Reggel 8 órakor kezdődő, 72 órás tűzszünetet- az izraeli hadsereg minden, általa ismert alagutat felrobbantott a Gázai övezetben.

Reggel 8 órakor kezdődő, 72 órás tűzszünetet

Egy izraeli katonai szóvivő hétfő este jelentette be, hogy a hadsereg minden, általa ismert alagutat felrobbantott a Gázai övezetben.

ישראל הסכימה להפסקת אש של 72 שעות מ-8:00 בבוקר

מאת: אמיר תיבון, אבי יששכרוף ואמיר בוחבוט, מערכת וואלה! חדשות
יום שני, 4 באוגוסט 2014, 23:14

משלחת תצא לקהיר לדון בדרישות הפלסטינים, בהן הסרת המצור. גורם מדיני בכיר הציג את הפסקת האש כהישג: „התעקשנו על המתווה המצרי מתחילת הלחימה”. לדבריו, אם היא תופר, „צה”ל יגיב בהתאם”

צילום: לע”מ, עריכה: מתן חדד

– ישראל והפלסטינים הסכימו להפסקת אש של 72 שעות מ-8:00
– גורם מדיני: אם הפסקת האש תופר, צה”ל יגיב בהתאם
– צה”ל השלים את השמדת המנהרות ברצועת עזה
– הירי לדרום נמשך: יירוטים ונפילות בשטחים פתוחים

מבצע „צוק איתן” והלחימה בדרום בדרך לסיומם? ישראל החליטה לקבל את הצעת מצרים להפסקת אש של 72 שעות, החל ממחר (שלישי) ב-08:00 בבוקר. עוד קודם לכן אישרו את ההצעה נציגי הפלגים במשלחת הפלסטינית השוהה בקהיר. במהלך 72 השעות של הפסקת האש אמורה להגיע לבירה המצרית משלחת ביטחונית ישראלית כדי לשאת ולתת עם הצד הפלסטיני על הדרישות הנוגעות להסרת המצור ועל אחרות, כגון שחרור אסירים.

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני עודכנו בהתפתחויות. מקורות ישראליים אמרו כי אמנם לא הייתה הצבעה בקבינט לגבי ההצעה המצרית, אך כל הפסקת אש ארוכת טווח שתכלול „ויתורים” ישראליים תהיה חייבת בהצבעה.

גורם מדיני בכיר הציג הלילה את הפסקת האש כהישג ישראלי. „התעקשנו על המתווה המצרי כבר מהשבוע הראשון ללחימה”, הוא אמר. לדבריו, „צה”ל ערוך לאפשרות שחמאס ינסה להגיע להישגים ולתקוף לפני שהפסקת האש תיכנס לתוקף”. הוא אף הזהיר כי אם הפסקת האש תופר, „צה”ל יגיב בהתאם”.

מלחמה בדרום – סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
בריטניה: בוחנים מחדש מכירת ציוד צבאי לישראל
„מזלזלים בנו”: לא חוזרים לקיבוץ בשל איום המנהרות
ראש אמ”ן לשעבר באולפן וואלה!: „חיזבאללה עובד על מנהרות”

"קשר רציף בין ישראל למצרים". ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה (צילום: אי-פי)

„קשר רציף בין ישראל למצרים”. ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה (צילום: אי-פי)

מוקדם יותר אמרו גורמי תיווך בכירים במצרים בשיחה עם וואלה! חדשות כי בשעות הקרובות צפויה הודעה של הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה על הפסקת אש. בכלי תקשורת בערבית דווח כי ישראל התנגדה תחילה להפסקת האש, אולם לאחר שיחות טלפון עם גורמים בקהיר נענתה לה, והסכימה לפעול במהלכה לגיבוש הסכם להפסקת אש קבועה. בנוסף, ברשת „אל-ערבייה” דווח כי ישראל עדכנה את שר החוץ של ארצות הברית ג’ון קרי על נכונותה לסגת מעזה אם תתקיים הפסקת אש.

בערוץ „אל-מיאדין” הלבנוני דווח מוקדם יותר כי מצרים רואה בחיוב את מסמך הדרישות שהמשלחת הפלסטינית הציעה, וכי היא הודיעה על נכונות לאמצו. לפי הדיווח, המצרים ביקשו מהפלסטינים להסכים להפסקת אש לשלושה ימים, ולא להפוגה הומניטרית.

סגן מזכ”ל הג’יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, אמר הערב כי בתוך שעות תכונס מסיבת עיתונאים שבה תוכרז הפסקת האש. לדבריו, „מצרים קיבלה את הדרישות הפלסטיניות שבראשן הסרת המצור, והיא תגן עליהן”. לעומתו, בכיר חמאס איסמאעיל רדואן הסתייג ואמר לסוכנות הידיעות הטורקית „אנטוליה” כי ארגון הטרור טרם החליט מהי עמדתו בעניין.

