Kerry, Netanjahu ígéretet tett – a zsidók nem imádkoznak a Templom-hegyen

Kerry, Netanjahu ígéretet tett – a zsidók nem imádkoznak a Templom-hegyen

Kerry, Netanjahu ígéretet tett – a zsidók nem imádkoznak a Templom-hegyen
Kerry, Netanjahu ígéretet tett - a zsidók nem imádkoznak a Templom-hegyen , ellenőrizni fogják a biztonsági kamerák
Miután találkozott Abdullah király , Abbász és amerikai külügyminiszter bejelentette, hogy a miniszterelnök ígéretet tett, hogy nem imádkoznak a Templom-hegyen a nem muszlimok . Arról is megállapodás született , folyamatos felügyeletet 24/7 biztonsági kamerával a Mount
Elior Levy , Roy Case Itamar utolsó Aiicnradcon : 10/24/15 , 16:21
קרי: נתניהו התחייב – יהודים לא יתפללו בהר הבית, יהיה פיקוח במצלמות אבטחה
בתום פגישות עם המלך עבדאללה ואבו מאזן הודיע מזכיר המדינה האמריקני כי ראש הממשלה התחייב למנוע תפילה בהר הבית של מי שאינו מוסלמי. כמו כן הסכים לפיקוח רציף 24/7 באמצעות מצלמות אבטחה בהר הבית

 

 

 

יהודים דתיים ליד הר הבית. לא יורשו להתפלל, רק לבקר (צילום: תנועות המקדש)

יהודים דתיים ליד הר הבית. לא יורשו להתפלל, רק לבקר(צילום: תנועות המקדש)

סיכום ישראלי-ירדני-פלסטיני-אמריקני להרגעת המצב: בתום פגישות עם המלך עבדאללה ואבו מאזן, הודיע אחר הצהריים (שבת) מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב לאכוף את מדיניות הסטטוס-קוו, לפיה בהר הבית יכולים להתפלל רק מוסלמים, ואילו מי שאינו מוסלמי יוכל רק לבקר. קרי אמר כי נתניהו גם הסכים לפיקוח רציף 24/7 באמצעות מצלמות אבטחה בהר הבית. „מנהיגים חייבים להוביל”, אמר מזכיר המדינה במהלך פגישתו עם המלך עבדאללה.

 

לפי קרי, המלך עבדאללה היה זה שהעלה את הרעיון של צילום הר הבית במצלמות אבטחה, „זה עשוי לשנות את כללי המשחק”, אמר מזכיר המדינה והודיע כי נציגי הוואקף וישראל ייפגשו בקרוב כדי לדון בהרגעת המצב. „מקווה שנוכל להפוך דף בתקופה הקשה הזו. חייבים להפסיק פרובוקציות ולעבוד בשיתוף פעולה כדי להשיג רגיעה, ולחתור לשלום בר-קיימא”, אמר במסיבת עיתונאים בעמאן.

 

גורם מדיני בירושלים אמר כי „לישראל יש עניין בהצבת מצלמות ברחבי הר הבית, כדי להזים את הטענות שישראל משנה הסטטוס קוו. בנוסף, אנו מעוניינים להראות שהפרובוקציות אינן מגיעות מהצד הישראלי. ישראל חזרה על מחויבותה לשמירה על הסטטוס קוו ומצפה למאמץ מוגבר של הוואקף לשמירה על הסדר בתוך המסגדים”. יצוין כי ישראל התנגדה נחרצות באחרונה ליוזמה הצרפתית להצבת משקיפים זרים בהר הבית, הצעה שבעקבותיה זומן שגריר צרפת לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים.

 

קרי פגש את אבו מאזן ואת המלך עבדאללה

 

מזכיר המדינה האמריקני קרי עם המלך עבדאללה, היום בעמאן (צילום: רויטרס)

מזכיר המדינה האמריקני קרי עם המלך עבדאללה, היום בעמאן(צילום: רויטרס)
אבו מאזן וקרי, בפגישה בעמאן (צילום: AFP, THAER GHANAIM)

אבו מאזן וקרי, בפגישה בעמאן(צילום: AFP, THAER GHANAIM)
 (צילום: EPA)

(צילום: EPA)

 

עוד קודם להצהרה בדבר ההבנות דרש הנשיא הפלסטינישישראל תמלא אחר תנאים מוקדמים: בצהריים נפגש אבו מאזן עם מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי בעמאן, בירת ירדן. אבו מאזן שמע מקרי על הצעדים שמזכיר המדינה מנסה לבצע להרגעת המצב, או במילים אחרות – על חבילת „הגזרים” שישראל עשויה לתת לו, במקרה של רגיעה שכזו.

 

אבו מאזן מצדו הדגיש בשיחה את דרישתו שישראל תהיה מחויבת „לשמור על הסטטוס-קוו ההיסטורי בירושלים ובמקומות הקדושים, ולמנוע את תקיפות המתנחלים”. הוא הבהיר כי צעדים אלו צריכים להיות הראשונים שעל ישראל לנקוט. אבו מאזן גם הבהיר לקרי כי ישראל צריכה להיות מחויבת להסכמים שנחתמו עמה.

 

„לא איבדנו תקווה, אבל אנחנו צריכים לראות אם הצד הישראלי ינקוט ברצינות בצעדים כלשהם כדי שנוכל לפעול מולו”, הוסיף אבו מאזן. „לי יש תקווה”, אמר מצדו קרי. בפגישה שבה דנו בין היתר במאמץ להתניע מחדש את תהליך השלום נכחו גם סאיב עריקאת וראש המודיעין הפלסטיני מאג’ד פרג’. אחרי ששוחח עם המלך עבדאללה טס קרי לסעודיה, שם יפגוש את המלך סלמן.

 

גורמים רשמיים בירדן אמרו לפני הפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני כי המלך עבדאללה מעוניין לשמוע ממנו התחייבויות ישראליות „להפסיק את ההתקפות נגד המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות במתחם מסגד אל-אקצה”, אתרים שנמצאים תחת חסות האשמית. במקביל דווח בעיתון הירדני „א-דוסתור” כי עבדאללה הדגיש בשיחה כי ירושלים היא „קו אדום שאסור לישראל לחצות אותו, יהיו אשר יהיו ההצדקות”.

 

תקוות כבירות אין בירדן ביחס למאמציו של קרי למצוא נוסחה להרגעת הרוחות בזירה הפלסטינית והסדר לסוגיית מסגד אל-אקצה. בירדן כבר מתריעים במשך זמן רב בפני ממשלת ישראל שהמצב הנוכחי במתחם, בראייתם, לא יכול להימשך. הפתרון שלהם, כפי שהודלף השבוע לעיתונות הירדנית הרשמית, הוא לחזור לכללי המשחק במתחם טרם ה-28 בספטמבר, אז אריאל שרון נכנס למתחם, ערב פרוץ האינתיפאדה השנייה.

 

המשמעות מבחינת הירדנים היא החזרת הריבונות והשליטה המוחלטת לווקף האיסלאמי, שפועל שם מטעמה. לפני ספטמבר 2000, הם מזכירים, המשטרה הישראלית הייתה מאבטחת את הכניסות מבחוץ ולא קובעת קריטריונים המונעים כניסה מבני גיל מסוים. מי שהיה מלווה את המשלחות שנכנסות למתחם היו השומרים ולא הכוחות הישראליים כמו שקורה היום.

 

פרסום ראשון: 24.10.15 , 14:58 
לפנייה לכתב/ת