Izrael légicsapást hajtott végre szíriai célpontok ellen – jelentette helyi idő szerint péntek este a CNN amerikai hírtelevízió.

 

Izrael légicsapást hajtott végre szíriai célpontok ellen – jelentette helyi idő szerint péntek este a CNN amerikai hírtelevízió.

גורם ישראלי ל-AP: היעד – טילים לחיזבאללה

גורם ביטחוני ישראלי אמר לסוכנות הידיעות AP כי ביום שישי לפנות בוקר הותקפו בסוריה טילים מתקדמים שיועדו לחיזבאללה. לדבריו, מדובר בנשק שעשוי לשנות את „כללי המשחק”. לפי הדיווח, התקיפה אירעה לאחר ישיבת קבינט לילית
יואב זיתון ורועי קייס

אישור ישראלי ראשון לתקיפה בסוריה גורם ישראלי מסר לפני הצהריים (שבת) לסוכנות הידיעות AP כי המשלוח שהשמיד חיל האוויר בשישי לפנות בוקר הכיל טילים מתקדמים שיועדו לחיזבאללה. הוא הוסיף כי מדובר בטילי קרקע-קרקע לטווח ארוך. לדברי הגורם לא מדובר בנשק כימי, אך בכזה שעלול לשנות את „כללי המשחק”. לא נמסר מידע על האזור המדויק בסוריה שבו התרחשה התקיפה.

 

עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet

 

במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה לפני הצהריים כי „גורם ביטחוני באזור” אישר את הדיווחים האמריקניים על תקיפה ישראלית בשטח סוריה. לפי המקור, התקיפה התרחשה בשישי לאחר שהקבינט הישראלי אישר את הפעולה בישיבה בחמישי בלילה. הגורם חשף שהיעד לא היה מתקן לנשק כימי.

 

 

מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: Gettyimages)
מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: Gettyimages)

 

 

במקביל, הצהיר היום שר החוץ הלבנוני, עדנאן מנסור, כי החדירות החוזרות ונשנות של מטוסי חיל האוויר הישראלי למרחב האווירי הלבנוני הן במסגרת פגיעה המתמשכת בריבונותה של ארצו. לדבריו, „הדבר אינו משנה דבר מהאופי התוקפני שישראל ניחנת בו מאז קיומה ועד היום נגד לבנון”.

 

הוא הוסיף כי הפעולות של ישראל מעמידות את הקהילה הבינלאומית בפני אחריות לחייב את ישראל לכבד את ההחלטות ובייחוד את החלטת האו”ם 1701. לדבריו, אותן פעולות אף יגרמו להגברת המתיחות ואף לפיצוץ המצב באזור. מנסור גם הזהיר כי אותן פעולות לא יביאו לישראל את הביטחון והשלום שהיא רוצה בדרך שלה, אלא יגרמו להתלקחות של הסכסוך באזור ויובילו את האזור אל הלא נודע.

 

ביום שישי הודיע צבא לבנון כי שני מטוסי קרב ישראליים חגו בשעה 6:00 בבוקר מעל הים מול ביירות ועזבו דרומה מעט לפני השעה 9:00 מעל העיירה רמיש שבדרום לבנון. אתר ה”דיילי סטאר הלבנוני” דיווח אתמול כי אף שמטוסי חיל האוויר חגים מעל שמי לבנון בשגרה, נפח הפעילות היה חריג ביממה החולפת.

 

ברשתות החדשות בעולם יש דיווחים סותרים בנוגע למטרה. מקור אמריקני מסר לרשת CBS שהמטרה הייתה מחסן, אך לא פירט איזה נשק אוחסן בו. על-פי דיווח ברשת NBC היעד היה משלוח נשק לחיזבאללה וייתכן שמדובר במערכות לנשק כימי. סוכנות הידיעות AP העריכה כי היעד לתקיפה היה אתר נשק חשוד ואחד הגורמים ששוחחו עמה אף ציין כי נראה שנפגע מחסן כלשהו בשטח סוריה.

 

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון סירב לאשר או להכחיש את הפרסומים בתקשורת האמריקנית

על תקיפה ישראלית בסוריה בחמישי בלילה. בתגובה לפניית רשת CNN הסתפק הדובר בהודעה קצרה: „ישראל נחושה למנוע מעבר נשק כימי או כל נשק ‘שובר שיוויון’ מהמשטר הסורי לידי טרוריסטים, במיוחד חיזבאללה בלבנון”.

 

 

בתגובה לשורת הדיווחים, הצהיר שגריר סוריה לאו”ם, בשאר ג’עפרי, כי לא ידוע לו על שום תקיפה ישראלית נגד ארצו. „אני לא מודע לשום תקיפה כזאת בשלב הזה”, הוא אמר לסוכנות הידיעות רויטרס. הערוץ הלבנוני אל-מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, ציטט הבוקר גורמי צבא בסוריה שהכחישו בשיחה עם הערוץ את הדיווחים על תקיפה. אתמול דיווח אתר האינטרנט של צבא לבנון כי מטוסי קרב ישראליים חדרו למרחב האווירי של לבנון וביצעו 16 גיחות מאז יום חמישי בערב ועד לאמש. בעקבות זאת, גינה נשיא לבנון, מישל סלימאן, את התנהלותה של ישראל ומחה על כך שהיא מפרה לטענתו את החלטת האו”ם.

Az akciót csütörtökön vagy pénteken hajtották végre úgy, hogy a repülőgépek nem sértették meg Szíria légterét – idézett a CNN két, neve elhallgatását kérő amerikai tisztségviselőt.

Egyelőre nem lehet tudni, mi volt az izraeli légicsapás célpontja. A Fehér Ház szóvivője közölte, hogy az ügyben az izraeli kormány az illetékes. Az izraeli védelmi minisztérium egy tisztségviselője és egy katonai szóvivő azt mondták, nem kommentálják az ilyen és ehhez hasonló értesüléseket.

A CNN szerint az amerikai kormánynak van olyan információja, miszerint csütörtökön vagy pénteken izraeli harci repülőgépek berepültek a Szíriával szomszédos Libanonba.

Izrael korábban közölte: beavatkozik, ha úgy ítéli meg, fennáll a veszélye annak, hogy korszerű fegyverek kerülhetnek a libanoni Hezbollah síita szervezet vagy más szélsőséges csoportok birtokába.

Izrael január végén légicsapást hajtott végre a libanoni-szíriai határ szíriai oldalán. Libanoni titkosszolgálati források szerint valószínűleg egy olyan, a Hezbollahnak szánt szíriai fegyverszállítmány volt a célpont, amely SA-17 típusú orosz légvédelmi rakétákat is tartalmazott. Szakértők szerint alapjában változtatná meg az erőviszonyokat a térségben, ha a Hezbollah hozzájutna ilyen fegyverekhez.