וצברה 65 אלקטורים נוספים. בו-זמנית דווח כי טראמפ ניצח באוקלהומה, בטנסי ובמיזורי וצבר 24 אלקטורים נוספים. בהמשך גרף המועמד הרפובליקני גם את האלקטורים של אלבמה ודרום קרוליינה.

 

בשעה 04:00 נסגרו הקלפיות ב-14 מדינות נוספות, ומיד עם סגירתן נמסר בכלי תקשורת בארצות הברית כי קלינטון ניצחה בניו יורק (29 אלקטורים), וטראמפ לקח את קנזס (6), וויומינג (3) צפון דקוטה (3) ודרום דקוטה (3) ונברסקה (4). לאחר מכן דווח כי גם ארקנסו (6) וטקסס (38) נצבעו באדום. בהמשך הוכרזה קלינטון בתור המנצחת בקונטיקט (7), אורגון (7), קולורדו (9) וניו מכסיקו (5), וטראמפ גרף את לואיזיאנה (8) ומונטנה (3).

 

המועמד הרפובליקני מול הדיווחים המעודדים על תוצאות האמת ()המועמד הרפובליקני מול הדיווחים המעודדים על תוצאות האמתחיוכים במטה דונלד טראמפ ()חיוכים במטה דונלד טראמפהלם במטה קלינטון (צילום: AFP)הלם במטה קלינטון(צילום: AFP) (צילום: AFP)(צילום: AFP) (צילום: AFP)(צילום: AFP)

הסקרים האחרונים הראו יתרון ארצי לקלינטון

לאחר פרסום התוצאות הראשוניות מהקלפיות הראשונות שנסגרו, יועץ בכיר במטה טראמפ מסר לרשת CNN כי „יידרש נס כדי שננצח”. אך ככל שהלילה התקדם, המצב נראה יותר ויותר מזהיר למחנה הרפובליקני.

 

לפי מדגמים כלל-ארציים של רשתות הטלוויזיה האמריקניות, לקלינטון יתרון גדול בקרב השחורים וההיספנים. קלינטון מובילה גם בקרב האסיאתים (26:65) ובאופן מפתיע מעט יותר יתרונה גדול מאוד גם אצל היהודים – 75% בחרו בה, לעומת 18% בלבד מהיהודים שנתנו את קולם למועמד הרפובליקני. לקלינטון יתרון גדול גם בקרב הנשים (40:54), אבל אצל הלבנים טראמפ מוביל בפער גדול – 38:55. הסקרים הארציים האחרונים העניקו לה יתרון של 5-3 אחוזים על פני טראמפ.

 

 

הקולות במטה טראמפ. שליח ynet בניו יורק    (צילום: אלי סגל, מתן טורקיה ועידן ארבלי)

 

 (צילום: EPA)(צילום: EPA) מטה טראמפ ממתין בדריכות לתוצאות (צילום: AFP)מטה טראמפ ממתין בדריכות לתוצאות(צילום: AFP) (צילום: AFP)(צילום: AFP)

ההכרזה על התוצאות הראשונות    (cnn ופוקס)

 

האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק מפרגן ליום הבחירות (צילום: AFP)האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק מפרגן ליום הבחירות(צילום: AFP)
 (צילום: AFP)(צילום: AFP)

 

„נמר השנאה והפילוג”. נחום ברנע בארה”ב

 

השגריר בארה”ב, במסיבת הבחירות

דונלד ומלניה טראמפ בקלפי (צילום: רויטרס)דונלד ומלניה טראמפ בקלפי(צילום: רויטרס)הזוג קלינטון הצביע בבית ספר (צילום: AFP)הזוג קלינטון הצביע בבית ספר(צילום: AFP)האיש והקינוח. עוגת טראמפ חגיגית במטה הרפובליקני בניו יורק (צילום: AFP)האיש והקינוח. עוגת טראמפ חגיגית במטה הרפובליקני בניו יורק(צילום: AFP)
הבמה במסיבת סיום המרוץ של קלינטון (צילום: AFP)הבמה במסיבת סיום המרוץ של קלינטון(צילום: AFP)הן לקלינטון והן לטראמפ מספר רב של מדינות שנמצאו בכיס שלהם מהרגע הראשון של מערכת הבחירות הארוכה, שארכה כשנה וחצי. אבל הפעם מספר המדינות המתנדנדות, אלו שמכריעות את זהות הנשיא – או הנשיאה – היה גדול במיוחד. החשובות שבהן הן פלורידה, המחלקת 29 אלקטורים וצפון קרוליינה, המעניקה 15 אלקטורים.

