Az Izraeli légtérbe hatolt egy drón

Netanjahu a levegőben volt, amikor a légtérbe hatolt egy drón

haifa_408.jpg

Az izraeli kormányfő éppen a levegőben volt, amikor az ország légterében felfedeztek egy behatolt drónt. Az illetékesek egyelőre nem feltételezik, hogy kapcsolat lenne a két esemény között.

חיזבאללה מכחיש: לא שיגרנו מל”ט לישראל

ערוץ „אל-מיאדין” הלבנוני דיווח כי ארגונו של חסן נסראללה דוחה הטענות שהוא אחראי לחדירת המל”ט לשטח ישראל. ביוניפי”ל הודו: אין מידע שהמל”ט יצא מדרום לבנון. בצה”ל מעריכים אחרת
רועי קייס

בישראל מיהרו להטיל את האחריות לשיגור המל”ט היום (ה’) על חיזבאללה – שבעצמו התפאר בחדירת מל”ט לשטחה לפני חצי שנה – אולם הפעם בארגון השיעי העדיפו להכחיש. ערוץ „אל-מיאדין” המזוהה עם חיזבאללה דיווח הערב כי ארגונו של חסן נסראללה דוחה הטענות שהוא שיגר כלי טיס בלתי מאויש לעבר ישראל. בצה”ל מעריכים אחרת.

 

יירוט מול חיפה – הכתבות האחרונות:

דרמה מול חיפה: צה”ל יירט מל”ט של חיזבאללה

בגלל היירוט: נתניהו נאלץ לנחות עם מסוקו

המל”ט של חיזבאללה נועד להסיח הדעת מסוריה

עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet

 

 

מוקדם יותר דובר חיזבאללה, איברהים מוסאווי, התייחס ליירוט המל”ט ואמר לעיתון הלבנוני „דיילי סטאר” כי „אין לי מידע רשמי שאני יכול למסור בנושא”. במקביל מסר גורם ביטחון לבנוני כי לביירות אין מידע בנוגע לאירוע, וגם דובר יוניפי”ל, כוח האו”ם שמוצב בדרום לבנון, ציין כי טרם יש בידו אימות לכך שהמל”ט שחדר לישראל יצא מהאזור שבו מוצב הכוח. „גם בתחום הכיסוי שלנו המעקב האווירי מצומצם”, הודה הדובר אנדרה טיננטי.

 

 

צילום: עידו בקר

החיפושים אחר המל”ט שהופל מול חופי חיפה


לפני כחצי שנה, ב-6 באוקטובר 2012, יירטו שני מטוסי קרב של חיל האוויר מסוג F-16I מל”ט של חיזבאללה שהצליח לחדור לשטח ישראל. שרידי המטוס נפלו בשטח פתוח באזור דרום הר חברון. ימים ספורים לאחר מכן חשף המזכ”ל נסראללה כי מדובר בכלי טיס שיוצר מאיראן וכי הוא הספיק לטוס מעל „כמה בסיסים צבאיים חשובים” לפני שהופל.

 

היום זיהו כוחות צה”ל את המל”ט ששוגר בצהריים עוד בטרם חדר לישראל והוא יורט על ידי חיל האוויר כשמונה קילומטרים מול חיפה. כלי שיט של חיל הים פתחו בחיפושים אחרי שבריו. ככל הנראה, מדובר במל”ט ששוגר על-ידי חיזבאללה. דובר צה”ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, הוסיף כי „הוקפצו גם מטוסי קרב וגם מסוקי קרב, לאחר וידוא שלא מדובר בכלי טיס ידידותי ובטח שלא כלי שלנו”. על פי כלי תקשורת בלבנון, חיל האוויר ביצע תקיפות דמה באזור מרג’-עיון, בינת ג’בל, תבנין, אל-חיאם ונהר הליטני.

 

 

 

ספינות חיל הים מחפשות אחר שברי המל"ט בצהריים (צילום: עידו ארז)
ספינות חיל הים מחפשות אחר שברי המל”ט בצהריים (צילום: עידו ארז)


 

 

(צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 

 

מוקדם יותר העריך פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, כי ייתכן כי השיגור נועד לשרת מטרה תודעתית ולהסיח את הדעת, נוכח הביקורת על חיזבאללה מצד תומכיו ומתנגדיו בלבנון בעקבות המעורבות שלו בסכסוך בסוריה. לא מן הנמנע גם שהכלי היה אמור לבצע גם משימת צילום מודיעיני. אם המטרה הייתה לאסוף מידע על אסדות הקידוח בים או על מתקנים בנמל חיפה ובמפרץ, המל”ט יכול לעשות זאת גם ממרחק של 8-10 ק”מ מהחוף,

בעיקר אם הוא טס בגובה רב ומצויד במצלמה מתאימה.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחדרת המל”ט לתחומי ישראל ואמר כי „אני רואה בחומרה רבה את הניסיון הזה לפרוץ את גבולנו. נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל”. את העדכון על ניסיון חדירת המל”ט קיבל נתניהו כשהיה בטיסה בדרכו לצפון. מסוקו נחת לזמן קצר עד לסיום היירוט, ואז המשיך ליעדו. סגן שר הביטחון דני דנון אמר בעקבות הפלת המל”ט: „האיראנים באמצעות חיזבאללה מנסים ובודקים אותנו. אנחנו נגיב במקום שנמצא לנכון, אבל תהיה תגובה”.

Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök egy katonai helikopter fedélzetén éppen a levegőben volt, amikor az izraeli légvédelem csütörtökön az ország légterében felfedezett egy pilóta nélküli repülőgépet. A gép Libanon felől érkezett az izraeli légtérbe.

A drónt Haifától öt mérföldre (9 kilométerre), a tenger fölött semmisítette meg a légierő helyi idő szerint kora délután. A hatóságok szerint Netanjahu a katonai helikopterrel épp egy észak-izraeli eseményre tartott. Helikoptere azonnal leszállt,  a kormányfő megvárta, hogy az izraeli légierő lelövi a drónt.

Izraeli részről nem volt olyan jelzés, hogy illetékesek azt feltételeznék: kapcsolat van Netanjahu útja és a drón berepülése közt. A miniszterelnök helikopteres utazását egyébként előzetesen nem hozták nyilvánosságra.

Katonai források szerint a drónt a libanoni Hezbollah radikális síita szervezet küldte, és már a libanoni légtérben észlelték, ahogy északról dél felé tartott. A Hezbollah azonban csütörtökön este cáfolta, hogy  felderítő gépet küldött volna az izraeli légtérbe.

Tavaly októberben hasonló berepülés történt volt. A Hezbollah akkor beismerte, hogy ő küldte a gépet az izraeli légtérbe.