„כובע טמבל”: דו-שבועון לענייני נוסטלגיה, היסטוריה ומורשת עם ישראל בארצו

., נר ותפוח, על שום מה?‎

 

נוסטלגיה אונליין‎ [email protected]

hébermagyar   Üzenet lefordításaKikapcsolás a következő nyelvhez: héber

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן
  „כובע טמבל”: דו-שבועון לענייני נוסטלגיה, היסטוריה ומורשת עם ישראל בארצו
מועדים לשמחה .

לך ולכל משפחתך!

כמו קינוח לארוחה טובה, כך ממתינה לנו חגיגת שמחת תורה ביום האחרון של סוכות, המזכירה את שנות ילדותנו בהן נהגנו להצטייד בזמן ומראש בדגל שמחת תורה.

במגזין הפעם – כתבה מעניינת פרי עטו של חוקר התרבות הישראלית ד”ר חיים גרוסמן, שמספר לנו כיצד השתנה דגל שמחת תורה לאורך ההיסטוריה, מהמאה ה19 ועד ימינו.

מטיבי דעת מוזמנים לקרוא בפרק סוכות שבאתר נוסטלגיה אונליין גם את מאמרו המחכים של ד”ר יואל רפל על מקורות דגל שמחת תורה,

בהמשך מגזין זה – סיפורים פיקנטיים על דגלי שמחת תורה, מתוך הפינה הנוסטלגית בערוץ 10, וגם תצוגה של דגלים מהזמנים ההם.

קיבלנו מכם ה מ ו ן  תגובות למאמר שפרסמנו ערב החג המתמצת תחקיר מקיף שערכנו על ההיסטוריה של האתרוגים בארץ ישראל, המאמר, למי שלא הספיק עדיין – נמצא כאן

עוד מעט מסתיים החג המקסים הזה, ובפרק הייעודי על סוכות הנמצא בפורטל חג ומועד באתר נוסטלגיה תמצאו מידע רב נוסף מהמורשת, הנוסטלגיה ההיסטוריה והאספנות הקשורים לחג הסוכות.

בברכה,

דייויד סלע,

יו”ר, המועצה לקידום המורשת הישראלית (ע”ר)

עורך ראשי, אתר נוסטלגיה אונליין

מגזין

„כובע טמבל”מוקדש הפעם ל

שמחת תורה

והוא נשלח ל

207,285 מנויים

הפייסבוק שלנו
רדיו נוסטלגיה
דגל שמחת תורה – מאז ועד היום

מאת: ד”ר חיים גרוסמן

היום השמיני והאחרון של חג הסוכות הוא „יום שמיני עצרת” ו”יום חג שמחת תורה” הנחגגים בארץ כיום אחד. יום חג זה, בסופו של חג הסוכות, הוא חגם של הילדים (וגם של הילדות…).

בקהילות אשכנז היו הילדים באים לבית הכנסת בליל שמחת תורה כשדגלים בידיהם, כמנהג הקיים כנראה כבר במאה השבע עשרה. הדגלים שהודפסו ונמצאים לנו גם היום, עשויים נייר הנקרע בקלות, הם מסוף המאה ה- 19, מספרם קטן ונדירותם רבה לנוכח אי השתמרותם. הדגלים שהודפסו ושמשו במזרח ומרכז אירופה, נשאו תמונות של חג הסוכות ושמחת התורה ועוטרו בפסוקים מקובלים נוסח: „בסוכת תשבו שבעת ימים” ו”אגיל ואשמח בשמחת תורה”.

הופעת הציונות יצרה מעגל חדש של דימויים חזותיים ובראשם מנהיגי התנועה שהפכו גם לדיוקן מוכר של תוצרי אמנות עממית. בראשיתה של המאה העשרים היה דיוקנו של הרצל מראה מבוקש שהופץ בשלל צורות. „כי מציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלם”, שנדפס ככותרת לדגל של חג בשנות העשרים במרכז אירופה, כלל כבר גם סמלים ציוניים. מאוחר יותר אף „עלה” ארצה וזכה למספר גרסאות מודפסות נוספות בשנות השלושים, החמישים והשישים.

בימי המנדט בארץ ישראל לא הוצגו דגלים רבים אך גם במעט שהיה בלטו כבר אלמנטים חדשים כמו „נוף א”י” ובמרכזו חורש על טרקטור.

