רוסיה לצד אסד: „יקבל מעל 10 מטוסי מיג 29”

רוסיה לצד אסד: „יקבל מעל 10 מטוסי מיג 29”

טילי ה-S-300 כנראה טרם הגיעו לדמשק, אבל הרוסים ממשיכים לסייע למשטר אסד. משלחת סורית ביקרה במוסקבה וחתמה על עסקה לאספקת לפחות 10 מטוסי קרב. יועצו של פוטין: נמשיך להוציא לפועל עסקאות נשק עם סוריה, למרות הביקורת
AP

רוסיה אולי מעכבת את הגעת טילי ה-S-300 למשטרו של בשאר אסד , אבל במקביל ממשיכה לחתום עמו על עסקאות נשק מעוררות מחלוקת: חברת מיג הרוסית מסרה היום (ו’) כי חתמה על עסקה, שבמסגרתה תספק לפחות עשרה מטוסי קרב לסוריה. עסקת המטוסים הזו, אם אכן תתממש, תהווה חיזוק גדול לאסד במאבקו מול המורדים.

 

סרגיי קורוטקוב, מנכ”ל יצרנית מטוסי הקרב מיג, אמר לסוכנויות הידיעות הרוסיות כי משלחת סורית שהתה במוסקבה ודנה בתנאים ובלוח הזמנים לאספקת מטוסי המיג 29 לדמשק. קורוטקוב לא ציין כמה מטוסי מיג-29 מתצורות M ו-M2 יקנו הסורים, אבל אמר כי הם ירכשו „לפחות עשרה מטוסים”. רוסיה אמרה בעבר כי תמלא רק אחר עסקאות נשק שכבר נחתמו עם משטר אסד.

 

צפו בראיון של אסד ל”אל מנאר”

לסורים עשרות מטוסי מיג 29, שהיו אמורים לעבור שדרוג לתצורה המתקדמת יותר (M או M2), דבר שנדחה בגלל מלחמת האזרחים במדינה. לחיל האוויר של אסד מטוסי מיג וסוחוי מדגמים מיושנים יותר – מיג-25, מיג-23, מיג-21, סוחוי-24 וסוחוי-22.

 

בכיר בקרמלין הגן על זכותה של מוסקבה להעביר נשק לממשלה הסורית ואמר כי החלטת האיחוד האירופי להסיר את אמברגו הנשק על המורדים תפגע במאמצים לארגון ועידת שלום בינלאומית. יורי אושקוב, יועצו של הנשיא ולדימיר פוטין למדיניות חוץ, אמר כי החלטת האיחוד „אינה תורמת להכנות לאירוע כה גדול כמו ועידה בינלאומית”, והבהיר כי רוסיה תמשיך להוציא לפועל את עסקאות הנשק עם הממשלה הסורית, למרות הביקורת מהמערב.

 

הדיווח על עסקת המטוסים החדשה מגיע כמעט במקביל להבהרות בכירים בתעשיות הצבאיות הרוסיות, לפיהן מוסקבה טרם סיפקה לסוריה את טילי הנ”מ המתקדמים S-300. בראיון עם תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה רמז אתמול הנשיא הסורי אסד כי משלוח ראשון של הטילים כבר הגיע, אבל גורם רוסי אמר כי עדיין לא ברור אם הטילים יועברו לסוריה השנה, וגורם אחר ציין כי התכנון הוא להעביר את הטילים רק ברבעון השני של 2014 – בעוד כמעט שנה.

 

 

טילי S-300. הרוסים מתעקשים: לא נבטל עסקאות שנחתמו (צילום: EPA)
טילי S-300. הרוסים מתעקשים: לא נבטל עסקאות שנחתמו (צילום: EPA)

 

 

בעיתון הרוסי „קומרסאנט” צוין כי גם אם המשלוח אכן יועבר ב-2014, עדיין נדרשים לסורים לפחות שישה חודשים לאימוני כוח האדם ולניסויים, לפני שהמערכת תהיה מבצעית. ההסכם נחתם בין שני הצדדים ב-2010, שנה לפני תחילת מלחמת האזרחים הסורית, ולפי העיתון „וודומוסטי” שוויו הוא מיליארד דולר. באותו עיתון טען הגורם כי אף שהממשלה הרוסית מתעקשת כי ההסכם ייחתם, כלל לא ברור שבמציאות אכן יועברו הטילים ביום מן הימים למשטר אסד.

 

דבריהם של הגורמים הסוריים תואמים לקו שהציגו בכירים בישראל ובמערב, לאחר הדיווח כי אסד אמר בראיון שארצו כבר קיבלה את המשלוח הראשון של טילי S-300 – דיווח שלאחר מכן התברר כי לא היה מדויק. בראיון עם תחנת הטלוויזיה „אל-מנאר”, ששודר אתמול, נשאל אסד לגבי הגעת הטילים ואמר: „כל העסקאות עם רוסיה יכובדו, וחלק כבר כובדו”. הוא לא התייחס מפורשות ל-S-300.

 

אתמול נחשפה רשימת הקניות שביקשו הסורים ממוסקבה, לפני חודשיים בלבד. על פי העיתון „וושינגטון פוסט”, הרשימה כללה בין השאר 1,000 רובי קלצ’ניקוב עם קת מתקפלת, 20 אלף רובי קלצ’ניקוב 7.62 מ”מ, רובי צלפים מצוידים באמצעים לראיית לילה, 400 מקלעי „קורד”, 100 מקלעי „מיני קורד”, 500 מקלעי „פק”, 60 מקלעי 14.5 מ”מ, 1,300 מטולי רימונים, 100 מטולי רימונים אוטומטיים 40 מ”ר ויותר מ-20 מיליון כדורים.