Az UNESCO, az ENSZ kulturális szervezete Siratófalat csakis muzulmán szent helyként ismerte el.

Az UNESCO megkérdőjelezte a zsidóságnak a Siratófalhoz fűződő kapcsolatát 
Az UNESCO, az ENSZ kulturális szervezete csütörtöki határozatában megkérdőjelezte a zsidóságnak a jeruzsálemi Siratófalhoz fűződő kapcsolatát

Az Izraelt elsősorban a jeruzsálemi szent helyekkel kapcsolatban elítélő határozatot a palesztinok Egyiptommal, Algériával, Marokkóval, Libanonnal, Ománnal, Katarral és Szudánnal közösen terjesztették a testület elé.

  „Tovább folyik az UNSECO abszurd színháza. Ha azt mondjuk, hogy Izraelnek nincs köze a Templomhegyhez és a Siratófalhoz, az olyan, mintha azt mondanánk, hogy Kínának nincs köze a kínai falhoz, és Egyiptomnak a piramisokhoz” – bírálta Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök a döntést. 
Az izraeli diplomaták erőfeszítéseinek köszönhetően egyetlen európai ország sem támogatta a döntést, amely a Jeruzsálem óvárosában lévő Mecsetek terét és az ott található Siratófalat csakis muzulmán szent helyként ismerte el.
Az UNESCO Izraelt elítélő határozata nem veszi figyelembe a zsidóságnak a Templomhegyhez, valamint a mecseteknek otthont adó terasz nyugati támfalához, a Siratófalhoz fűződő történelmi kapcsolatát – írta a lap.
A döntést huszonhat állam szavazta meg hat ellenében, huszonhat tartózkodással. Az izraeli lobbizás eredményeképp Franciaország, Svédország, Szlovénia, Argentína, India és Togó megváltoztatta eredeti szándékát, és a határozati javaslat támogatása helyett tartózkodott a szavazáson. Ellene voksolt az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Németország, Hollandia, Litvánia és Észtország.
” A világ semmilyen szervezete sem állíthatja, hogy nincs kapcsolat a zsidó nép és Izrael földje, illetve Jeruzsálem között. Az a szervezet, amelyik ezt teszi, egyszerűen szégyent hoz magára”- jelentette ki Reuven Rivlin izraeli államelnök az UNESCO döntésével kapcsolatban.
Az eredeti szöveget módosították annak tavaszi tavaszi változatához képest, az elfogadott határozat már elismerte, hogy Jeruzsálemet szent helynek tekinti mind a zsidóság, mint a kereszténység, mind a muszlim vallás, de továbbra is csakis muzulmán szent helyként. Ugyanakkor továbbra is arab nevén Haram al-Sarifnak nevezik a szent helyet, melyet Izraelben Templomhegynek hívnak, s ahol kétezer évvel ezelőtt a rómaiak által lerombolt zsidó szentély állt, valamint arab néven megnevezve nem említik a Siratófal zsidó vagy keresztény valláshoz fűződő kapcsolatát sem.
A Jeruzsálem óvárosában található Templomhegy vagy Mecsetek tere, arab nevén Haram al-Sarif a zsidók legszentebb helye, mert a zsidó hagyomány szerint ez az a bibliai Mória-hegy, ahol Ábrahám isteni parancsra majdnem feláldozta fiát, Izsákot.
Később, körülbelül i. e. ezerben, Salamon király idején ott épült a zsidók első szentélye, majd ott állt a babiloni fogságból visszatértek által felépített második szentély is egészen a rómaiak rombolásáig, i. sz. 70-ig.
A tizenkettedik század óta muzulmánok kezén lévő helyen a középkor óta a Sziklamecset és az al-Aksza mecset áll, a mecseteknek otthont adó, ókorban kiépített terasz nyugati támfala pedig a zsidók által tisztelt Siratófal.
Izrael az 1967-es hatnapos háborúban felszabadította Jordániától Jeruzsálem óvárosát, ahol megígérte az addigi helyzet, a status quo fenntartását. Az egyezmények értelmében más vallásúak is látogathatják a Templomhegyet vagy Mecsetek terét, de csak a muzulmánok imádkozhatnak ott, a zsidók pedig a Siratófalnál imádkoznak.

