Titkosszolgálati követésével ellenőrzik a házi karanténra kötelezettek otthonmaradását

A mobiltelefonok követésével ellenőrzik a fertőzötteket és döntenek újabb karanténokról Izraelben

אפשר ללכת לקניון? יש משלוחים? מה עם הסופר?

האיסור החדש על התקהלות של יותר מעשרה אנשים וההנחיה לסגור מסעדות ומקומות בילוי – משפיעים על האפשרות לצאת לבילוי בקניון. עם זאת, למרות האיסור על ישיבה במסעדות ובתי קפה, בתי העסק יוכלו לעשות משלוחים ולאפשר איסוף מנות בטייק-אוויי. חדרי הכושר, ברים פאבים ובתי אוכל ובהם גם בתי אוכל בבתי מלון ייסגרו.

 

בתי המרקחת, הסופרמרקטים והמכולות יישארו פתוחים וניתן יהיה להגיע ולקנות מוצרי מזון ותרופות, גם אחרי ההנחיות החדשות. גם הבנקים והכספומטים יפעלו כרגיל. בתוך כך, רשת רמי לוי שיווק השקמה שוקלים לפתוח את הסניפים למשך 24 שעות ביממה.

צילום: בני דודפור  (צילום: בני דודפור )הסופרים יישארו פתוחים, גם בתי המרקחת והבנקים(צילום: בני דודפור )

A mobiltelefonok titkosszolgálati követésével ellenőrzik a házi karanténra kötelezettek otthonmaradását, és a fertőzöttek előzetes mozgása alapján döntenek újabb karanténokról Izraelben .

Az izraeli kormány vasárnap este jóváhagyta, hogy a Sin Bet belbiztonsági szolgálat a mobiltelefonok adatai és más terrorellenes technológiák felhasználásával nyomon kövesse a koronavírussal fertőzöttek mozgását.

Az okostelefonok visszamenőleges helymeghatározásával feltérképezik a frissen fertőzöttek elmúlt két hetét is, hogy merre jártak, kik voltak a közelükben, és ezen személyek számára is előírják a házi karantént. Őket SMS-ben fogják értesíteni erről.

אושר מנגנון הפיקוח האלקטרוני למניעת התפשטות הקורונהבתום התייעצויות שארכו שעות ארוכות אישרה הממשלה את מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה. השר סמוטריץ’: „אין ולא יהיה ‘אח גדול’ במדינת ישראל”איתמר אייכנר וטובה צימוקיפורסם:  15.03.20 , 19:39

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ הודיע הערב (יום א’) כי הממשלה אישרה בתום שבע שעות של התייעצויות את מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה.

 

המכון הישראלי לדמוקרטיה: לא לתת לשב”כ לעקוב אחרי אזרחים

 

האישור בממשלה ניתן אחרי שבע שעות של התייעצויות ודיונים קדחתניים שבוצעו באמצעות שיחות וידאו מכמה נקודות. לפי ההחלטה, שאושרה פה אחד, ניתן יהיה להשתמש באמצעים שיוגבלו למשך 30 ימים בלבד ויצריכו אישור של ועדת כנסת. אם ירצו להאריך את השימוש במנגנון המניעה, תתבקש שוב ועדת כנסת לתת אישור למהלך ללא יכולת של הממשלה להאריך את פרק הזמן.

 

„‏אישרנו עכשיו בממשלה ועם הרבה מאוד סייגים ומנגנוני הגנה מובנים מוסדית, את מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה”, אמר השר סמוטוריץ’. „אני יכול להרגיע אתכם חד-משמעית: אין ולא יהיה ‘אח גדול’ במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים.

 

„‏נבהיר את המובן מאליו: עדיין מדובר בצעד קיצוני, שמוצדק רק על רקע המציאות הקיצונית והמסוכנת שאנחנו מצויים בה, ונדרש על רקע אחריותנו להציל חיים של עשרות אלפי אזרחים. וידאנו במנגנון, ונמשיך לוודא, שזה ייעשה רק לשם כך. בתקופה, במנגנונים, בעונשין, ובפיקוח הדוק ומובנה בתוך המנגנון”, אמר השר.