הקמת מדינת ישראל מצאה ביטוי גם בציור דגלי החג, שעיצובם נסמך על מסורת קישוט ארץ ישראלית לה נוספו גם מסמליה של המדינה החדשה. הצייר דוד גלבוע הבליט בראשית שנות החמישים שמחת ריקוד חג המתקיימת מחוץ למרחב בית הכנסת, כיאה ל”ילדי הטבע” הציוניים.

יצרני מרבית הדגלים היו „זסלנסקי” בירושלים  (מפיץ וגם יצרן לעת מצוא) , ו”מרכז התמונות” בתל אביב. אלה שבו והבליטו מראות מוכרים בצידו המצויר של הדגל ומסורת קבועה של הדפסת פיוטי „הושענות” בצידו השני של הדגל הצבעוני. היבט עיצובי בולט שהיה למנהג רווח היה „ארון הקודש” במרכזו של הדגל – שתי דלתות קרטון שפתיחתן חשפה בדרך כלל ציור תמים של ספרי תורה כרוכים גם הם ע”פ הגרסה האשכנזית – לשמחת סקרנותם של הילדים. גזירת שני חלקי „ארון התורה” כדי לאפשר פתיחת ה”דלתות”.

מלחמת סיני 1956 וגאולת מחוזות עבר מקראי מיקמו את נוכחותו החזותית של החייל הישראלי, מופת של גאוה ואהבה, כמבשר שמחת החג.

מלחמת ששת הימים 1967 שבה והציגה שמחת תורה בדמות החייל הצה”לי הגואל, שדיוקנו הנוצץ והמנצח עיטר אינספור תוצרי אמנות שימושית והובלט גם במראה הדגלים, ובעיקר על רקע הכותל בירושלים.

הכותל המערבי שב להיות מרכיב חזותי מרכזי גם בדגלי החג של שנות השבעיםכסמן מאפיין של ישראליות השבה למקורותיה החזותיים היהודיים, וכרקע מוסכם של תפילה לשלום.

שנות השמונים התזזיות יותר מסמנות גם את דעיכתה של הגרפיקה והאמנות השימושית הנאיבית, המתקשה להתחרות על תשומת לבם של הילדים המבקשים ריגושים קצביים יותר.

כיום מודפסים דגלים עם מוטיבים מסורתיים בסין וגם בארצות הברית ומעטים גם כאן שתמציתם קו לאומי עדתי בנוסח מנהיגיה של תנועת ש”ס בדרך אל בית כנסת, וסוכה בשנות אלפיים.

הפינה לנוסטלגיה בערוץ 10
 

  •     דגל שמחת תורה – על שום מה?
  •     למה נר בראש מקל הדגל? ולמה תפוח?
  •     דגלים עם „חלונות” – לא בלי סיבה.
  •     איך השפיעו מלחמות ישראל על דגלי החג.
  •     דעיכת המנהג בשנות ה80
  •     מהו הדגל הפופולארי ביותר כיום?

     לצפייה – הקליקו על התמונה 

., איזה דגל היה לך?…
עם „זהבים”? עם „חלונות”? מקל מעץ או מפלסטיק? עם נר או תפוח?
ציורים של תורה או צבא?
תצוגת דגלים מפעם כאן
דגלים
דגלים
דגלים


דגלים
דגלים
דגלים


דגלים
דגלים
דגלים
., רבים מציינים את חשיבות הפעילות שלנו,
אך לצערנו רק מעטים מסייעים בתרומה…
לאלה ששואלים שכר יו”ר המועצה לקידום המורשת הוא 0 (ובמילים „אפס”), שכר המנכ”ל – כנ”ל.  בעמותה שלנו כ70 פעילים – כולם מתנדבים! להוציא שכר מינימאלי המשולם לשלושה אנשי תפעול – כל התרומות מיועדות לכיסוי הוצאות הפעילויות הרבות שלנו בתחום שימור המורשת, ההיסטוריה, הנוסטלגיה והתרבות הישראלית.
., אם יש באפשרותך, סיוע למפעל לאומי חשוב זה יתקבל בתודה ובהערכה!!!

הקליקו כאן לתרומה בכרטיס אשראי/ העברה בנקאית או המחאה

לעמותה אישור מס הכנסה (46 לפקודה) המאפשר לך לקזז את גובה התרומה מהמס המשולם על  ידך על הכנסותיך!

תרומה