Fej-fej mellett Clinton és Trump

Fej-fej mellett Clinton és Trump

– Csaknem holtverseny alakult ki Hillary Clinton és Donald Trump között a Fehér Házért folytatott küzdelemben a legfrissebb közvélemény-kutatás szerint.

A The Washington Post című lap és az ABC televízió közösen készíttetett felmérésének vasárnap, egy nappal ez első elnökjelölti vita előtt közölt eredményei a demokrata párti elnökjelölt, Hillary Clinton augusztusi előnyének apadását jelzik: a megkérdezettek 46 százaléka őt látná szívesebben a Fehér Házban, 44 százalékuk pedig inkább a Republikánus Párt színeiben induló Donald Trumpban bízik. A Libertárius Párt elnökjelöltje, Gary Johnson 5 százalékos támogatottságot tudhat magáénak, a Zöldek jelöltje, Jill Stein mellett pedig a megkérdezettek egy százaléka döntene.
A közvélemény-kutatás szerint a demokraták és a függetlenek arra számítanak, hogy a helyi idő szerint hétfőn tartandó első elnökjelölti vitát Hillary Clinton nyeri meg.
A felmérés szerint a választókat elsősorban a gazdaság helyzete és a munkahelyteremtés foglalkoztatja. A megkérdezettek a gazdasági-társadalmi kérdések kezelését, megoldását illetően a gazdaság, a terrorizmus és az etikus kormányzás kérdéseiben inkább Donald Trumpban bíznak, míg az egészségbiztosítás, a középosztály helyzetének javítása, a nemzetközi kérdések kezelése és az azonos neműek házasságának elősegítése ügyében Hillary Clintont tartanák jobb elnöknek.

השקדנית מול השולף: קלינטון וטראמפ לדו-קרב ראשוןשני המועמדים לנשיאות נמצאים בהכנות לעימות הטלוויזיוני הראשון ביניהם. קלינטון הזמינה מיליארדר שמתנגד לטראמפ, והוא השיב בהזמנת אחת הנשים שאיתן בגד ביל קלינטון. היום ייצאו השניים להפוגה קלה מהמרוץ וייפגשו עם נתניהואורלי אזולאי, וושינגטוןעדכון אחרון:  25.09.16 , 00:00

קלינטון וטראמפ. עימות ביום שני (צילום: AP, רויטרס)קלינטון וטראמפ. עימות ביום שני(צילום: AP, רויטרס)

ההצגה הפוליטית הטובה ביותר במרוץ לנשיאות צפויה בלילה שבין שני לשלישי (שעון ישראל), כאשר הילרי קלינטון ודונלד טראמפ ייפגשו לראשונה לעימות טלוויזיוני בלונג איילנד, אירוע שיכול להפוך לאבן דרך בהתמודדות הצמודה עד כה.

קלינטון מצפה להפגין בעימות את ניסיונה הרב, את בקיאותה ואת שיקול דעתה כדי לשכנע את הצופים שהיא ורק היא ראויה להיות הנשיאה הבאה של ארצות הברית. במקביל היא כבר מכינה כמה שורות מחץ בסיוע יועציה הרבים, כדי להגחיך את טראמפ ולנסות לשכנע שאין לו הטמפרמנט הנדרש להיות נשיא ומפקד עליון של צבא ארצות הברית. היא מסתגרת עם יועציה, עובדת על תדריכים ומקיימת חזרות.

על כך הגיב טראמפ, „היא אומרת שהיא מתכוננת, אולי היא בכלל ישנה?”, והסביר כי הוא לעומתה לא זקוק להכנות מרובות: „תמיד כשמתכוננים יותר מדי, מגיעים ולא יוצאת מילה מהפה”. במטה שלו לא אוהבים את הרעיון שהוא אינו מעוניין להתכונן לעימות, אבל לא מצליחים לשנות את דעתו: הדבר היחיד שהוא כן מוכן לעשות הוא לצפות בעימותי העבר בין מועמדים לנשיאות. „אני מתכוון להתייחס באופן מכובד למועמדת בעת העימות, אם גם היא תעשה זאת”, התחייב.

אלא שהכול פתוח, וטראמפ שהפתיע במהלך המרוץ יכול בהחלט לעשות זאת גם הפעם. במטה קלינטון מקווים שהוא לא ישלוט בעצמו, יתפרע על הבמה ויעשה את העבודה שלה, כלומר: יוכיח כי אופיו בעייתי לתפקיד רגיש ואחראי כל כך. הוא אף השתלח לאחר שהתברר כי מארק קיובן, הבעלים של קבוצת ה-NBA דאלאס מאבריקס שתומך בהילרי קלינטון, קיבל ממטה המועמדת הדמוקרטית כרטיסים לשורה הראשונה לעימות. „אם קיובן המסומם יישב בשורה הראשונה, אולי אני אדאג שג’ניפר פלווארס תשב לידו”, אמר טראמפ. פלווארס הייתה אחת מהמאהבות של ביל קלינטון. הלילה פלווארס הודיעה שהיא נענית להצעה.

טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה (צילום: TNS)טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה(צילום: TNS)
קלינטון בצפון קרוליינה (צילום: AFP)קלינטון בצפון קרוליינה(צילום: AFP)

במצב שבו המרוץ צמוד ומספרם של מי שעדיין לא החליטו עבור מי להצביע כה גדול, לעימות שהוא ראשון בסדרה של ארבעה (שלושה בין המועמדים ואחד בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא) יש משמעות רבה. ההערכות הן כי תירשם צפיית שיא ומיליונים יעקבו אחר השידור החי.

ביממה האחרונה פורסמו כמה סקרים שהם בבחינת חדשות טובות עבור קלינטון, אבל לא לגמרי: בסקרים הארציים של מקלאצ’י-מאריסט ושל וול סטריט ג’ורנל היא פתחה פער של 6% לאחר שבשבועות האחרונים היה מצב של תיקו בין השניים. משני סקרים אלו עולה תמונה עגומה על האהדה שהיא מקבלת בציבור: רק 40% טענו כי הם בעדה. אמנם טראמפ זוכה בפחות אהדה, רק 37% אומרים שהם תומכים בו, אבל המשמעות היא ששניהם שנואים באותה מידה, ובהחלט צפוי דפוס הצבעה שיעיד על צעדי מחאה: יהיו מי שיצביעו עבורה כיוון שהם שונאים את טראמפ, ולא כי הם סומכים עליה, ולהיפך.

מסקר של ה”וושינגטון פוסט” בשיתוף עם ABC ניוז עולה כי קלינטון מובילה על טראמפ בשני אחוזים בלבד. על פי הסקר, 46% מהמצביעים יבחרו בקלינטון, בעוד 44% מהם יצביעו בעד טראמפ.

עם זאת, בסקרים במדינות המפתח המצב של טראמפ טוב יותר. בפלורידה, אוהיו ואיווה הוא מוביל אם כי באחוז קטן, אולם מה שחמור יותר מבחינת קלינטון הוא העובדה שמסתמן כי טראמפ מצמצם את הפער בשתי מדינות שהיו עד כה בטוחות מבחינתה: וירג’יניה וקולורדו.

אתמול (שבת) קיבלה קלינטון זריקת עידוד ממקום צפוי אבל חשוב ובעל משמעות: במאמר מערכת הביע העיתון ניו יורק טיימס תמיכה בה בשל האינטלקט שלה, הניסיון והאומץ. המאמר תיאר את טראמפ כמועמד הגרוע ביותר לנשיאות מטעם מפלגה גדולה. התמיכה הזו בעיקרה סמלית, בבחינת לשכנע את המשוכנעים, שכן קוראי הניו יורק טיימס ממילא ברובם מהצד של קלינטון.

היום ייצאו המועמדים להפוגה קצרה וייפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק. הפגישות שיתקיימו בנפרד ייערכו במלון במנהטן שבו מתאכסן נתניהו.

A válaszadók 50 százaléka szerint a gazdaság fellendítéséhez Trump jobban értene, és 43 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy Clinton a rátermettebb a gazdasági ügyekben. A terrorizmussal 47 százalék szerint inkább Trump lenne képes érdemben felvenni a harcot, 45 százalék Hillary Clintont véli alkalmasabbnak erre. Az etikus kormányzás kilátásait 44:43 arányban Trump elnöksége alatt látnák pozitívabban, a bevándorlási gondok kezelésében a megkérdezettek 48 százaléka Clintonban, 45 százaléka Trumpban bízik.
Jóval nagyobb a különbség a két elnökjelölt között a nemzetközi válsághelyzetek kezelésének, valamint az abortusz és az azonos neműek házassága elősegítésének ügyében. A nemzetközi válságokkal a megkérdezettek 52 százaléka szerint a demokraták elnökjelöltje birkózna meg jobban, és csak 40 százalékuk tartja erre alkalmasabbnak a republikánus elnökjelöltet. Hillary Clinton elnökségét 54:33 arányban tartanák jobbnak az abortuszt és az azonos neműek házasságát engedélyezők, illetve e mellett érvelők.
A megkérdezettek egészségi állapotuk alapján mindkét elnökjelöltet alkalmasnak tartják a tisztség betöltésére, bár Trumpot 73 százalék gondolja egészségesnek, míg Hillary Clintont csak 52 százalék. Ez utóbbi adat valószínűleg Hillary Clinton utóbbi napokban tapasztalt betegeskedésével magyarázható. Ezzel együtt változatlanul magas, 57 százalékos mindkét jelölt elutasítottsága.

Járai Judit, az MTI tudósítója jelenti: Washington, 2016. szeptember 25., vasárnap MTI

אורלי אזולאי, וושינגטוןעדכון אחרון:25.09.16

Ynet.com