תחנת רכבת נתבארכיון(צילום: עמית הובר)

מקור משפטי רם דרג הבהיר בהתייחסו לאישור של שב”כ למהלך כי „היכולות הטכנולוגיות של השב”כ לא ינוצלו למטרה פלילית נגד האזרחים. הן ינוצלו רק לצורך הצלת חיים. אזרחים אשר שוהים במחיצת חולים האמורים להיות בבידוד, יקבלו התראה שהם מסכנים את עצמם. זה הכול”.

 

בצמרת המערכת המשפטית דחו את הביקורת הקשה על המהלך בשל העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התיר לערכת הבריאות ולמשטרה להיעזר באורח חסר תקדים בשב”כ על מנת לעקוב ולנטר הדבקה של מי שנמצא בבידוד עקב התפשטות הנגיף.

 

במערכת המשפטית הבהירו כי לא בכדי היה היועמ”ש מעורב בהסמכה לבצע את הצעד באורח מוגבל, לנוכח העובדה שחוק השב”כ מסמיך את הארגון החשאי לפעוןל רק לשם סיכול הטרור וההגנה על הדמוקרטיה. זאת אחת הסיבות, למשל, שראשי שב”כ מסרבים תמיד לחקור הדלפות לעיתונאים, אלא אם היה כרוך בהן סיכול ביטחוני מובהק.

 

ל-ynet נודע כי בדיונים עם היועץ המשפטי לממשלה, ביטא ראש השב”כ נדב ארגמן הסתייגות משימוש בארגונו לצורך אזרחי, ומהחשש שהש”כ ייקלע למעורבות בהליכי אכיפה שעלולים לפגוע באמון הציבור במוסד זה. ואולם, מנדלבליט הבטיח לו שהשימוש ביכולות הטכנולוגיות של השב”כ יהיו מוגבלות ומפוקחות על ידי המערכת המשפטית, הכנסת וועדת השירותים החשאיים של הכנסת.

 

הצהרת רה”מ נתניהו    (צילום: משרד רה”מ )

Ez a döntés felhatalmazást ad a Sin Bet számára a teljes népesség nyomon követésére, és komoly aggodalmakat vetett fel a civil lakosság magánéletre gyakorolt következményei miatt.

“Biztosíthatom, hogy Izrael Államban nincs és nem lesz ‘nagy testvér’, még olyan szélsőséges helyzetben sem, mint a mostani” – mondta Becalel Szmotrics közlekedési miniszter George Orwell 1984 című disztopikus regényére utalva.

Az igazságügyi minisztérium név nélkül nyilatkozó vezető tisztviselője szerint a főügyész által jóváhagyott kormánydöntése azt jelenti, hogy a Sin Bet bírósági végzés nélkül ellenőrizheti a civilek mobil eszközeit, és megismerheti a tulajdonosok útvonalát.

Benjamin Netanjahu miniszterelnök szombat este bejelentette, hogy ezeket az intézkedéseket a vírus terjedése elleni küzdelemben kívánja felhasználni. Miután a mobiltelefonok követését sokan bírálták a helyi médiában a magánélet megsértésének veszélye miatt, korlátozásokat illesztettek a Sin Betnek adott jogosultságokhoz.

Ezen korlátozások szerint a Sin Bet csakis a koronavírus elleni küzdelemben, és csak harminc napig követheti a lakosok telefonjait. A titkosszolgálat az ily módon szerzett információt más módon nem használhatja fel, és közvetlenül az egészségügyi minisztériumhoz fogja elküldeni, hogy onnan az üzeneteket az érintettek telefonjaira továbbítsák. Ezen irányelvek megsértése bűncselekménynek minősül.