Izraelben aggodalommal fogadtákמורסי הראיס, ישראל מדוכאת ”

Aggodalommal fogadták Izraelben, „מורסי הראיס, ישראל מדוכאת”

 

עיתוני מצרים שיבחו את הנשיא שמצר את צעדיהם – אחרי שפעל נגד הצבא. „מצרים עושה צעדים ראשונים לעבר מדינה אזרחית” (רועי קייס)

hogy Egyiptom iszlamista elnöke leváltotta a védelmi minisztert és a vezérkari főnököt, az Izraellel jó viszonyt ápoló katonai vezetés két meghatározó tagját – derült ki a hétfői izraeli lapokból. Az izraeli kormány egy neve elhallgatását kérő tisztségviselője megerősítette ezt.

A The Jerusalem Post „meglepően korainak” nevezte Mohamed Murszi vasárnap bejelentett intézkedéseit. Az államfő Huszein Tantávi védelmi miniszter és Számi Anan vezérkari főnök leváltásával egyidejűleg hatályon kívül helyezte az Egyiptomot irányító katonai tanácsnak azt a rendelkezését, amely korlátozta az elnök hatalmát, és kiterjedt hatalmi jogköröket biztosított a katonai vezetésnek.

עיתונים במצרים חוגגים: „מורסי הראיס”

עיתונים עצמאיים במצרים נתונים במאבק על חופש העיתונות עם הנשיא, אך שיבחו את צעדיו נגד הצבא. „מצרים בצעדיה הראשונים לעבר מדינה אזרחית”, כתב „אל-וטן”. עורך „אל-קודס אל-ערבי”: לבטח שורר דיכאון בהנהגה בישראל
רועי קייס

„בהרף עין, בשורה של צווים נשיאותיים שהרעידו את אמות הסיפים ושניחנו באומץ, כל העניינים התהפכו במצרים ומוחמד מורסי הפך מנשיא חלש לאיש החזק שמטהר את הממסד הצבאי מכל סמלי העידן הקודם”. כך שיבח הבוקר (יום ב’) עורך עיתון „אל-קודס אל-ערבי” את נשיא מצרים לאחר החלטתו הדרמטית להדיח את שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי ואת הרמטכ”ל סאמי ענאן. העיתונים המצריים, הנתונים בעיצומו של מאבק על חופש העיתונות, מנסים להתמודד עם בעל הבית החדש שזקף את ראשו.

 

 

הראיס החדש – עוד על הטלטלה של מורסי:

מורסי נטל סמכויות מהצבא: „רוצה בטובת העם”

סובחי וסיסי – המפקדים החדשים בחזית

 

בירושלים הופתעו: „רוצה להוכיח מי בעל הבית”

המארס הטורקי של מורסי / רון בן ישי

 

העיתון המצרי „א-תחריר” שנוסד לאחר מהפכת 25 בינואר ומזוהה עם הזרם המהפכני פתח היום בכותרת: „מהפכתו של הנשיא נגד המועצה הצבאית – הדחתם של טנטאווי וענאן”. לצד תמונתו של מורסי בעמוד הראשי נכתב „אני הראיס”, ומתחתיה: „המועצה הצבאית – נמר של נייר”.

 

 

"אני הראיס". מורסי ב"א-תחריר"
„אני הראיס”. מורסי ב”א-תחריר”

 

 

 

העיתון המצרי העצמאי „א-שורוק” כינה את המהלך „הפתעה מרעישה”, כמו גם „אל-חיאת” היוצא לאור בלונדון.

 

 

„מצרים צעדה את צעדיה הראשונים לעבר מדינה אזרחית לאחר 60 שנה של שלטון צבאי”, נכתב ב”אל-ווטן” המצרי העצמאי. אחת הכותרות חגגה: „מצרים מציינת את ליל אל-קדר (היום החשוב ביותר למוסלמים ברמדאן – ר”ק) ואת ימיה האזרחיים הראשונים”.

 

 

העיתון הסביר כי אף שמורסי הוא הנשיא האזרחי הראשון, המועצה הצבאית וטנטאווי בראשה היו המבצר הצבאי האחרון שמנע את השלמת דרכה של מצרים לעבר מדינה אזרחית: „כל בעלי הדרגות הצבאיות שסייעו למובארק נפלו אחד אחרי השני מאז הצלחת המהפכה ועד ההחלטה של מורסי להדיח את ענאן וטנטאווי”.