אונסק”ו מטיל ספק בזיקה בין היהודים לאתרים הקדושים בירושלים24 מדינות מהארגון תמכו בהחלטה שעסקה בכותל המערבי ובהר הבית. שש מדינות התנגדו, 28 נמנעו או נעדרו. ישראל מוגדרת בהחלטה 15 פעמים כ”כוח הכובש”. אונסק”ו מגנה בין היתר את המשך החפירות סביב העיר העתיקה. נתניהו בתגובה: „זה כמו לומר שלמצרים אין קשר לפירמידות”מורן אזולאי ואיתמר אייכנרפורסם:  13.10.16 , 16:48

נתניהו תוקף את החלטת אונסק”ו צילום: אלי מנדלבאום

הוועד המנהל של אונסק”ו (בהשתתפות 58 מדינות) היושב בפריס אימץ אחר הצהריים (יום ה’) את ההצעה הפלסטינית המטילה ספק בזיקה היהודית להר הבית ולכותל המערבי בירושלים. 24 מדינות תמכו בהחלטה שבה אין אזכור לקשר היהודי לאתרים הקדושים שאותם מכנים בשם „מסגד אל-אקצה” ו”חראם אל-שריף”. שש מדינות התנגדו, 26 נמנעו ושני נציגים נעדרו. ישראל מוגדרת בהחלטה 15 פעמים כ”כוח הכובש”.

במהלך הדיונים היה סירוב עיקש לאזן את ההחלטה עם אזכור השם היהודי לצד השם המוסלמי. בין היתר אישררו חברי אונסק”ו את „החשיבות של העיר העתיקה בירושלים וחומותיה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות”, אך מציינים כי „אין בהחלטה זו להשפיע על החלטות מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו”ם ביחס לסטטוס החוקי של פלסטין וירושלים”.

בהחלטה מביעים חברי אונסק”ו צער על החלטת ישראל ליישם את ההחלטות הקודמות של הארגון ביחס לירושלים. חברות אונסק”ו הביעו „גינוי עמוק” לישראל המוגדרת כ”כוח הכובש” על המשך החפירות במזרח ירושלים, „ובעיקר סביב העיר העתיקה”. אונסק”ו שבה ודורשת מישראל לחדול מעבודות אלו.

הר הבית (צילום: lowshot.com)הר הבית(צילום: lowshot.com)

אונסק”ו קראה לישראל להשיב את הסטטוס קוו למסגד אל-אקצה: „מגנים בחריפות את ההסלמה באלימות הישראלית נגד אנשי הווקף ונגד חופש התפילה שלח המוסלמים באל-אקצה”. בהחלטה מגנים בתוקף גם את „התקיפות החוזרות והנשנות מצד פעילי ימין קיצוני ואנשי כוחות הביטחון. אנו קוראים לישראל, הכוח הכובש, לנקוט את הצעדים ההכרחיים למנוע פרובוקציות שפוגעות בקדושת אל-אקצה”.

אונסק”ו מגנה את הכניסה למסגדים, כולל כניסה של אנשי רשות העתיקות, ואת מעצרם של מתפללים מוסלמים. כמו כן גינו את ההגבלות על כניסת מתפללים להר הבית. בהחלטה מציינים כמה אירועים שבהם נכנסו כוחות הביטחון למסגדים. ישראל גם נקראת להפסיק את עבודת השיקום והשחזור הארכיאולוגיות ב-18 אתרים מסביב להר הבית.

ארגון האו”ם גם גינה את ההחלטה להקים רכבל בעיר עתיקה וכן את תוכניות הבנייה ב”בית הליבה” ו”בית שטראוס”. עוד גינו את תוכנית „מעלית הכותל” שתקשר בין הרובע היהודי לרחבת התפילה. אונסק”ו גם קובעת כי „שער המוגרבים הוא חלק אינטגרלי ובלתי ניתן להפרדה ממתחם אל-אקצה”. בהחלטה, מגנות המדינות את העבודות שהתבצעו באזור זה ואת „יצירתה של רחבת תפילה חדשה מדרום לשער המוגרבים”.

