Több ezren tüntettek szombat este Tel-Avivban és Izrael több más városában

Több ezren tüntettek szombat este Tel-Avivban és Izrael több más városában a tervezett gazdasági megszorító intézkedések ellen, amelyek a Jáir Lapid pénzügyminiszter által a napokban beterjesztendő költségvetési törvényben szerepelnek – jelentette a helyi média.

כ-12,000 מפגינים ברחבי הארץ: „לפיד, אני בוער”

פחות משנתיים מאז ששטף את ישראל, חזר לרחוב המאבק במדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו. „ביבי ולפיד הם לא גזירה משמיים”, קראו בתל אביב. ברמת גן מחו מאות מול ביתו של סילבן שלום נגד הכוונה לייצא גז, אחר כך חסמו לזמן קצר את אחת הירידות לאיילון. שלושה נעצרו
כתבי ynet

כ-12 אלף מפגינים יצאו למחות אמש (שבת) בתל-אביב ובעוד חמישה מוקדים במחאה על הגזירות הכלכליותשעליהן הכריז שר האוצר יאיר לפיד. אמש בשעה 21:00 יצאו כ-10,000 מוחים מכיכר הבימה בתל אביב ובמקביל יצאו לדרך הפגנות בהשתתפות קטנה יותר גם בירושלים, חיפה, מודיעין, ראשון לציון ואשדוד.

עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet

ברמת גן הפגינו כמה מאות בני אדם מול ביתו של שר האנרגיה והמים סילבן שלום במחאה על הכוונה לייצא גז טבעי. אחר כך חסמו לזמן קצר את צומת עלית ולטענת המשטרה החלו להתפרע. הם המשיכו משם וחסמו גם את אחת הירידות לנתיבי איילון. השוטרים מנעו מהם לרדת לכביש המהיר ומשם המשיכו המפגינים לצעוד לכיוון מערב וניסו לחסום את התנועה. כוח משטרה עצר שלושה מהמפגינים.

„הגענו להפגין נגד מחטף יצוא הגז”, אמרה אחת המפגינות. „שלום אמר שברגע שביבי יחזור מסין יאשרו את מסקנות ועדת צמח לפיהן יאפשרו למכור 50 אחוז מהגז לחו”ל, ואנחנו דורשים שיהיה דיון ציבורי בנושא”. מפגין אחר הוסיף כי „ישראל נשלטת בידי טייקונים. הממשלה הולכת להעביר החלטה שתוצאותיה 600 מיליארד שקל שיועברו לידיים זרות. זה קורה רק בגלל יחסי הון שלטון”.

צילום: מוטי קמחי ואסי כהן

מחאת המפגינים נגד לפיד ונתניהו

 

מפגינים בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
מפגינים בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)

מפגינים חוסמים את צומת אבן גבירול ומרמורק (צילום: מוטי קמחי)
מפגינים חוסמים את צומת אבן גבירול ומרמורק (צילום: מוטי קמחי)

המפגינים בתל אביב מחו על הגזירות וצעקו בגנות שר האוצר וראש הממשלה. „איפה הכסף? אצל הטייקונים טמבל”, קרא אחד השלטים ואחרים הכריזו: „תסתכלו לנו מחר בעיניים”, „ביבי ולפיד הם לא גזירה משמיים”, „מע”מ עולה, חשמל עולה, קצבאות ילדים יורד, סל התרופות יורד, החזירות נשארת”. מספר שוטרים בהפגנה בתל אביב תיעדו את המפגינים במצלמות וידאו וסטילס. לאחר חצות החלו כמה מהמפגינים לחסום את צומת הרחובות אבן גבירול ומרמורק. המשטרה במקום פועלת לפנותם.

בירושלים צעדו כ-200 מפגינים מגן הסוס לכיוון בית ראש הממשלה. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב „העם רוצה צדק חברתי” וקראו „הון, שלטון, עולם תחתון”. עינת ועוז הגיעו יחד להפגין ואמרו כי „אי אפשר לשבת בבית יותר. אנחנו אנשים עובדים אבל זו הפגנה של מעמד הביניים. לפיד הוכיח שבגד באנשים שהצביעו עבורו. אנו רוצים שידעו שיש לזה מחיר. נגמר להגיד ‘אין מה לעשות’. לא רוצים לשמוע יותר, אפשר לקצץ במקומות אחרים, אי אפשר לערפל יותר את הציבור”.

