Újrakezdődtek a gázai rakétatámadások Izrael ellen

Jelentette pénteken az izraeli  rádió.

news.walla.co.il/?w=/550/2773625&m=1

Nyolc település felé lőttek rakétákat.  A palesztin csoportok Kairóban nem egyeztek bele a tűzszünet meghosszabbításába, de folytatják a tárgyalásokat – közölte az arab médiával Számi Abu Zuhri, a Hamász szélsőséges palesztin szervezet szóvivője. „Nem egyeztünk bele a tűzszünetbe, folytatjuk a harcot” – áll közleményükben.
Az Askelonra lőtt rakétákért az Iszlám Dzsihád vállalta a felelősséget. Bejelentették, hogy három Grad típusú rakétát lőttek az övezettel szomszédos városra.
Azzám al-Ahmad, a kairói palesztin delegáció vezetője azt mondta telefonon a The Times of Israel című angol nyelvű honlapnak, hogy tárgyaló delegációja Kairóban marad és a következő napokban dönt a fegyvernyugvásról szóló megbeszélések folytatásáról.
Gál Berger, a közszolgálati rádió szakértője szerint a Hamász megpróbál visszatérni eredeti céljához, hogy rakéták és ellenrakéták tüzében folytasson tárgyalásokat a fegyvernyugvásról. Egyiptom és Izrael az egyezkedés kezdete előtt a rakéták leállítását követelte.

 

שידור ישיר מרצועת עזה

(צילום: רויטרס)

– הפסקת האש הסתיימה ב-8:00
– חמאס חידש את שיגורי הרקטות לעבר ישראל, אין נפגעים; צה”ל טרם הגיב
– דיווחים: תושבים במזרח רצועת עזה החלו לנטוש את בתיהם
– דובר חמאס: „המו”מ נמשך”
– השר בנט: „על ישראל להחזיר מידית את המשלחת ממצרים

הפסקת האש בת 72 השעות בין ישראל לבין חמאס תמה הבוקר (שישי) בשעה 8:00. מיד עם תום ההפוגה, נשמעו אזעקות „צבע אדום” באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. מערכת „כיפת ברזל” יירטה רקטה אחת בשמי העיר ואחת נוספת בשמי מועצת חוף אשקלון. שלוש רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים בשטח המועצה. לא דווח על נפגעים או על נזק. זמן לא רב לאחר מכן, אזעקות נשמעו גם במועצה האזורית אשכול. תשע רקטות התפוצצו בשטח המועצה, אחת מהן בתוך יישוב. לא דווח על נפגעים או על נזק. בסך הכול, בשעה הראשונה לשבירתה של הפסקת האש נורו לעבר ישראל 14 רקטות. חמאס לקח אחריות על ירי שלוש רקטות גראד לעבר אשקלון. צה”ל טרם הגיב לשיגורי הרקטות, אך לפי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים אלפי תושבים במזרח רצועת עזה החלו הבוקר לנטוש את בתיהם מחשש שיחודשו תקיפות חיל האוויר.

זמן קצר לפני שהסתיימה הפסקת האש אמר לוואלה! חדשות עזאם אל-אחמד, ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, כי לא הושגה „הסכמה על הארכת הפסקת האש”. לדבריו, המצרים הציעו לשני הצדדים להאריך את הרגיעה בעוד שלושה ימים, אולם חמאס דחה את ההצעה. לעת עתה, אמר אל-אחמד, משלחת המשא ומתן הפלסטינית תישאר בקהיר וביממה הקרובה תחליט אם להמשיך בשיחות או לא. מוקדם יותר דווח גם בסוכנות הידיעות אי-פי מפי גורם בכיר בחמאס על כך שהארגון החליט שלא להאריך את הפסקת האש בת 72 השעות משום שישראל דחתה את כל דרישותיו בשיחות בקהיר.

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אישר כי הפלגים הפלסטיניים לא הסכימו על המשך הפסקת האש, אך הדגיש כי המשא ומתן בקהיר יימשך בניסיון לגבש מתווה מוסכם להסכם הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל.

