„Ha leszállítják az orosz rakétákat, tudjuk, mit kell tennünk”

„Ha leszállítják az orosz rakétákat, tudjuk, mit kell tennünk”

רוסיה: „טילי ה-S-300 נועדו למנוע התערבות בסוריה”

סגן שר החוץ הרוסי אמר כי מוסקבה תעמוד בהתחייבותה לספק למשטר אסד את מערכות הנ”מ המתקדמות. „מדובר בגורם מאזן, שיסייע לבלום חמומי מוח באזור”, טען. מוקדם יותר אמר שר הביטחון יעלון על האפשרות של העברת הטילים: „אם המשלוחים ייצאו, נדע איך לפעול”

 | חדשות 2 | פורסם 28/05/13 14:19

 

עוד נשק למשטר אסד
עוד נשק למשטר אסד
צילום׃  רויטרס

רוסיה שבה ומבהירה היום כי היא מתכוונת לספק את טילי ה-S-300 המתקדמים למשטר אסד. סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב אמר כי הטילים נגד מטוסים יסייעו במניעת התערבות צבאית חיצונית במלחמת האזרחים. מוקדם יותר הזהיר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כי אם ייצאו משלוחים של טילי S-300 לסוריה תדע ישראל כיצד להגיב. 

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

ריבקוב הדגיש, בהתייחסו למערכת ה-S-300, כי הטילים הם „גורם מאזן” שיסייע לבלום כמה „חמומי מוח” באזור אם יחליטו על התערבות צבאית בסוריה. הוא תקף גם את החלטת אירופה על הסרת האמברגו ואמר שהיא פוגעת בסיכויי ההצלחה של הוועידה שמתוכננת לחודש הבא בשוויץ. „זהו נזק מיידי לסיכוי שהוועידה הבינלאומית תצליח”, אמר, „ההחלטה פוגעת בסיכויים לשלום”.

 

במקביל, גם הטלוויזיה בסוריה מדווחת שרוסיה תעמוד בהתחייבותה לספק למשטר את טילי ה-s-300, שהוגדרו על ידי ישראל נשק שובר שיוויון. 

שר הביטחון יעלון הבהיר היום כי משלוח הטילים המתקדמים טרם יצא לסוריה. „כמובן שמבחינתו זה איום”, אמר. „בשלב הזה איני יכול להעיד שיש האצה בעסקה, המשלוחים עוד לא יצאו לדרך, אני מקווה גם שלא ייצאו ואם יגיעו חס וחלילה לסוריה נדע מה לעשות”.

מאמץ אמריקני-רוסי לקידום ועידת שלום

שרי החוץ של האיחוד האירופי נועדו הלילה בבריסל ודנו השאלה האם לחדש את האמברגו שנועד להגביל העברת נשק למורדים בסוריה. בריטניה וצרפת, שמעוניינות להשאיר את האופציה לחמש או לחזק את הגורמים המתונים יותר בין המורדים, מנעו חידוש של ההחלטה ומיום שבת הקרוב יהיה ניתן להעביר ממדינות האיחוד סיוע, גם של אמצעי לחימה.

 

"הטילים יבלמו חמומי מוח"
„הטילים יבלמו חמומי מוח”
צילום׃  אריאל חרמוני

 

מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי נועד בפריז עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בניסיון לגבש את הקהילה הבינלאומית ולשכנעה לקיים את הוועידה בג’נבה, שמטרתה גיבוש הסכם הפסקת אש בסוריה.

על פי ההבנות, שהועברו גם לממשל הצרפתי, שני הצדדים – הרוסים והאמריקנים – תומכים בגיבוש ממשלת מעבר שתרגיע את הניצים. השאלות על זהות הבכירים ומעמדו של אסד עדיין נותרו פתוחות, ורוסיה לא תוותר בקלות על בן בריתה במזרח התיכון.

Mose Jaalon izraeli védelmi miniszter szerint az orosz S-300-as rakétakomplexumokat még nem szállította le Oroszország a szíriai rezsimnek. „De ha mégis, akkor tudni fogjuk, mi a teendő” – mondta. Moszkva ezzel szemben azt kommunikálja, hogy le fogja szállítani a rakétákat, mert azok „stabilizáló tényezők” lehetnek a konfliktusban. Vlagyimir Putyin orosz államfő pedig korábban azt mondta, hogy már leszállították.
Juval Steinitz a külügyi kapcsolatokért felelős izraeli miniszter kedden arra figyelmeztetett, hogy az orosz S-300-as légvédelmi rakétákat a szíriai rezsim akár arra is felhasználhatja, hogy utasszállító repülőgépeket lőjön le Izrael területe fölött. Steinitz bírálta Oroszországot, mert Moszkva, annak ellenére, hogy Basár el-Asszad elnök mészárolja saját népét, „támogatja a brutális rezsimet” a rakétaeladásokkal.

Steinitz szerint a fejlett fegyverek „rossz kezekbe” kerülhetnek, és könnyen Asszad szövetségeseihez, akár Iránba is, eljuthatnak. Közlése szerint Izrael továbbra is igyekszik meggyőzni Oroszországot, hogy függessze fel az S-300-as rakétarendszerek értékesítését Szíriának.

Mose Jaalon izraeli védelmi miniszter úgy vélekedett, hogy az orosz rakétákat még nem szállították le Damaszkusznak. Hozzátette: „remélem, hogy nem is fogják. De ha mégis megtörténne, tudjuk, mi a dolgunk” – közölte a védelmi miniszter.

Az orosz külügyminiszter-helyettes, Szergej Rjabkov ezzel szemben azt mondta, Oroszország kész leszállítani a rakétákat, hogy ezzel riasszon el egy külföldi intervenciót Szíriában. Rjabkov szerint az orosz rakéták „stabilizáló tényezők” lehetnek, eltántorítva bizonyos „forrófejű” hatalmakat, hogy beavatkozzanak a konfliktusba.

atv.hu / BBC / JPost/ BPI.hu