לוחמי חטיבת גבעתי בשטח ישראל, אחרי צאתם מהרצועה (צילום: רויטרס)

לוחמי חטיבת גבעתי בשטח ישראל, אחרי צאתם מהרצועה (צילום: רויטרס)

"ישראל היא עדיין שותפה אסטרטגית". נשיא ארה"ב ברק אובמה (צילום: רויטרס)

„ישראל היא עדיין שותפה אסטרטגית”. נשיא ארה”ב ברק אובמה (צילום: רויטרס)

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית ג’ן סאקי התייחסה הערב להפוגה הקצרה היום ולדיווח על הפסקת אששתחל מחר כנראה בתיווך מצרים. „דעתנו היא שצריכה להיות הפסקת אש ארוכת טווח”, אמרה סאקי לכתבים בוושינגטון. „אם כל הצדדים מסכימים להפסקת אש, אנו בהחלט נתמוך בזה”, היא הוסיפה.

למחרת הגינוי החריף עקב התקיפה בבית הספר של אונר”א ברצועה, הסבירה סאקי: „עוצמת היחסים מתבטאת לפעמים ביכולת להבהיר את מה שמדאיג אותנו. הבענו דאגה כי מדובר במקרה שביעי, ואנו מאמינים שישראל יכולה לעשות יותר כדי להגן על חיי אזרחים חפים מפשע”. היא ציינה כי אין בכוונת וושינגטון להפסיק לספק נשק לישראל בעקבות התקריות. „ישראל היא עדיין שותפה ביטחונית אסטרטגית. חמאס זה ארגון טרור, וזו עדיין הדאגה המרכזית שלנו”.

צה”ל השלים את השמדת המנהרות ונערך בקו הגנה ברצועה

בתוך כך, אחד מיעדיו המרכזיים של מבצע „צוק איתן” הושג היום, כשצה”ל השלים את פיצוץ המנהרות ברצועת עזה. הצבא נערך כעת בקו הגנה בשטח הפלסטיני לכל אורךרצועת עזה. קצין בפיקוד הדרום מסר: „צה”ל השלים את עבודת נטרול המנהרות ונערך בקו הגנה חזק בתוך השטח הפלסטיני עם עתודה משמעותית מאוד ועם דריכות להמשך”. גורם ביטחוני אמר לוואלה! חדשות כי צה”ל נערך בשטח הפלסטיני „לא רק להגנה, אלא גם להתקפה במידת הצורך”

אחת המנהרות שצה"ל חשף והשמיד (צילום: דובר צה"ל)

אחת המנהרות שצה”ל חשף והשמיד (צילום: דובר צה”ל)

אחר הצהריים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להתקדמות הלחימה בדרום במבצע „צוק איתן”. בתום דיון ביטחוני בפיקוד הדרום אמר ראש הממשלה כי המערכה בעזה נמשכת. „מה שעומד בפני סיום זה הטיפול של צה”ל במנהרות, אבל המבצע הזה יסתיים רק כשיושב השקט והביטחון לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל”, אמר נתניהו.

"פגענו קשה בחמאס". הרמטכ"ל גנץ, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון בפיקוד הדרום

„פגענו קשה בחמאס”. הרמטכ”ל גנץ, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון בפיקוד הדרום

בסיום הדיון, שבו השתתפו גם שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ”ל רב-אלוף בני גנץ ומפקד פיקוד דרום אלוף סמי תורג’מן, ציין נתניהו כי „פגענו קשה בחמאס ובארגוני הטרור”. ראש הממשלה הבהיר כי „אין לנו שום כוונה לפגוע בתושבי עזה, ומי שפוגע בהם הלכה למעשה זה החמאס, שגם מונע מהם סיוע הומניטרי”. הוא הוסיף: „אני חושב שהקהילה הבינלאומית צריכה לגנות את חמאס בכל פה וגם לתבוע, כפי שאנחנו תובעים, ששיקומה של עזה יהיה קשור לפירוזה”.

נתניהו הביע הערכה לכוחות הביטחון: „אני רוצה לבטא הערכה מיוחדת לשר הביטחון, לרמטכ”ל, למפקד פיקוד הדרום, למפקדים ולחיילים הגיבורים שלנו וגם לשב”כ שמסייע להם. יש פה עבודת צוות חזקה מאוד שמטרתה להביא את הביטחון לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל”.

הסריקות ברצועה נמשכות. טנקים שיצאו מהרצועה (צילום: אי-פי)

הסריקות ברצועה נמשכות. טנקים שיצאו מהרצועה (צילום: אי-פי)

היום אמרו גורמי צבא בפיקוד הדרום כי נמשכות הסריקות במבנים ברצועת עזה – הן במרחב החקלאי, הן בשטחים בנויים. מלבד לוחמי החי”ר, במשימה משתתפים כוחות מיוחדים של חיל השריון, חיל ההנדסה וחיל האוויר. לדברי אחד הגורמים, הכוחות הצליחו לאתר מחסני נשק גדולים מאוד ששימשו חוליות חמאס וארגונים נוספים בגזרת רפיח.