חסמו לזמן קצר את הירידה לאיילון (צילו: בני דויטש)
חסמו לזמן קצר את הירידה לאיילון (צילו: בני דויטש)

 

המשטרה עצרה שלושה (צילו: בני דויטש)
המשטרה עצרה שלושה (צילו: בני דויטש)

המפגינים עברו מביתו של השר שלום לכבישים  (צילו: בני דויטש)
המפגינים עברו מביתו של השר שלום לכבישים (צילו: בני דויטש)

 

בהפגנה במרכז חורב בחיפה השתתפו יותר מ-200 בני אדם, שגם חסמו באופן חלקי את הצומת. המפגינים נשאו שלטים וקראו קריאות בעיקר בגנותו של שר האוצר. „יאיר, הכסף לא אצלי”, „לפיד, תכה בעגל הזהב”, נכתב בחלק מהשלטים, וגם „עובדים ולא עבדים” ו”לפיד, אני בוער”.

אחד המפגינים, הפעיל החברתי עופר ברקן: „הבחירות בינואר היו השקר הגדול שהיה בישראל בשנים האחרונות. מי שציפה לשינוי קיבל אגרוף בפרצוף. אנחנו קוראים לממשלה לקחת את הכסף מהטייקונים ומהגז הטבעי, להשאיר את הגז בארץ ולרדת מהגב של האזרחים. הים הוא אותו ים והממשלה היא אותה ממשלה, אבל האכזריות כלפי האזרחים הפכה לקיצונית יותר”.

מארגני ההפגנות התייחסו לראיונות שהעניק לפיד בסוף השבוע: „אם היינו עוצמים את העיניים מול מסך הטלוויזיה, אפשר היה לחשוב שזה ביבי מדבר – ולא לפיד: אותם פתרונות ישנים, אותן הפחדות לא מבוססות. ב-2013 נתניהו ולפיד נמצאים בבעיה: אם בעבר ריקי כהן הייתה יושבת בבית ומתבאסת על התקציב, היום היא כבר יודעת מה יש בו, מה היה יכול להיות בו – ויוצאת לרחוב לשנות את זה”.

המחאה בירושלים (צילום: גיל יוחנן)
המחאה בירושלים (צילום: גיל יוחנן)

 

מחאה בבירה (צילום: גיל יוחנן)
מחאה בבירה (צילום: גיל יוחנן)

„זו האחריות שלנו”

דפני ליף, ממארגני המחאה, אמרה ל-ynet: „כולנו מרגישים את המציאות הכלכלית בכיס וכבר יצאנו לרחובות בדיוק בגלל זה לפני שנה וחצי. מפלגת יש עתיד ומפלגת הבית היהודי לא היו גורפות קולות ללא המחאה החברתית. זו האחריות שלנו לצאת לרחוב ולעשות כל מה שאנו יכולים על מנת שיפסיקו להיכנס לעומק הכיס שלנו ויתחילו לחייב מס חברות נורמלי, ולא מס מגוחך”.

אלון-לי גרין, אף הוא ממארגני ההפגנה, הוסיף כי „סטודנטים, משפחות צעירות, אנשים שמתקשרים לסגור את החודש לא רואים בתקציב הזה שום בשורה, שום סיבה לתקווה. יצאנו אז להפגין כדי להציל את המדינה שלנו, ועכשיו מתברר לנו ששר האוצר החדש הוא שידור חוזר, קצת יותר פוטוגני, של ראש הממשלה הקודם והמדיניות שלו”.

מפגינים בתל אביב, אמש (צילום: מוטי קמחי)
מפגינים בתל אביב, אמש (צילום: מוטי קמחי)

 

(צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

הצעת התקציב, שצפויה לעלות לדיון בממשלה ביום שני הקרוב, כוללת קיצוץ בפעילות הממשלה בשווי של 6.5 מיליארד שקל ב-2013 ו-18 מיליארד שקל ב-2014. בתחום העלאות המסים, כוללת הצעת התקציב שורה של צעדים לכל אורכה ורוחבה של מערכת המיסוי. כבר בתחילת החודש הבא יעלה המע”מ ב-1% ויעמוד על 18%, ובתחילת השנה הבאה תיכנס לתוקפה העלאה של שיעור מס הכנסה ב-1.5% בכל מדרגות השכר.

בנוסף, יועלו המכסים על שורה של מוצרי יוקרה וגם על מוצרים פחות יוקרתיים, כמו טבק לגלגול שעליו יחול מס קניה בשיעור של 800 שקלים לק”ג. מס החברות יעלה באחוז לרמה של 26%. עוד הוחלט על ביטולם של מגוון הטבות ופטורים ממס. הפטור ממע”מ על שירותי תיירות יבוטל, הפטור ממס על הפרשה לפנסיה יבוטל אף הוא ובמקומו תינתן הטבה חלקית של 35% משיעור המס. כמו כן, תבוטל נקודת הזיכוי לבעלי תואר אקדמי ועקרות בית יחויבו בתשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות.

