ריבלין הספיד את פרס: „תם פרק בחייה של אומה””אני מדבר אליך בפעם האחרונה שמעון”, הספיד נשיא המדינה

www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4861741,00.html

ריבלין הספיד את פרס: „תם פרק בחייה של אומה””אני מדבר אליך בפעם האחרונה שמעון”, הספיד נשיא המדינה העשירי את קודמו בתפקיד מול בכירי המדינה ומנהיגים מהעולם. „עקרת הרים כדי להבטיח את ביטחוננו. כעת, מסע החלומות שלך שהחל בפולין מגיע לסיומו בבירתנו”, הוסיף הנשיא והתנצל: „היו שנים שנחצו קווים אדומים”כתבי ynetפורסם:  30.09.16 , 08:59

 

משדר מיוחד. צילום: מזמור הפקות, צנטרל הפקות, צלמי ynet: ניצן דרור, אלי מנדלבאום, עפר מאיר

 

ארונו של פרס יוצא ממשכן הכנסת צילום: אלי סגל, ניצן דרור, אלי מנדלבאום, עפר מאיר

by

נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס מובא הבוקר (יום ו’) למנוחת עולמים בבית העלמין בהר הרצל שבירושלים. טקס ההלוויה מתנהל בשני חלקים – החלק הראשון, בהשתתפות 5,000 איש, הוא טקס פרידה שנערך ברחבת קבר הרצל, שם הונח ארונו של פרס ויינשאו ההספדים. בחלק השני, טקס הקבורה בחלקת גדולי האומה שבו ייאמרו התפילות, ישתתפו 500 איש בלבד.

 

לאחר מכן החל טקס הפרידה. הנשיא ריבלין היה הסופד הראשון: „‘שחקי שחקי על החלומות, זו אני החולם שח. שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך’. כך כתב שאול טשרניחובסקי, וכך שחקת אתה נשיאנו היקר, ברגעי התעלות והתרוממות, ברגעי קושי ומשבר, ובשמחות קטנות של יום חולין”.

 

„אני מדבר אליך היום בפעם האחרונה שמעון”, המשיך ריבלין. „‘כנשיא אל נשיא’, כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה. אני מדבר ועיניי מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך. אתה נאסף אל אבותיך היום באדמה שאהבת כל כך, אך לא נאספים חלומותיך, לא נטמנת אמונתך. היית איש אחד שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון, על כנפי החזון”.

חמי פרס ואובמה מתחבקים (צילום: גיל יוחנן)חמי פרס ואובמה מתחבקים(צילום: גיל יוחנן)נתניהו ואובמה ()נתניהו ואובמה
נשיא צרפת פרנסואה הולנד (צילום: גיל יוחנן)נשיא צרפת פרנסואה הולנד(צילום: גיל יוחנן)ביל קלינטון בהר הרצל (צילום: AFP)ביל קלינטון בהר הרצל(צילום: AFP)נתניהו ואבו מאזן בלחיצת יד לפני הטקס ()נתניהו ואבו מאזן בלחיצת יד לפני הטקסהמשלחת הפלסטינית בראשות אבו מאזן בהר הרצל (צילום: עידן ארבלי)המשלחת הפלסטינית בראשות אבו מאזן בהר הרצל(צילום: עידן ארבלי)

„אתה היית לא רק איש החזון, אלא גם איש המעש. זכיתי לצפות בך בהשתאות, כשותף לבנייתה של מדינת ישראל, מהמסד עד לטפחות. עבור שנינו, מדינת ישראל לעולם לא תהיה מובנת מאליה. אבל הרבה בזכותך שמעון, עבור בנינו ובנותינו, עבור ידידינו, וכן גם עבור יריבנו, מדינת ישראל היא עובדה שאין עליה עוררין”.

