יהודית שרון


יהודית שרון, השגרירה הלא רשמית של הונגריה הלכה לעולמה
מאת נועה קושרק ומיכל פלטי
יהודית שרון, מייסדת בית הקפה המיתולוגי „אצל יהודית בגן העיר” בתל אביב מתה השבוע בגיל 67

 

יהודית שרון, שייסדה וניהלה במשך 21 שנים את בית הקפה והמסעדה „אצל יהודית בגן העיר” בתל אביב, מתה ביום שלישי בפתאומיות בגיל 67, כתוצאה מסיבוך שנוצר בשבועות האחרונים אחרי ניתוח בבטנה. היא השאירה מאחוריה מוסד קולינרי תל אביבי, ארצי ואף בינלאומי, שהתמחה במאכלים ההונגריים. „אנחנו בהלם, חשבנו שאמה נפטרה”, סיפרה אתמול יונה, אחת הלקוחות הקבועות בבית הקפה.
שרון, שעלתה ארצה מהונגריה ב-1956, נחשבה באופן רשמי ולא רשמי למייצגת של התרבות ההונגרית בישראל. „יהודית הייתה קונסול של כבוד מטעם הונגריה ותרמה המון לקשר בין המדינות”, סיפר אתמול לצי שגב, שניהל את המקום לצד יהודית ושני בניה, אבי וגדי.
„היא תמיד הייתה מוזמנת לכל האירועים של השגרירות ואין עובד אחד בשגרירות ההונגרית שלא מכיר אותה. ראש הממשלה ושרים, כל איש פוליטי שהגיע לארץ מהונגריה, בלי

 

יוצא מן הכלל, הגיע לפה. נשיא הונגריה היה כאן לפני כמה חודשים והיא קיבלה ממנו אות. כשהיא ביקרה בהונגריה, היא הוזמנה הרבה לפרלמנט”.
יהודית שרון נולדה בבודפשט לפני 67 שנים. אביה נספה בעת כיבוש בודפשט על ידי הנאצים, ואמה וסבתה הצליחו להימלט יחד עמה לישראל. המשפחה שהיתה בעלת אמצעים בהונגריה והתגוררה בבית מידות שהשקיף על בודפשט, נמלטה לישראל חסרת כל. בבגרותה החלה שרון לעבוד במשרד הביטחון ואף התקדמה לתפקיד בכיר, אבל אוסף המתכונים ששימרה כחלק מהתרבות שהותירה המשפחה מאחור ויכולתה המופלאה לאפות עוגות בדיוק רב משכו את תשומת לבם של חבריה לעבודה שדחפו אותה לפתוח עסק עצמאי.
הרעיון לפתיחת קונדיטוריה היה של התעשיין סטף ורטהיימר שפגש את שרון בעבודתה, התרשם, ועודד אותה לשכור שטח בקניון חדש שנפתח לפני 21 שנים בתל אביב – „גן העיר”. השטח היה שייך לתעשיין יולי עופר. ורטהיימר קישר בין השניים, וכך ב-8/8/88 נפתחה בשטח מצומצם של שמונים מטרים קונדיטוריית „יהודית”. על תאריך הפתיחה החליטה בגלל חיבתה למיסטיקה – בביקוריה בהונגריה נהגה לבקר ב”הר המכשפות” – ואמונתה כי התאריך יסייע להקמת מקום של קבע בעיר.
„בהתחלה זו הייתה קונדיטוריה על הגג ובהמשך בית הקפה ירד למטה והתרחב”, סיפרה אתמול חברתה של יהודית, אשת יחסי הציבור מיקה שורוק, „היא נתנה חיים לגן העיר, הקהל שלה מפרה את גן העיר. היא יצרה משהו שאין בתל אביב – מקום שהרבה החלטות יצאו ממנו. היא יצרה את המקום הזה מאהבה למקום הולדתה, הונגריה, והיתה הראשונה שהתחילה את העניין של אוכל הונגרי”.
מעבר לקשרי הידידות הענפים עם הפוליטיקאים ואנשי השגרירות ההונגרים, בקפה-מסעדה של יהודית סעדו גם פוליטיקאים מקומיים, אנשי תרבות ואושיות תל אביביות, בהם טומי לפיד, ריקי גל, דודו טופז, רוני מילוא, ציפי שביט, ספי ריבלין, משפחת עופר ועוד.
במהלך השנים הופיעה שרון בתוכניות טלוויזיה רבות ונידבה מתכונים. בכל חג היתה פותחת אשנב בחזית הקונדיטוריה ומוכרת סופגניות, אזני המן או עוגות גבינה, לקהל שבא מרחבי הארץ כדי לטעום מאפים שבהם מרחה את החמאה בנדיבות, רקחה בעצמה את הריבה והכניסה גבינה בדיוק במידה לבצק. לפני חצי שנה נסעה להונגריה לביקור שלא ידעה כי יהיה האחרון. לצי שגב, מנהל המקום מיום פתיחתו, ובנה אבי, הודיעו כי ימשיכו לנהל את הקונדיטוריה והמסעדה ברוחה. את המתכונים הרבים מתכוונת המשפחה לשמר ולאסוף בספר