מצרים תמכה, בריטניה התנגדה

בין המדינות שתמכו בהחלטה נמצאות דרום אפריקה, בנגלדש, וייטנאם, ברזיל, סין, מצרים, רוסיה, איראן, לבנון, מלזיה, מרוקו, מאוריציוס, מקסיקו, מוזמביק, ניקרגואה, ניגריה, עומאן, פקיסטן, קטאר, הרפובליקה הדומיניקנית, סנגל וסודן. המדינות המתנגדות הן: ארצות הברית, בריטניה, ליטא, הולנד, אסטוניה וגרמניה.

אונסק”ו, ארגון האו”ם לחינוך למדע ולתרבות, הוא סוכנות מיוחדת של האו”ם שנוסדה ב-1946. ממטרות הארגון הן בין השאר לפתח אפשרויות בחינוך, במדע ובאמנות, ולעודד את הפעילות האינטלקטואלית בין מדינות העולם. הארגון מרבה לפעול במדינות העולם השלישי. כיום חברות בארגון יותר מ-188 מדינות.

הפלסטינים דרשו משלחת בינלאומית של מומחים למקומות הקדושים כדי לבחון את מה שהם מגדירים הרס המורשת ההיסטורית והארכיאולוגית על ידי ישראל, תוך שורה של דוגמאות כולל קו הרכבת הקלה, חפירות ארכיאולוגיות כאלה ואחרות ועוד. בישראל החליטו בצעד חריג לפנות לעזרת הוותיקן, משום שההחלטה עשויה לפגוע גם בנוצרים.

אף מדינה אירופית לא תמכה בהחלטה השנויה במחלוקת. צרפת, שבדיה, סלובניה, הודו ארגנטינה וטוגו עברו מתמיכה בפעם קודמת להימנעות בהצבעה הזו. נציגי טורקמניסטן וסרביה נעדרו.

נתניהו: תיאטרון האבסורד נמשך

במסגרת „חוג התנ”ך” בבית ראש הממשלה אמר בתגובה בנימין נתניהו כי אהבת התנ”ך היא „נדבך יסוד בקיום שלנו, וגם בקיום הבינלאומי שלנו. תיאטרון האבסורד באונסק”ו נמשך, והיום הארגון הזה קיבל עוד החלטה הזויה. אז מילא שהם לא קוראים תנ”ך, אבל אני מציע לחברי אונסקו לבקר בשער טיטוס ברומא, שם הם יראו מה הביאו הרומאים לרומא לאחר שהחריבו ובזזו את בית המקדש בהר הבית לפני 2,000 שנה. רואים שם את מנורת שבעת הקנים, סמל של העם היהודי, ואני אומר שהיא גם הסמל של מדינת היהודים בימינו. לומר שלישראל אין קשר להר הבית ולכותל זה כמו לומר שלמצרים אין קשר לפירמידות”.

שרת המשפטים איילת שקד הוסיפה: „האו”ם שובר את השיאים של עצמו בבורות, באנטישמיות ובחוסר הרלוונטיות שלו. ארגון שמתיימר לייצג את החינוך ואת המדע מטעם האו”ם מציג פוליטיקה רקובה שנשלטת בידי מדינות אסלאמיות דיקטטוריות. במקום שמדינות המערב יובילו את הארגון למחוזות הנאורות, חלקן נגררות ללכת שבי אחר החלטות מבישות”.

שגריר ישראל לאונסק”ו, כרמל שאמה הכהן: „ישראל והעם היהודי לא זקוקים לאישור של אונסק”ו או כל מדינה אחרת לקשר המיוחד במינו לירושלים בכלל ולמקומות הקדושים בה כמו הכותל המערבי והר הבית בפרט. אין שום קשר של עם אחר למקום אחר בעולם שמתקרב לעוצמות ועומק הקשר שלנו לירושלים מבחינה דתית, היסטורית ולאומית, קשר שעמד במבחן בן 2000 שנים שבהן כל יהודי בכל מקום בעולם הזכיר את ירושלים בכל יום.