 

ריבלין המשיך: „הצלחת להזיז את העקשנים שבמדינאים ולהמיס את לבבות הקשוחים שבמתנגדינו. חתרת, עד לנשימתך האחרונה, לפסגת החלום הציוני, מדינה ריבונית עצמאית המקיימת שלום מלא עם שכנינו. אבל, ידעת גם ששלום אמת ניתן להשגה רק ממקום של עוצמה והקפדת לאבטח את הדרך לפסגה. מעטים החיים בינינו המבינים, ורבות עוד ייכתב, כמה הרים עקרת מקום המדינה ועד היום כדי להבטיח את ביטחוננו ועליונותנו הצבאית. מה עמוקה הייתה האמונה שלך בשילוב הקדוש שבין מנהיגות מוסרית לעליונות צבאית, בכך שישראל חייבת להיות חכמה, אך גם צודקת, נאמנה בכל עת לערכיה, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית”.

 

„שמעון יקירי, היית היחיד בתולדות מדינת ישראל שכיהן בשלושת התפקידים הבכירים בממשלת ישראל, שר החוץ, שר הביטחון ושר האוצר. אתה היחיד שכיהן כראש ממשלה וכנשיא. לא אפריז אם אומר שיותר משהתברכת אתה להיות נשיאה של אומה אדירה זאת, התברכה אומה זאת שאתה היית נשיאה. בכל אלה היית לנו לראש אבל יותר מכל, אדוני וידידי, היית לנו ללב, לב שאהב את העם, הארץ והמדינה. לב שאהב את אנשיה, לב שדאג להם, לב רחב, לב גדול. האמונה העיקשת שלך באדם, באנשים הטובים, בניצחון הקדמה על הבערות, בניצחון התקווה על הפחד, הייתה מעיין הנעורים הנצחי שלך ובזכותה, היית מעיין הנעורים הנצחי של כולנו. האיש שחשבנו שגם הזמן לא יעצור”.

הנסיך צ'רלס (צילום: רויטרס)הנסיך צ’רלס(צילום: רויטרס)שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון (צילום: AP)שר החוץ הבריטי בוריס ג’ונסון(צילום: AP)
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו (צילום: AP)ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו(צילום: AP)

„עם כל אהבתך להיסטוריה ובקיאותך המדהימה בה, בזת להתבוססות בעבר, להתחפרות בתחושת הצדק העצמי, במחיר האפשרויות וההזדמנויות שמביא איתו המחר. ‘העתיד חשוב יותר מהעבר’, אמרת. ‘מה שקרה אתמול לא מעניין אותי, רק המחר’, כך אמרת. האהבה חוצת המחנות לה זכית בערוב ימיך מממשיכי דרכך וגם ממתנגדיך, היא ביטוי לכמיהה של כולנו להידבק באופטימיות חסרת התקנה שלך. גם כשלא הסכמנו איתך, רצינו להאמין שאולי אתה הוא זה שצודק. שמעון, גם סליחה צריך לבקש ממך. מותר היה לחלוק עליך, למתנגדים הייתה החובה להביע דעתם, אבל היו שנים, שבהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם”.

 

ריבלין סיכם בדבריו: „זהו יום עצוב שמעון. מסע החלומות שלך שהחל בווישניבה שבפולין, מגיע לסיומו בירושלים בירתנו, גם היא, חלום שהפך למציאות. מותך הוא אובדן אישי ולאומי אדיר כפי שהוא חותַם של עידן, תום עידן הנפילים, שסיפור חייהם הוא סיפור דברי ימיה של התנועה הציונית ומדינת ישראל. זו התחושה העמוקה שלנו היום. תחושה שתם פרק בחייה של אומה, תם פרק בחיינו. הפרידה שלנו ממך, היא גם פרידה שלנו מעצמנו. כשאנו רואים את מנהיגי העולם, ידידינו מקרוב ומרחוק, אשר הגיעו לכאן לחלוק לך כבוד אחרון, אנו מבינים שלא רק כאן אלא בעולם כולו יתגעגעו אליך. ואנחנו, כולנו, כבר מתגעגעים”.

 

אחריהם יישא דברים נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שנחת הבוקר בישראל, ובהמשך יאמרו קדיש. לאחר מכן יניחו זרים על קברו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל.

 

ב-11:15 צפוי להסתיים טקס הפרידה, ואז המשפחה והמנהיגים יילכו אחר הארון אל חלקת הקבר. כחצי שעה לאחר מכן יורד הארון לקבר ויינשאו תפילות „והוא רחום”, „צידוק הדין”, ו”סתימת הגולל”. הרב הראשי לצה”ל יאמר תהילים, ולאחר אמירת קדיש יתפלל החזן הראשי לצה”ל את תפילת „אל מלא רחמים”. בהמשך יונחו הזרים.

