Palesztin megbékélés és háború הסכם הפיוס: …

משעל בחתימה על הסכם הפיוס: „המלחמה היחידה שלנו – עם ישראל


משעל בחתימה על הסכם הפיוס: „המלחמה היחידה שלנו – עם ישראל” פוליטי-מדיני

משעל בחתימה על הסכם הפיוס: „המלחמה היחידה שלנו – עם ישראל”

שי כהן וסוכנויות הידיעות

Palesztin megbékélés – Aláírták az egyezményt, megkezdődött az ünnepség

 „Az aláírás megtörtént, mindenki aláírt” – közölte Nabíl Saat, a Fatah palesztin mozgalom magas rangú tisztségviselője szerdán Kairóban, röviddel azelőtt, hogy megkezdődött a palesztinközi megbékélésről szóló egyezmény megkötése alkalmából rendezett ünnepség.

 A ceremónia a tervezettnél valamivel később, délután negyed egykor vette kezdetét. A Fatahot vezető Mahmúd Abbász palesztin elnök és Háled Mesaal, az iszlamista Hamász damaszkuszi emigrációban élő politikai vezetője a ceremónián szentesíti az egyezséget, amelyet
már minden palesztin frakció képviselője aláírt.
 A két fő rivális szervezet, a Fatah és a Hamász vezetője – egyelőre nem tisztázott okból – nem látta el kézjegyével a dokumentumot, helyettük a Fatah részéről Azzám al-Ahmad, a Hamász részéről Músza Abu Marzúk írta alá.
 A késedelmes kezdés oka állítólag egy protokolláris kérdés volt, az, hogy Háled Mesaal fenn üljön az emelvényen együtt Mahmúd Abbásszal vagy pedig lenn a többi frakcióvezetővel és küldöttel – közölte név nélkül egy palesztin forrás.
 Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár magas rangú küldöttet menesztett Kairóba az eseményre Robert Serry közel-keleti megbízott személyében – közölte Martin Nesirky szóvivő. Az izraeli kneszet tíz arab képviselője közül három részt vesz a rendezvényen: Ahmed Tibi, Mohamed Barake és Talab Szane.

בצל הביקורת החריפה בישראל, חתמו יו”ר הרשות הפלסטינית וראש הלשכה המדינית של חמאס על הסכם פיוס היסטורי בקהיר. על האירוע העיב ויכוח סביב מקום ישיבתו של חאלד משעל. „אנחנו הופכים את הדף השחור של הפילוג”, אמר אבו מאזן, ואילו משעל הבהיר כי בחמאס מעוניינים במדינה עצמאית בגדה המערבית וברצועה, שבירתה ירושלים, ובזכות שיבה לפליטים

טקס חתימת הסכם הפיוס בין חמאס לפתח נפתח היום בצהריים (רביעי) בקהיר בנוכחות יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. משעל ניצל את הבמה כדי לשלוח מסרים תוקפניים לעבר ישראל, כשברקע ההתבטאויות בירושלים שלפיהן אין להכיר בהסכם.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10

אבו מאזן ומשעל. אחדות אחרי 4 שנות פילוגאבו מאזן ומשעל. אחדות אחרי 4 שנות פילוג
צילום : רויטרס (ארכיון)

„אנחנו מכריזים לפני כל הפלסטינים שאנחנו הופכים לעד את הדף השחור של הפילוג”, אמר אבו מאזן. יושב ראש הרשות הוסיף כי לאחר החתימה על ההסכם, הוא מתכוון להגיע בקרוב לביקור ברצועת עזה. לטענתו, „ישראל משתמשת בפיוס כתירוץ לברוח מהשלום”.

 

אבו מאזן גם דחה את הטענות של ישראל להכשלת הסכם הפיוס. „אלה הם האחים שלנו והמשפחה שלנו”, אמר יו”ר הרשות. „אנחנו אולי חלוקים בדעתנו, אף לעתים קרובות, אבל אנחנו מצליחים להגיע לעמק השווה. אנחנו דוחים את הסחיטה (מצד ישראל, ש”כ) ואין זה אפשרי יותר עבורנו לקבל את הכיבוש של האדמות הפלסטיניות”.

 

משעל מצדו הבהיר כי הסכסוך הוא לא עם פתח. „אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר עבור הפיוס”, אמר משעל בטקס. „המלחמה היחידה שלנו היא עם ישראל. המטרה שלנו היא להקים מדינה חופשיות וריבונית בגדה המערבית וברצועת עזה, שבירתה ירושלים, ללא כל התנחלות ומבלי לוותר על אף פיסת אדמה או על זכות השיבה”.