 

ברשימת המדינות שבהן נרשם מאבק צמוד בסקרים גם פנסילבניה (20 אלקטורים), איווה (6), נבאדה (6) וניו המפשייר (4). מדינת מפתח נוספת היא אוהיו, המחלקת 18 אלקטורים ונחשבת למנבאת הנשיא – היא בחרה במנצח בכל אחת ממערכות הבחירות מאז 1964.

 

הקלפיות ברחבי ארה”ב נפתחו בשעות שונות בגלל ההבדלים בין אזורי הזמן, ולכן גם נסגרות בשעות שונות. בהתאם לשעות הסגירה מפורסמים המדגמים מהמדינות השונות. מדגמים ראשונים ממדינות החוף המזרחי התפרסמו כבר ב-02:00 בלילה שעון ישראל, וממדינות המערב יגיעו מדגמים ראשונים רק ב-06:00 בבוקר. עם זאת, בהתאם למספר האלקטורים שיצברו המועמדים במזרח ארצות הברית ובמרכזה המרוץ עשוי להיות כבר מוכרע עד אז.

 

 (צילום: AP)(צילום: AP)
דרוכים במטה קלינטון (צילום: AFP)דרוכים במטה קלינטון(צילום: AFP)

 

טראמפ בחר בטראמפ    (רויטרס)

 

שגרירות ארה"ב בלונדון נצבעה בצבעי הדגל האמריקני (צילום: רויטרס)שגרירות ארה”ב בלונדון נצבעה בצבעי הדגל האמריקני(צילום: רויטרס)
האמריקנים נהרו לקלפיות (צילום: רויטרס)האמריקנים נהרו לקלפיות(צילום: רויטרס)

קלינטון, בת 69, כבר הייתה בבית הלבן – אבל כגברת הראשונה. היא ניצחה בפריימריז צמודים מהצפוי את ברני סנדרס, ולמרות פופולריות נמוכה יחסית, חשיפות יומיומיות של המיילים שלה בוויקיליקס וטלטלת ה-FBI היא המשיכה להוביל בסקרים מול יריבה איל הנדל”ן, כשמטרתה כמובן להיות הנשיאה הראשונה בתולדות ארצות הברית.

 

טראמפ, בן 70, נלחם הן בדמוקרטים והן במפלגתו שלו, המפלגה הרפובליקנית. בכירים רפובליקנים רבים הודיעו כי לא יתמכו בו, וגם השערוריות שעוררו אמירותיו על נשים והטענות להטרדות מיניות גרעו ממנו מצביעים, ובעיקר מצביעות. בעימות הנשיאותי השלישי והאחרון לא הבטיח המיליארדר כי יכבד את תוצאות הבחירות, אבל למרות זאת המאבק בינו לבין קלינטון נותר צמוד עד הרגע האחרון. הערב התברר כי הנשיא הרפובליקני לשעבר ג’ורג’ בוש הבן ואשתו לורה לא הצביעו לטראמפ – אלא הותירו את משבצת המועמד לנשיאות ריקה.

מצביעים בקנזס (צילום: EPA)מצביעים בקנזס(צילום: EPA)
וגם בקליפורניה (צילום: AFP)וגם בקליפורניה(צילום: AFP)
טראמפ או קלינטון? (צילום: AFP)טראמפ או קלינטון?(צילום: AFP)
 (צילום: EPA)(צילום: EPA)

כמו בכל הקמפיין, גם ביום הבחירות עצמו התלונן טראמפ על שחיתויות. עורכי דינו הגישו תביעה נגד רשם הקולות במחוז בנבאדה בגלל שקלפי בלאס וגאס נותרה פתוחה ב-4 בנובמבר מעבר לשעות שנקבעו מראש – לטענתם כדי להטות את התוצאות לטובת הדמוקרטים. בית המשפט דחה את התלונה. גם בעת שהצביע אמר טראמפ כי „אנחנו תמיד מודאגים” מהונאה בבחירות. לפני הגעתו לקלפי נעצרו שתי פעילות פמיניסטיות חשופות חזה מארגון „פמן” שהפגינו נגדו.

