A hétfői napon 80 rakétát lőttek ki a Gázai-övezetből Izrael városaira és falusi településeire. A Hamasz vállalta a felelősséget a támadásokért.
גורמים ביטחוניים: „צה”ל יגיב בעוצמה לירי הרקטות”
במערכת הביטחון הגדירו את הירי המסיבי „עליית מדרגה שלא ניתן להבליג עליה. הכוחות בשטח ערוכים להסלמה”. בקבינט החליטו להימנע מפעולה נרחבת, אך שוקלים לחדש החיסולים
ההסלמה בדרום נמשכת, ובמערכת הביטחון מעריכים כי השקט לא ישוב בקרוב. „צה”ל צפוי להגיב בעוצמה לירי הרקטות”, אמרו אמש (שני) גורמים ביטחוניים. לדברי הגורמים, הירי המסיבי אמש, שהגיע למרחקים שלא נראו מאז מבצע „עמוד ענן”, מהווה „עליית מדרגה שלא ניתן להבליג עליה”.
הגורמים הבהירו: „לאחר כמה ימים של ניסיון לסיים את סבב הלחימה, ברור שצה”ל חייב להגיב כעת – ובעוצמה”. לדברי הגורמים, „פיקוד העורף ערוך לעליית מדרגה, כמו גם הכוחות בשטח”.
בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אתמול בערב הוחלט להגביר את הפעילות נגד חמאס ברצועת עזה, אך להימנע בינתיים מפעולה נרחבת. מערכת הביטחון הציגה בדיון כמה אפשרויות פעולה, בהן חידוש מדיניות החיסולים נגד בכירי חמאס. השרים החליטו כי המשך הירי של חמאס יוביל לתגובה ישראלית קשה, ואילו אם חמאס יחדל מלירות, ישראל לא תיזום מהלכים משמעותיים. „הכלל ‘שקט ייענה בשקט’ עדיין רלוונטי”, אמר גורם מדיני, „אבל אם הצד השני בוחר להתעלם ממנו ולהמשיך לירות, ישראל לא תשב בחיבוק ידיים”.
הסלמה בדרום – כותרות אחרונות
כ-70 רקטות מעזה: יירוטים באשדוד, שדרות ונתיבות
מצב חירום: אלו ההנחיות של פיקוד העורף
מטח כבד לדרום, אזעקות שווא במרכז: עדכונים שוטפים
נזק שנגרם מרקטה ללול במועצה האזורית יואב עקב רקטה (צילום: חטיבת דובר המשטרה)
מתחילת מבצע „שובו אחים” שנועד לאתר את הנערים גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל שגופותיהם נמצאו בשבוע שעבר ליד חברון, התפוצצו בשטח ישראל כ-230 רקטות ופצצות מרגמה. 32 מהם יורטו באמצעות מערכת „כיפת ברזל”. בתקופה זו היו 26 תקיפות של צה”ל ברצועת עזה.
משעות הערב המוקדמות אתמול נורו יותר מ-70 רקטות לעבר יישובי הדרום ואף מעבר להם. לראשונה מאז מבצע „עמוד ענן” בנובמבר 2012, נשמעו אזעקות גם באזור השפלה. אזעקות נשמעו בין היתר גם בגדרה, ביבנה, בקריית מלאכי, באשדוד וברחובות – וזאת בעקבות שיגור רקטות גראד לאזורים הללו. נפל רקטה אותר בשטח פתוח סמוך לגן יבנה. רקטה אחת נחתה בקיבוץ ליד קריית גת ופגעה בלול ובמכל סולר.
מערכת „כיפת ברזל” יירטה אמש 13 רקטות מעל אשדוד, נתיבות ושדרות. אישה אחת נפצעה קל מרסיסי רקטה שיורטה באשדוד. שלושה בני אדם הוגדרו נפגעי חרדה. אזעקה נשמעה בערב גם באזור ירושלים, אולם ככל הנראה מדובר באזעקת שווא.
גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות לירי עשרות הרקטות. לדבריהם, מדובר בתגובה לרצח הנער מוחמד אבו חדיר והרג הפעילים במנהרה בלילה. „על האויב להבין את המסר ולחשוב אלף פעמים לפני שיתקיף את בני עמנו – כי הוא ישלם על כך מחיר כבד מנשוא. הנשק שלנו מכוון, למקרה שהאויב ימשיך עם הטפשות שלו”, נכתב באתר חמאס.
