Hetiszakasz-Vájécé- פָּרָשָׁת וַיֵּצֵא

Hetiszakasz-Vájécé- פָּרָשָׁת וַיֵּצֵא

דבר תורה לפרשת ויצא

יב וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. יג וְהִנֵּה ה’ נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה’ אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵא-לֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ.

יד  וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ.  טו  וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ.  טז  וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה’ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי.  יז  וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה-נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה  אֵין זֶה כִּי אִם-בֵּית אֱ-לֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.  יח  וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל-רֹאשָׁהּ.  יט  וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית-אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם-הָעִיר לָרִאשֹׁנָה.  כ  וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר  אִם-יִהְיֶה

אֱ-לֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ.  כא  וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל-בֵּית אָבִי וְהָיָה ה’ לִי לֵא-לֹהִים.  כב וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱ-לֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ. בראשית, ויצא, כ”ח

 

זהו. תמו כל הספקות. עכשיו משמתגלה הא-לוהים בכבודו ובעצמו ליעקב, מסתבר שרבקה צדקה.  את ממלכת הכהנים, את הגוי הקדוש המעיד על  קיום הבורא ובשורתו, יקים יעקב – לא עשו.
זה לא אומר שיעקב יכול עכשיו לנוח על זרי דפנה. להיפך – משמעות הברכה היא שעליו מוטלת האחריות ליישם את הפוטנציאל הטמון בקרבו.
„בעולם הבא לא ישאלו אותי למה לא היית משה רבנו, ישאלו אותי למה לא היית זושא…” (רבי זושא מאניפולי)
עכשיו ברור הנדר שנודר יעקב. לכאורה מעמיד יעקב בספק את הבטחת הא-לוהים. אולם יעקב הבין את מה שאמר רבי זושא. עכשיו – כשקיבל את הבטחת ה’, הוא כבר יודע מעל לכל ספק מי הוא ומה תפקידו בעולם. נותרה רק השאלה האם יעקב אכן יהיה יעקב. לשם כך נדר יעקב את הנדר. לא כדי „לנעול” את ה’ בהבטחתו אלא כדי „לנעול” את עצמו מחויב לייעודו.
שבת שלום
משה פייגלין