כשברקע ההצלחות המבצעיות בימים האחרונים, ביממה הקרובה צפוי הקבינט המדיני-הביטחוני להכריע אם להרחיב את הפעילות הצבאית, להעלות את היקף הפגיעה בבכירים, או לחילופין, בהתאמה להחלטה על הסדרה – להכריז על נסיגה מלאה משטח הרצועה. זאת במקביל לדיונים המתקיימים בקהיר לצורך גיבוש מתווה מוסכם להפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס. הערב דיווחה רשת „אל-מיאדין” הלבנונית כי מצרים רואה בחיוב את מסמך הדרישות שהציגה המשלחת הפלסטינית והודיעה על נכונות לאמצו. לפי הדיווח, המצרים ביקשו מהפלסטינים להסכים להפסקת אש לשלושה ימים, ולא להפוגה הומניטרית.

ירי הרקטות נמשך - וגם התקיפות. עשן בשמי הרצועה (צילום: רויטרס)

ירי הרקטות נמשך – וגם התקיפות. עשן בשמי הרצועה (צילום: רויטרס)

בינתיים, גם הערב נמשך הירי מרצועת עזה לדרום הארץ. אזעקות „צבע אדום” רבות נשמעו במועצות האזוריות הסמוכות לרצועה. בסביבות השעה 19:00 יירטה מערכת „כיפת ברזל” ארבע רקטות בשמי נתיבות. מעט אחר כך יורטו שתי רקטות בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה. שתי רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצות האזוריות אשכול ושדות נגב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק.

קודם לכן נשמעו אזעקות רבות במועצה האזורית חוף אשקלון. כמו כן, שלוש רקטות התפוצצו אחר הצהריים בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב. מתחילת ההפוגה ההומניטרית ב-10:00 בבוקר ועד 18:00 בערב, שעה אחרי פקיעתה, נורו 42 רקטות מרצועת עזה. הן התווספו ל-21 רקטות שנורו עוד לפני כניסתה לתוקף. כ-50 התפוצצו בשטח ישראל.

(עדכון ראשון: 18:38)

בהכנת הידיעה השתתפו נטשה מוזגוביה ויניר יגנה

לוחמי גבעתי אחרי שיצאו מרצועת עזה (צילום: רויטרס)

לוחמי גבעתי אחרי שיצאו מרצועת עזה (צילום: רויטרס)

רכב רפואה של צה"ל שניזוק כתוצאה מפצמ"ר שנורה מהרצועה (צילום: רויטרס)

רכב רפואה של צה”ל שניזוק כתוצאה מפצמ”ר שנורה מהרצועה (צילום: רויטרס)

הרס ברפיח אחרי תקיפות צה"ל, היום (צילום: רויטרס)

הרס ברפיח אחרי תקיפות צה”ל, היום (צילום: רויטרס)

אחד משטחי הכינוס, היום (צילום: רויטרס)

אחד משטחי הכינוס, היום (צילום: רויטרס)

(צילום: רויטרס)

(צילום: רויטרס)

מבנים שנהרסו בתקיפות צה"ל בשג'עאיה במזרח עזה (צילום: רויטרס)

מבנים שנהרסו בתקיפות צה”ל בשג’עאיה במזרח עזה (צילום: רויטרס)

לוחמי צה"ל ליד אחת המנהרות שנחשפה בשטח הפלסטיני

לוחמי צה”ל ליד אחת המנהרות שנחשפה בשטח הפלסטיני

תושבות באשקלון מנסות לתפוס מחסה בזמן אזעקה (צילום: רויטרס)

תושבות באשקלון מנסות לתפוס מחסה בזמן אזעקה (צילום: רויטרס)

סמוך לרצועת עזה, היום (צילום: רויטרס)

סמוך לרצועת עזה, היום (צילום: רויטרס)

לוחם צה"ל אחרי היציאה מרצועת עזה (צילום: אי-פי)

לוחם צה”ל אחרי היציאה מרצועת עזה (צילום: אי-פי)

הרס במחנה הפליטים ברפיח אחרי תקיפות צה"ל (צילום: אי-פי)

הרס במחנה הפליטים ברפיח אחרי תקיפות צה”ל (צילום: אי-פי)

שיגור פגז אל עבר רצועת עזה (צילום: אי-פי)

שיגור פגז אל עבר רצועת עזה (צילום: אי-פי)

לוחם מילואים נח על טנק בשטח ישראל (צילום: אי-פי)

לוחם מילואים נח על טנק בשטח ישראל (צילום: אי-פי)