בעקבות הנפילות פרצו שריפות קוצים בכמה מוקדים, אולם אלה טופלו על ידי מכבי האש. מגן דוד אדום החליט להעלות את הכוננות של הארגון גם במרכז מחשש למספר רב של נפגעים. בעקבות המצב היו שיבושים בתנועת הרכבות באזור הדרום. מהנהלת הרכבת נמסר כי הם פועלים לפי הנחיות פיקוד העורף.
יירוט רקטה באזור רחובות (צילום: איציק טובול)
דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, ג’ן סאקי, גינתה את ירי הרקטות מרצועת עזה. „לישראל יש זכות להגן על עצמה נגד התקיפות האלה, ואנו תומכים בה”, אמרה סאקי.
מתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי אמר כי „הרחבת ירי הרקטות והטילים תוביל להסלמה ולתגובה אלימה וקשה מצד צה”ל„. בראיון לרשת „אל-ג’זירה” הוסיף אלוף מרדכי: „חמאס החליט להביא מלחמה על עזה ברמדאן. חמאס צריך לקבל אחריות על 1.8 מיליון אזרחים ברצועת עזה, ולהפסיק את מעשי האלימות מידית”.
פיקוד העורף החמיר את ההנחיות
פיקוד העורף החמיר את ההנחיות לתושבים הגרים עד ל-40 קילומטרים מרצועת עזה. על פי מסביר פיקוד העורף, אל”מ (במיל’) ד”ר חיליק סופר, חל איסור על התקהלויות של 500 איש ומעלה בעוטף עזה וקייטנות יוכלו להתקיים רק אם הן נמצאות במרחק של 15 שניות ממרחב מוגן. בבאר שבע הדרישה היא למרחק של דקה ממרחב מוגן. אף שראש עיריית אשקלון אישר לקיים קייטנות, החליט ועד ההורים העירוני להשביתן. „חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה מבצעים ירי כעניין שהפך לשגרה בשבועיים האחרונים”, נכתב בהודעת ועד ההורים.
הנהגת הצופים החליטה לפנות הערב את 2,400 החניכים של התנועה אשר שוהים במחנה הקיץ המסורתי ביער חרובית שבשפלה. ההחלטה התקבלה לאור המתיחות הביטחונית ובהתאם להנחיות פיקוד העורף ומשרד החינוך.
מפת אזורי ההתרעה לכניסה למרחב מוגן
מוקדם יותר הערב תקף חיל האוויר באזור ג’באליה שבצפון רצועת עזה. מדובר צה”ל נמסר כי יעד התקיפה היה שלושה משגרים מוטמנים, שבהם נעשה שימוש לירי על ישראל. בנוסף, הותקפה מנהרת טרור בדרום הרצועה.
ברצועה ממשיכים להיערך לתקיפה ישראלית רחבה יותר. ארגון חמאס הכריז היום כי כל הארגונים הפלסטינים ברצועה בכוננות לקראת התקפה של צה”ל. „הדם יענה בדם. מי שמצית אש ייכווה ממנה”, נכתב בהודעה שפורסמה באתר הארגון. כמו כן, חמאס האשים את ישראל שהיא ממשיכה לתקוף על אף שהודיעה על כוונתה להגיע לרגיעה. „אל תטעו – לא נאפשר לפשעים של ישראל לעבור ללא תגובה”, הבטיח בארגון בהודעה.
(צילום: שי מכלוף)
(צילום: שי מכלוף)
היום הותר לפרסום כי מנהרת טרור התפוצצה הלילה בדרום רצועת עזה. בפיצוץ נהרגו שבעה פעילי חמאס. מדובר במנהרה גדולה שבימים האחרונים פעל צה”ל לאיתורה. על פי החשד, היא הכילה חומרי נפץ במטרה לפגוע ביעדים צבאיים.
(עדכון ראשון: 23:36)
(צילום: דוברות המועצה האזורית אשכול)
חמאס קיבל אחריות לירי. מסיבת עיתונאים של גדודי עז א-דין אל קסאם (צילום: רויטרס)
(צילום מסך)
עשן מיתמר ברפיח כתוצאה מתקיפת צה”ל (צילום: אי-פי)
Az ország déli régióját ért folyamatos rakéta-becsapódások fennakadásokat okoztak az adott körzet vasúti közlekedésében.















