Müncheni Terror, továbbra sem sikerült senkit sem kézre keríteni Akár 15-en is életüket veszíthették

Müncheni lövöldözés – megható, ahogyan összefognak a helyiek

 

 

Akár 15-en is életüket veszíthették a bajor főváros észak-nyugati, Moosach kerületében, ahol hírek szerint lövöldözés tört ki az Olimpiai park mellett található bevásárlóközpontban, pénteken délután hat óra előtt, a legnagyobb csúcsforgalomban. Az első jelentések egy halottról és legalább tíz sérültről szóltak, később hat áldozat halálát erősítették meg, de azt sem zárták ki, hogy akár 15-en is életüket veszíthették, sokan megsebesültek. A rendőrség nagy erőkkel vonult ki a helyszínre, több száz rendőrt és kommandóst mozgósítottak, számos mentőautó és rendőrkocsi sorakozott fel a bevásárlóközpont előtt. A hatóságok valószínűsítik, hogy terrortámadás történt.

A müncheniek közben a közösségi médiában kezdtek menedéket kínálni mindazoknak, akiknek a lövöldözés és az azt követő intézkedések miatt most nincs hova menniük.

Lövöldözés történt a bajor tartományi főváros északi részén, az olimpiai parkban fekvő bevásárlóközpontban. „Nem tudjuk, hogy hol vannak az elkövetők” – áll a rendőrség Twitter-üzenetében. A müncheni rendőrség a Twitter-oldalán felszólította a bajor tartományi főváros lakóit, hogy távozzanak az utcákról, és ne hagyják el otthonukat.

Ezzel párhuzamosan a rendőrség arra kérte az autósokat, hogy hagyják el, illetve tegyék szabaddá a bajor nagyváros felé tartó autópályákat, hogy a hatóságok akadálytalanul haladhassanak rajtuk.

A rendőrség megerősítette: továbbra sem sikerült senkit sem kézre keríteni, de nagy erőkkel folyik a kutatás az elkövetők után. A halálos áldozatok számáról továbbra sem tudtak biztos adatot mondani.

A müncheniek közben a közösségi médiában kezdtek menedéket kínálni mindazoknak, akiknek a lövöldözés és az azt követő intézkedések miatt most nincs hova menniük.

Több helikopterrel úton van Münchenbe a német rendőrség különleges terrorelhárító különítménye, a Grenzschutzgruppe 9 (GSG9) – jelentette a Bayerische Rundfunk (BR) péntek este.

מסע ירי במינכן: 5 הרוגים ופצועים רבים, מצוד ברחבי העיר
חמושים נכנסו למרכז קניות, פתחו באש – ורצחו לפחות 5 בני אדם ופצעו עוד רבים. אחר כך נמלטו ומצוד אחריהם מתנהל ברחבי העיר. המשטרה: „חשד לטרור, לא בהכרח איסלאמיסטי”. עדויות: אחד היורים השמיע קריאות נגד זרים ונעל מגפיים המזוהות עם ניאו-נאצים. צפו בתיעוד: רגעי הירי
זירת האירוע במינכן

מצוד ענק בבוואריה: לפחות חמישה בני אדם נרצחו הערב (יום ו’) ועוד רבים נפצעו באירוע ירי במרכז הקניות „אולימפיה” במינכן שבגרמניה. בשעות הראשונות שאחרי תחילת המתקפה דווח כי מספר ההרוגים עשוי להגיע אף ל-15, אבל בהמשך עדכנו הרשויות שהמספר מעט נמוך יותר. משטרת מינכן אישרה כי היא „חושדת שמדובר במתקפת טרור”, אבל מניעיה עדיין אינם ידועים לה בוודאות. דובר המשטרה אמר כי לפי שעה אין אינדיקציה לכך שמדובר בטרור איסלאמי. לפי דיווחים לא מאומתים בגרמניה, עדים בזירת האירוע טענו כי שמעו את אחד היורים משמיע קריאות נגד זרים וכי הוא נעל מגפיים המזוהות עם ניאו-נאצים. מנגד, עדת ראייה מוסלמית אמרה ל-CNN כי שמעה את התוקפים צועקים „אללהו אכבר”: „אני יודעת את זה כי אני מוסלמית. ראיתי ירי בילדים שישבו לאכול. הם לא יכלו לברוח”.

עדי ראייה סיפרו כי גבר חמוש בנשק רב הסתובב ברחבי הקניון וירה, ולאחר מכן נמלט. בחלוף חצי שעה דווח על אירוע ירי נוסף – הפעם ברכבת התחתית של מינכן, אבל בהמשך הסתמן כי לא נרשם שם אירוע כזה. על כל פנים, עיריית מינכן קראה לתושבים להישאר בבתים בגלל הסכנה הנשקפת להם כעת ברחובות. משטרת מינכן מסרה כי להערכתה יותר מיורה אחד מעורב באירוע וכי מדובר במסע ירי – אבל אף יורה לא נעצר עדיין. עדי ראייה דיווחו למשטרה על שלושה יורים חמושים ברובים. לפי דיווח נוסף ולא מאומת – אחד היורים התאבד בירייה. בסרטון הבא תיעוד של שתי זירות ירי במינכן: ליד סניף מקדונלד’ס ומגג חניון בעיר.