A tüntetések hasonlóak voltak azokhoz, amelyeket 2011 nyarán tartottak az országban több héten át.

A demonstrálók célkeresztjében elsősorban az új pénzügyminiszter áll, aki bírálói szerint a választási kampányban a középosztály és a társadalmi egyenlőség bajnokaként mutatkozott be, de azóta, hogy hatalomra került Benjámin Netanjahu liberális-konzervatív kormánya, takarékossági intézkedésekre készül.

A költségvetési tervben többféle adó megemelése és kiadáscsökkentés szerepel, utóbbi zömmel a szociális támogatások lefaragását jelenti.

A média szerint a tel-avivi tüntetők 10 ezren voltak és több százan demonstráltak Jeruzsálemben, Haifán, Risón-Leciónban és Asdodban. A 2011-es tüntetések csúcspontján félmillióan vonultak fel.

Jáir Lapid figyelmeztette az izraelieket, hogy ha nem vezetnek be takarékossági intézkedéseket, akkor összeomolhat a gazdaság, amelyet pedig eddig megkímélt a világgazdasági válság

12,000 protest against Lapid’s austerity measures

Less than two years after taking to the streets, social protest activists resume battle against Netanyahu’s economic policy. ‘New finance minister is a slightly more photogenic rerun of the prime minister,’ one protester says
Ynet reporters

Some 12,000 protesters rallied against Finance Minister Yair Lapid‘s austerity measures in six locations across Israel on Saturday.

 

 

Protests were held in Tel Aviv, Jerusalem, Haifa, Modiin, Rishon Lezion and Ashdod.

 

Related stories:

 

Meanwhile, some 300 demonstrators gathered outside the home of Minister of Energy and Water Resources Silvan Shalom in Ramat Gan to protest the plan to export natural gas. They blocked an intersection as well as one of the exits to the Ayalon Highway. Three protestors were arrested.
המשטרה עצרה שניים (צילו: בני דויטש)

Protesters briefly blocked Ayalon Highway (Photo: Benny Doutsh)

 

In Tel Aviv, some 10,000 people held a protest march which kicked off in Habima Square. The protesters carried signs reading „Where’s the money? With the tycoons, dummy” and „Look us in the eyes tomorrow.”

 

In Jerusalem, 200 protesters marched from the capital’s Gan Hasus to the prime minister’s residence and carried signs which read „the people demand social justice.”

 

צילום: מוטי קמחי ואסי כהן

Protest against Lapid and Netanyahu (Video: Motti Kimchi, Assi Cohen)

 

More than 200 people took to the streets in Haifa and blocked an intersection. „Workers not slaves” and „Lapid, I’m on fire” were some of the slogans written on the protesters’ signs.
מפגינים בתל אביב, הערב (צילום: מוטי קמחי)

Protesters in Tel Aviv (Photo: Motti Kimchi)

 

One of the protesters, social activist Ofer Barkan, said: „The January elections were the biggest lie Israel has seen in years. Whoever expected change got a punch in the face.”

 

He called on the government to „take the money from the tycoons and natural gas and lay off the people’s backs.”

 

„Had we closed our eyes, you would think it was Bibi talking – not Lapid,” one organizer said of an interview the finance minister gave on Friday.
(צילום: מוטי קמחי)

Photo: Motti Kimchi

 

Daphni Leef, one of the leaders of the protest, said: „The Yesh Atid and Habayit Hayehudi parties would not have gotten all their votes had it not been for the social protest. It is our responsibility to go out there and do whatever we can to make them stop digging deep into our pockets and start to impose real corporate tax.”
המחאה בירושלים (צילו: גיל יוחנן)

Protest in Jerusalem (Photo: Gil Yohanan)

 

Alon-Li Green, another organizer said, „Students, young families, people who can’t make ends meet found nothing new with this budget, no reason for hope. (Two years ago) we protested to save our country and now we learn that the new finance minister is a slightly more photogenic rerun of the previous prime minister and his policy.”
מחאה בבירה (צילו: גיל יוחנן)

Photo: Gil Yohanan

 

On Monday, the cabinet is set to discuss the proposed 2013 budget which includes a NIS 6.5 billion cut in the government’s budget. An additional NIS 18 billion are set to be cut in 2014. The proposal further aims to raise income tax by 1.5%, and the VTA by 1% to 18%.

 

The Finance Ministry also plans to raise taxes on a variety of luxury goods. Corporate tax will rise by 1% to 26%.

 

Gilad Morag, Ahiya Raved, Noam (Dabul) Dvir and Boaz Fyler contributed to this report