 

כמו טראמפ, גם הילרי קלינטון הצביעה במדינת ניו יורק. היא ובעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בחרו בבית ספר יסודי בעיירה צ’פקואה. „אעשה כל שביכולתי למען המדינה שלנו אם אנצח היום”, אמרה. הנשיא ברק אובמה, שבמערכת הבחירות פעל ללא הרף למענה, כבר בחר בהצבעה המוקדמת ואת יום הבחירות עצמו העביר דווקא במשחק כדורסל.

A júniusi brit népszavazásra emlékeztető módon megrázta a világpiacokat, hogy Donald Trump győzött olyan kulcsfontosságú szövetségi államokban, mint Florida és Ohio, így megnyílt előtte a Fehér Házba vezető út.

A pénz-, értékpapír- és árupiacok egyöntetűen arra számítottak, hogy a demokrata párti rivális, Hillary Clinton nyeri meg az amerikai elnökválasztást a politikai kívülállónak számító Trumppal szemben. A befektetők attól tartanak, hogy Trump győzelme politikai és gazdasági bizonytalanságokat okozhat, így a dollár árfolyama, a nyersanyagok ára és a tőzsdék zuhanórepülésbe fordultak.
Egy japán elemző úgy fogalmazott, hogy ez egy deja vu, ami a Brexitet idézi fel, azt a pillanatot, amikor a Nagy-Britannia európai uniós tagságáról tartott júniusi népszavazáson győzött a kiválást támogatók tábora. Arra az eredményre senki nem számított, így a piacokon hatalmas kilengéseket váltott ki.
A határidős piacokon 3,5 és 4,5 százalék körüli mínuszban állnak a vezető tőzsdeindexek. A 30 vezető amerikai iparvállalat DJIA-mutatója 3,52 százalékos, a tőzsdén jegyzett legnagyobb amerikai részvénytársaságok Standard & Poor’s 500-as mutatója 4,31 százalékos, a technológiai részvények Nasdaq Composite mutatója pedig 4,69 százalékos mínuszban áll, míg a londoni tőzsde fő mutatója, az FTSE-100 index 4,09 százalékos, a frankfurti DAX-30 pedig 4,47 százalék körüli veszteségben indíthatja a kereskedést.
Ázsiában és a csendes-óceáni térségben nagyon erős veszteségben zártak a tőzsdén, élükön Japánnal.
Tokióban a 225 válogatott részvény Nikkei mutatója 5,43 százalékkal, 16 238,50 pontra, míg a szélesebb körű Topix-index, amely az első szekcióban forgalmazott valamennyi részvényt magában foglalja, 4,57 százalékkal, 1301,16 pontra zuhant zárásra. A dél-koreai Kospi 2,57 százalékos, az irányadó ausztráliai index, az S&P/ASX 200 pedig 1,92 százalékos mínuszban zárt. Kínában enyhe veszteségben – Sanghajban 0,15 százalékos, Sencsenben pedig 0,36 százalékos mínuszban -, míg Hongkongban 3,15 százalékos csökkenéssel közelítenek a záráshoz az irányadó mutatók.
A Morgan Stanley Capital International, a világ egyik legnagyobb befektetési szolgáltatója által számított, Japánt kivéve az ázsiai részvénypiacok árfolyam-alakulását mérő index (MSCI Asia ex Japan) 2,92 százalékkal, 429,82 pontra süllyedt.
A dollár jelentősen gyengült a főbb devizákhoz képest. A dollárindex – a dollár értékét a hat főbb valutából, az euróból, a jenből, az angol fontból, a kanadai dollárból, a svéd koronából és a svájci frankból álló kosárhoz viszonyító mutató – 1,47 százalékkal 96,44 pontra csökkent.
Az olaj ára is esett. Közép-európai idő szerint reggel negyed nyolckor az észak-tengeri Brent januári szállításra hordónként (159 liter) 44,97 dollárba került, 1 dollár 7 centtel, 2,32 százalékkal csökkent az ára az ázsiai kereskedésben. A New York-i árupiac elektronikus jegyzésében a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate amerikai könnyűolajfajta ára decemberi szállításra hordónként 1 dollár 12 centtel, 2,49 százalékkal, 43,86 dollárra esett.
Kedden enyhe nyereségben zártak a tőzsdék szerte a világon. Frankfurt 0,24, London 0,53, Párizs pedig 0,35 százalékos pluszban fejezte be a kereskedést, míg New Yorkban a Dow Jones 0,40 százalékkal, az S&P 500-index 0,38 százalékkal, a Nasdaq pedig 0,53 százalékkal nőtt.