 

 

„אל-אהראם”, שהיה שופרו של משטר מובארק בעבר, וגם טנטאווי וענאן מזוהים איתו, דיווח באופן אינפורמטיבי ומאופק על ההחלטות הדרמטיות. הכותרת הראשית הייתה „הוצאתם של טנטאווי וענאן לגמלאות”, בניגוד ל”הדחה”. העיתון גם הקדיש כתבה לרגשות המעורבים בזירה המצרית ביחס להחלטותיו של מורסי בנוגע לטנטאווי וענאן.

 

 

 

"אל-קודס אל-ערבי"
„אל-קודס אל-ערבי”

 

 

עורך העיתון הלונדוני „אל-קודס אל-ערבי”, עבד אל-בארי עטוואן, הפליג במאמר הדעה שלו בשבחי מורסי, תחת הכותרת „הפיכתו הרכה מאוד של מורסי”. בפתח דבריו כתב עטוואן: „בהרף עין ולאחר שורה של צווים נשיאותיים שהרעידו את אמות הסיפים ושניחנו באומץ, כל העניינים התהפכו במצרים ומורסי הפך מנשיא חלש שחלק מהכותבים בעיתונים ובערוצי הטלוויזיה השייכים למאפיית אנשי העסקים של שלטון מובארק מעליבים אותו, לאיש החזק שמטהר את המוסד הצבאי מכל סמלי העידן הקודם ושמחזיר את כל סמכויותיו כנשיא המדינה”. עטוואן ציין כי מורסי גם השיב לידיו את הסמכות להכריז מלחמה.

 

„שלטון הקלפיות”

 

עטוואן גם הזכיר את נבואתו של ראש המודיעין הכללי לשעבר, עומר סולימאן, שאמר כי תהיה הפיכה צבאית אם יגיעו האיסלאמיסטים לשלטון: „נבואתו של סולימאן לא התממשה, אלא קרה ההיפך. מי שביצע את ההפיכה נגד השלטון הצבאי הוא נשיא אזרחי נבחר אשר ברשותו שלטון עדין, שלטון של הקלפיות ושל התמיכה העממית המושרשת”.

 

 

 

הטור של עטוואן. "הפיכה רכה מאוד"
הטור של עטוואן. „הפיכה רכה מאוד”

 

 

העורך התייחס במאמר גם לעמדה הישראלית: „לבטח, לאחר פרסום ההחלטות ההיסטוריות האלה שורר דיכאון בקרב ההנהגה הפוליטית והצבאית בישראל ובארצות הברית ובחלק מבירות המערב מכיוון שמצרים כבר לא נשלטת בידי שאריות המשטר הקודם והיא לא מצייתת לבכירים האמריקנים והישראלים כפי שהיה המצב במשך יותר מ-40 שנה.

 

ישראל לא תתייחס לצד המצרי בתחושה של עליונות כפי שהיה בעבר והממשל האמריקני לא יוכל לכופף את העם המצרי באמצעות סיוע כספי משפיל שמי שמפיק הכי הרבה תועלת ממנו הם שותפיו ומתווכיו”.

 

ב”אל-אחבאר” הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיברו על „ההפיכה של מורסי” ולא הזניחו את ההקשר של הלחימה בסיני. „בעוד עיניהם של אזרחי מצרים התמקדו בסיני כדי לעקוב אחר הפרטים של המבצע הצבאי הראשון מסוגו בגבול עם ישראל מאז 1973, החזיר מורסי את מרכז העניינים ללב הבירה, לאחר שהפתיע את כולם עם פרסום ההחלטות להוציא את המועצה הצבאית והנהגתה לגמלאות”.

„Murszi meg akarja mutatni, ki az úr a háznál” – írta egy másik izraeli napilap, a Jediót Ahronót. „A katonai együttműködés (Egyiptom és Izrael között) most fontosabb, mint valaha, hogy helyreálljon a rend a határon és a Sínai-félszigeten. Az új egyiptomi kormány azonban nem hajlandó semmilyen kapcsolatfelvételre Izraellel. Ez aggasztó, mert ha nincs párbeszéd, az nagyon negatívan hathat a palesztin ügyre, amelyben Egyiptomnak (mint közvetítőnek) mindig elsőrangú szerepe volt” – magyarázta egy neve elhallgatását kérő izraeli kormányzati illetékes Jeruzsálemben. Arra utalt, hogy az utóbbi időben sokat romlott a biztonsági helyzet az Izraellel szomszédos Sínai-félszigeten. Ugyanakkor hangsúlyozta, egyelőre korai lenne következtetéseket levonni a legújabb egyiptomi belpolitikai fejleményekből, mert, mint mondta, „minden változóban van” az arab országban.