מלחמה בדרום – סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
דיווח בעזה: 5 אנשי חמאס נהרגו בזמן הכנת מטען
חמאס: „מוכנים להצית את האש אם דרישותינו לא ייענו”
גורמים ביטחוניים: „ישראל תגיב בעוצמה אם יחודש הירי”

יירוט של "כיפת ברזל" (צילום ארכיון: שלומי גבאי)

יירוט של „כיפת ברזל” (צילום ארכיון: שלומי גבאי)

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הגיב על סיומה של הפסקת וחידוש הירי לעבר הדרום ואמר כי „על ישראל להחזיר מידית את המשלחת ממצרים, לא ייתכן שיתקיימו שיחות תחת פרוטקשן – ירי על אזרחים ישראלים כאמצעי לחץ”. לדבריו, „זה רגע מבחן להרתעה הישראלית לשנים הקרובות, התגובה חייבת להיות קשה”.

גם במהלך הלילה, עוד בטרם תמה רשמית הפסקת האש, שוגרו רקטות לעבר ישראל. בשעה 4:00 לפנות בוקר נשמעה אזעקה במועצה האזורית אשכול. מדובר צה”ל נמסר כי שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים בתחומי המועצה. לא נמסר על נפגעים או על נזק. סמי אבו זוהרי, דובר חמאס, הכחיש כי הארגון שיגר הלילה רקטות לעבר ישראל. לדבריו, האשמות אלה „מבוססות על דיווחים ישראלים שנועדו לבלבל את המצב”.

חמאס דחה את הבקשה להאריך את הרגיעה. המשלחת הפלסטינית בקהיר (צילום מסך)

חמאס דחה את הבקשה להאריך את הרגיעה. המשלחת הפלסטינית בקהיר (צילום מסך)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הלילה בראיון לרשת „פוקס” למגעים שמתנהלים מול חמאס, ובמהלכו הביע הסתייגות באשר לסיומו של המבצע הצבאי. „אני לא בטוח שהקרב הסתיים. זה באמת תלוי אם בחמאס רוצים להמשיך בקרב”, אמר. לדבריו, חמאס חפר מנהרות מתחת לגבול הרצועה שטרם אותרו.

נתניהו התייחס להישגים הצבאיים במהלך המלחמה בדרום ואמר כי ישראל „פגעה בצורה משמעותית ביכולות של חמאס”. עם זאת, הוסיף נתניהו: „אני חושב שאנחנו צריכים למצוא פתרון בדרכי שלום, אם הדבר אפשרי. אין לנו דבר נגד תושבי עזה. למעשה, אנחנו רוצים לעזור להם נגד העריצות של חמאס”. באשר לכמות ההרוגים והפצועים בעזה במהלך 29 ימי הלחימה אמר: „זה אכזרי, אבל הפגיעות לא היו מכוונות”.

"הפגיעה באזרחים בעזה אינה מכוונת". ראש הממשלה נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג)

„הפגיעה באזרחים בעזה אינה מכוונת”. ראש הממשלה נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג)

אמש כינס אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מסיבת עיתונאים בעזה, ובה פירט את דרישות הארגון והפציר בחברי המשלחת הפלסטינית „לא להסכים להארכת הפסקת האש אם לא ייענו לדרישותיהם”.

„ההתנגדות והעם שלנו מוכנים לשלם מחיר, ולשבור את צבא הכובשים”, הצהיר. „לא נסכים שהמערכה הזו תסתיים בלי הפסקה אמתית של התוקפנות בכל צורותיה, וסיום אמיתי של המצור. הביטוי האמיתי לכך הוא הקמת הנמל – כל דבר אחר הוא רמאות”.

בסוכנות הידיעות „א-רסאלה”, המזוהה עם חמאס, דווח כי בכיר הארגון, איסמעיל רדואן, הצהיר כי עזיבת המשלחת הפלסטינית היא אפשרית במקרה של סירוב מצד ישראל למלא את דרישות הפלגים הפלסטיניים. במקביל, דווח כי הפלסטינים דחו את הדרישה הישראלית לפירוק הפלגים מנשק ופירוז הרצועה.