תיעוד: רגעי הירי במינכן

גולשת תיעדה: אנשים נמלטים ממרכז הקניות

אחד היורים (מימין, בשחור) פותח באש, ועוברי אורח נמלטים ()

אחד היורים (מימין, בשחור) פותח באש, ועוברי אורח נמלטים

 

אחד היורים פותח באש מגג חניון במינכן ()

אחד היורים פותח באש מגג חניון במינכן

בורחים ממקום האירוע ()

בורחים ממקום האירוע

מרכז הקניות אולימפיה במינכן ()

מרכז הקניות אולימפיה במינכן

 ()

 (צילום: gettyimages)

(צילום: gettyimages)

 (צילום: רויטרס)

(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP)

(צילום: AFP)

 (צילום: AFP)

(צילום: AFP)

 (צילום: AFP)

(צילום: AFP)

 (צילום: gettyimages)

(צילום: gettyimages)

לפי המשטרה מתקפת הירי החלה בסניף מקדונלד’ס מעט לפני השעה 18:00 (שעון מקומי). בטוויטר פרסמו גולשים גרמנים תיעוד של בני אדם רבים בורחים ממרכז הקניות. לפי דיווחים האזור סביב מרכז הקניות נחסם כולו. מסוקים נראו חגים בשמיים וכוחות ביטחון גדולים הקיפו את הזירה. המשטרה הודיעה כי פתחה ב”מבצע גדול” באזור, ורשות התחבורה של מינכן הודיעה כי בעקבות הירי הופסקה פעילותם של כמה וכמה קווי רכבת, חשמלית ואוטובוס. בהמשך הופסקה פעילות התחבורה הציבורית כולה. תושבים התבקשו לפנות את הכבישים המהירים, וכבישים כאלה בכניסות לעיר נסגרו בניסיון למנוע מהיורים לברוח.

עובד בקניון שבו אירע הירי סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס בשיחת טלפון כי שמע יריות רבות וכי עובדים במקום עדיין מסתתרים בתוכו. הטלוויזיה הגרמנית דיווחה כי יחידת כוחות מיוחדים נפרסה שם. עדי שפירא, תושבת מינכן הגרה קרוב למרכז הקניות שבו התרחש אירוע הירי הערב, סיפרה ל-ynet כי במרכז הזה אין אבטחה בדרך כלל. תושבים באזור מסרו עדות דומה. עדת ראייה סיפרה ל-CNN כי בנה בן ה-8 סיפר לה שראה גבר טוען כלי נשק בשירות.

קונסול ישראל בברלין, אייל סיסו, פנה לחדר המצב של גרמניה, ונמסר לו שלפי שעה לא ידוע על נפגעים זרים באירוע הירי במינכן הערב.

 (צילום: AP)

(צילום: AP)

 ()

 (צילום: AP)

(צילום: AP)

 ()

אזרחים מתפנים ממרכז הקניות במינכן (צילום: AFP)

אזרחים מתפנים ממרכז הקניות במינכן(צילום: AFP)

 (צילום: AFP)

(צילום: AFP)

 (צילום: gettyimages)

(צילום: gettyimages)

 (צילום: AP)

(צילום: AP)

מרכז הקניות אולימפיה שוכן בסמוך לאיצטדיון האולימפי של מינכן – קרוב למקום שבו נרצחו 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972 על-ידי מחבלים פלסטינים מארגון „ספטמבר השחור”.

נשיא ארה”ב ברק אובמה מיהר להביע הזדהות עם גרמניה. „אנחנו עדיין לא יודעים מה בדיוק קורה שם, אבל מובן שלבנו עם הנפגעים”, אמר אובמה בבית הלבן. „נספק לגרמניה את כל התמיכה הדרושה”.

האירוע במינכן בא בשעה שגרמניה חוששת מפיגועי טרור איסלאמיסטיים. באמצע השבוע תקף פליט אפגני בן 17, חמוש בגרזן ובסכין, נוסעים בקרון רכבת במדינת בוואריה ופצע שלושה מהם קשה ואחד באורח קל. היה זה פיגוע הג’יהאד המשמעותי הראשון בגרמניה.

המחבל שביצע את פיגוע הגרזן השבוע

בחדרו של המחבל, מוחמד ריאד, נמצא דגל דאעש. זמן קצר לאחר מכן נטל דאעש אחריות לפיגוע וזו הייתה הפעם הראשונה שבה ארגון הג’יהאד נוטל אחריות לפיגוע על אדמת גרמניה. בסרטון וידאו של הנער

שפרסם דאעש נראה ונשמע התוקף אומר: „בשם אללה הרחמן והרחום אני אחד מחיילי החליפות, והיום אבצע פעולת התאבדות בגרמניה. נגמר הזמן שבו אתם הכופרים באים למדינות שלנו והורגים את הנשים והילדים שלנו. ‘המדינה האיסלאמית’ קמה בעיראק, בסוריה, בלוב, בתימן ובמקומות אחרים וחיילי החליפות יגיעו גם אליכם וישחטו אתכם”.

בשעות הראשונות שאחרי תחילת המתקפה בגרמניה פרסמו תומכי דאעש הודעות שמחה ברשתות החברתיות: „תודה לאללה, שאללה יביא הצלחה לאנשי המדינה האיסלאמית”, נכתב באחת מהן. אחר כתב: „המדינה האיסלאמית מתרחבת באירופה”. בהמשך, כשמשטרת גרמניה מסרה כי אין לה אינדיקציה לכך שמדובר בטרור איסלאמי, פחתו ההודעות האלה.

אם פעילי ימין קיצונים עומדים מאחורי המעשה, מעניינת העובדה שאירוע הירי במינכן בא ביום השנה החמישי למתקפת הטרור בנורבגיה, שבה רצח פעיל הימין הקיצוני אנדרס ברייוויק 77 בני אדם – רובם הגדול בני נוער.