בעזה יצאו לחגוג ברחובותבעזה יצאו לחגוג ברחובות צילום : רויטרס

הסיבה לעיכוב: ויכוח על סדר הישיבה

פרסום

הטקס אמור היה להיפתח בשעה 11:00, אולם החל רק בסביבות 13:30 לאחר שהין הצדדים פרץ עימות לגבי כללי הטקס. על פי דיווח של רשת „אל-ג’זירה”, האירוע התעכב בשל ויכוח על סידורי ישיבה. משעל לא היה מרוצה מהמקום שהוקצה לו ודרש לשבת במקום מרכזי יותר, ובמקביל גורמים מצריים החליטו שלא להעביר את הטקס בשידור חי.

 

„הוויכוח הוא על סידורי הישיבה של המנהיגים”, אמר גורם פלסטיני לסוכנות הידיעות רויטרס. „קיימים חילוקי דעות היכן משעל צריך לשבת – האם הוא צריך לשבת על הבמה או עם יתר מנהיגי הפלגים הפלסטיניים”.

 

אתמול אמר אבו מאזן, לאחר הגעתו למצרים, כי ממשלת המעבר שתקום תהיה מחויבת למדיניות אש”ף. בשיחה שקיים עם עורכי העיתון המצרי „אל-אהרם”, אמר אבו מאזן כי הסכם הפיוס הוא „הישג חשוב ויש לדאוג שיצליח”. אבו מאזן הוסיף ואמר כי עדיין „קיימים חילוקי דעות בין הפלגים הפלסטינים השונים, אולם קואליציה ואופוזיציה הם דבר טבעי בכל מדינות העולם”.

 

על היום שאחרי החתימה אמר אבו מאזן: „נפעל להקמתה של ממשלה המורכבת מבעלי מקצוע ומפרופסורים שאינם משתייכים לפתח או לחמאס. אנו רוצים ממשלה שתורכב מאנשים מוכשרים ומאקדמאים וזאת כדי שימלאו את תפקידם במסגרת המדיניות הציבורית שלנו. חברי הממשלה והעומד בראשה יהיו אישים שמקובלים על הפלסטינים ועל העולם כולו”.

 

לסיום, הדגיש אבו מאזן כי הוא נחוש להביא להצבעה בעצרת האו”ם את ההצעה להכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67′ שבירתה ירושלים. „אנחנו לא הולכים לאו”ם כדי לעשות דווקא, אלא כמוצא לקיפאון של המשא ומתן המדיני”, הסביר אבו מאזן. „הפנייה שלנו היא תלונה לעולם על הדאגה שלנו מהקיפאון. אני מוכן לחזור למשא ומתן ללא כל דיחוי”.

„איך ניתן להשיג שלום עם ממשלה שמשבחת את בן לאדן”

נתניהו. נתניהו. „ההסכם פוגע קשות בתהליך השלום”
צילום : רויטרס

אל האירוע החגיגי בקהיר הגיעו גם שלושה חברי כנסת ערבים – אחמד טיבי, טאלב א-סאנע ומוחמד ברכה. „זהו יום היסטורי לעם הפלסטיני ולהנהגה הפלסטינית שגילתה אחריות, ויום הסטורי לשוחרי השלום, ואנו שמחים להיות שותפים לאירוע היסטורי זה”, אמר א-סאנע. „התגובה הישראלית מעוררת יותר מחשד כי ישראל עמדה מאחורי הפילוג וטרפדה הנסיונות הקודמים לשלום על מנת להנציח את הפילוג והכיבוש. ההסכם הוא צעד חשוב לסיום הכיבוש והקמת המדינה הפלסטינית והוא הגשמת רצון העם הפלסטיני ופרי השינויים בעולם הערבי”.

 

עד הרגע האחרון קראו בישראל לאבו מאזן לבטל את ההסכם. אתמול נועד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, בירושלים ואמר: „ההסכם בין אבו מאזן לחמאס פוגע פגיעה קשה בתהליך השלום”.

 

נתניהו התייחס לגינוי חמאס את חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, אוסאמה בן לאדן. „איך ניתן להשיג שלום עם ממשלה שחציה קוראת להשמיד את ישראל ואף משבחת את רב המרצחים אוסאמה בן לאדן”, תהה ראש הממשלה.