„לפלסטינים ולמדינות ערב רוב אוטומטי נגד ישראל בכל מוסדות האו”ם. המשימה שלנו, שאליה מגוייסים ופועלים מראש הממשלה כשר החוץ דרך מנכ”ל המשרד ועד שגרירי ישראל ברחבי העולם, היא לכרסם ולתקוע טריז ברוב האוטומטי שמתייצב נגדנו, ובשנתיים האחרונות המאמצים אכן נושאים פרי. ממצב שהיינו בהצבעות שרק ארה”ב מצביעה לבדה בעדנו, הגדלנו את המספר בהדרגה לשש מדינות וכן הגדלנו את מספר הנמנעים”.

השגרירה האמריקנית באונסק”ו אמרה בעבר בוועד המנהל כי ההחלטות החד-צדדיות במזרח התיכון הקשו על הממשל הנוכחי לחזור לשלם לארגון, ובכך, לטענת שאמה הכהן, מאשימה את קבלת ההחלטות נגד ישראל במצב הנוכחי.

„החלטה אומללה”

לדברי יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, „יהודים יש זיקה חד משמעית למקומות הקדושים. לאונסק”ו ולאו”ם אין כלל זיקה להיסטוריה ולמציאות. ההחלטה היא מסר למסיתים ולמשכתבי ההיסטוריה שפועלים ללא לאות מתוך שנאה״ אמר אדלשטיין. ״גם אלפי הצבעות לא תצלחנה למחוק את הזיקה ההדוקה של היהודים למקומות הקדושים ולכותל המערבי. אם יש משהו שמצריך בדיקה, הוא האם לאונסק”ו ולאו”ם אין כלל זיקה להיסטוריה ולמציאות”.

השרה לשוויון חברתי, ח״כ גילה גמליאל, כינתה את ההחלטה „אומללה” והוסיפה: „שילוב של טיפשות ואנטישמיות. מגוחך הדבר שאונסק”ו אינה רק מנסה לבטל את העבר, היא גם מבטלת כל אפשרות לתקווה, שלום ודו קיום בעתיד”.

הצעד הצליח לאחד קואליציה ואופוזיציה – ח”כ איציק שמולי הגיב: „מדובר בהחלטה אומללה ומבזה שמלמדת עד כמה מוטים לרעה מוסדות הארגון אשר במקום לנצור ולשמר את ההיסטוריה עסוקים בלנסות ולשכתב אותה. אמנם, יש מקום לביקורת קשה על מדיניות נתניהו בתחום המדיני, אבל אין צורך ותועלת בקבלת החלטות מטומטמות נגד כל העם היהודי”.

בתוך כך, משרד החוץ הפיץ חוברת מיוחדת כדי להילחם על הזיקה ההיסטורית של היהודים לירושלים. החוברת, שכותרתה „הקשר היהודי ההיסטורי לירושלים”, הופצה ל-120 שגרירי מדינות העולם באונסק”ו – ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו”ם – שמדינותיהם מקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל. היא כוללת צילומים ודברי הסבר של פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו בארץ ישראל, חלקם בעת האחרונה, ומוכיחים חד-משמעית: העם היהודי מחובר לירושלים זה 3,000 שנה.

עוד לפני קבלת ההחלטה פנתה ח”כ ציפי לבני לאונס”קו במכתב שבו טענה: „ההחלטה על הכותל והר הבית תפר את הסטטוס קוו ותתסיס סכסוך דתי. תפקידה של אונסקו היא לשמר את העבר – לא לעוות את העתיד. גם אם יש לי חילוקי דעות פוליטיים עם הממשלה – אין מקום להכניס פוליטיקה לקשר ההיסטורי המוכח של העם היהודי להר הבית והכותל”.