ארונו של פרס יוצא ממשכן הכנסת (צילום: רויטרס)ארונו של פרס יוצא ממשכן הכנסת(צילום: רויטרס)השיירה עם ארונו של פרס בדרכה להר הרצל (צילום: יואב דודקביץ)השיירה עם ארונו של פרס בדרכה להר הרצל(צילום: יואב דודקביץ)אובמה יורד מאייר פורס 1 (צילום: AFP)אובמה יורד מאייר פורס 1(צילום: AFP)
 (צילום: AFP)(צילום: AFP)

אובמה הגיע להר הרצל כמו גם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן שלחץ ידיים עם נתניהו. גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, הנסיך הבריטי צ’רלס, ראש ממשלת בריטניה לשעבר דיוויד קמרון ואישים נוספים כבר הגיעו לחלקת גדולי האומה.

 

הבוקר פרצה מחלוקת בין המשפחה לבין מארגני האירוע סביב מקום ישיבתו של יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. המשפחה דרשה שהמנהיג הפלסטיני יישב בשורה הראשונה מול הבמה. משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט, באחריות השרה מירי רגב, שמפיקים את האירוע, החליטו להושיב את אבו מאזן בשורה הראשונה, אך בצד. המשפחה הבהירה למארגנים שהיא רואה באבו מאזן אורח פרטי שלה ולא של משרד החוץ. עדיין לא ברור כיצד הנושא ייפתר.

 (צילום: AP)(צילום: AP)

שורת האח”מים שהגיעה להלוויה מכל רחבי העולם כוללת 90 משלחות מ-70 מדינות, 11 ראשי ממשלה, 20 שרי חוץ, מלך אחד ודוכס אחד. הראשון להגיע היה נשיא ארה”ב לשעבר ביל קלינטון, שנחת אתמול בבוקר בנמל התעופה בן גוריון. קלינטון הגיע לארץ במטוסו הפרטי של איש העסקים חיים סבן. בראש המשלחת האמריקנית הרשמית יעמוד נשיא ארה”ב אובמה, שהגיע לארץ עם מזכיר המדינה ג’ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. בנוסף הגיעו, בין היתר, מלך ספרד פליפה השישי, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו ושר החוץ הבריטי בוריס ג’ונסון.

 

החל מהשעה 7:30 נחסם לתנועה לחלוטין כביש 1 בשני הכיוונים עד לשעה 9:00. כביש 1 ייחסם לשני הכיוונים גם בתום ההלוויה, בין 12:30 ל-14:00. מהמשטרה נמסר כי ציבור הנהגים מתבקש להימנע מלהגיע לכביש 1 בשעות החסימה ומוסיף כי נוכח חסימתו, צפויים בשעות אלו עומסי תנועה כבדים בכבישים 6, 431, 38 ו-443.

 

מלבד החסימה של כביש 1 נחסמו בירושלים בשעה האחרונה הצירים המובילים מכיוון גינות סחרוב לכיוון הר הרצל כולל הכבישים הסמוכים: איש שלום, פרבשטיין, שדרות הרצל מצומת המיתרים עד כיכר הולנד, שמואל בייט לכיוון הר הרצל, שדרות הרצל, בית וגן ודרך הזיכרון.

 

כמו כן נחסמו לתנועת כלי רכב הצירים המובילים מבתי המלונות במרכז העיר לכיוון הר הרצל: אגרון, רמב”ן עד צומת בתי המלון, הכט, ז’בוטינסקי, הנשיא, הארי, עזה, הרצוג, בזק, בייט והרצל. הצירים ייפתחו לתנועה מלאה בסיום ההלוויה ופיזור המשתתפים.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו

 

רועי ינובסקי, מורן אזולאי, איתי בלומנטל, אלכסנדרה לוקש, איתי גל, קובי נחשוני, יעל פרידסון ואילנה קוריאל השתתפו בהכנת הידיעהלפנייה לכתב/ת