לפיד משיב לביקורת: „לקחנו מכל הכיסים”

לפיד משיב לביקורת: „לקחנו מכל הכיסים”

שר האוצר התייחס לראשונה לגזירות במסיבת עיתונאים עם יו”ר ההסתדרות, שבה הכריזו השניים על הסכם ביניהם, לפיו לא ייפגעו עובדי המדינה. לפיד: „אני מקבל באהבה את הביקורת. אם הייתה שביתה היינו מפסידים יותר”. עיני: „לא בושה להיות חזק. השימוש במילה ‘מחוברים’ היא הסתה”
כתבי ynet

 

„הייתי מוכן לביקורת על הצעת התקציב ואני מקבל אותה באהבה. לא רציתי לפגוע במעמד הביניים, אבל אני לא אחלק כסף שאין כי אני לא רוצה שנגיע למצב של יוון”, כך אמר הערב (ד’) שר האוצר יאיר לפיד, בתגובה לביקורת הציבורית הקשה בגין תוכנית הגזירות והקיצוצים שהציג.

את הדברים אמר לפיד במסיבת עיתונאים שקיים עם יו”ר ההסתדרות עופר עיני, שבמהלכה הציגו את ההסכם בין משרד האוצר לבין ההסתדרות ( ראו להלן) לקראת יום שני, אז תעלה הצעת התקציב של לפיד לאישור הממשלה. לדברי לפיד, ההסכם מנע שביתה במשק והפסד של מיליארדי שקלים: „אם הייתה שביתה היינו מפסידים יותר”.

צילום: אבי פרץ

לפיד עונה לביקורות: „כולם רוצים שאחרים ישלמו במקומם”

 

לפיד. "החוק שמאשר הקלות לחברות הגדולות הוא לא חוק טוב" (צילום: אוהד צויגנברג)
לפיד. „החוק שמאשר הקלות לחברות הגדולות הוא לא חוק טוב” (צילום: אוהד צויגנברג)

תוכנית הקיצוצים והגזרות – כתבות נוספות ב-ynet:

„הייתי רוצה לעמוד כאן ולספר איזה סוכריות אני מחלק, אבל לצערי אין נסים בדברים האלה”, פתח לפיד את דבריו. „נגיע למצב של יוון אם לא נעשה דבר, אבל זה לא יקרה במשמרת שלי. אני מקבל באהבה את הביקורת. מנהיגות

יש גיבוי?
נתניהו: לא אתערב בתקציב, למעט בביטחון / אטילה שומפלבי
ראש הממשלה אמר לכתבים בסין כי אינו מתכוון להשפיע על ההצעה שהגיש לפיד „למעט נושא אחד שנשאר פתוח”
לכתבה המלאה

פירושה אחריות, ואחריות היא עשיית הדבר הלא פופולרי – שהוא הדבר הנכון. והדבר הנכון פוגע באדם העובד, אבל לראשונה האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד”.

כשהחל שלב השאלות התבקש לפיד להתייחס לפער בין ההבטחות שלו טרם הבחירות, לבין התוכנית שהגיש, שסעיפיה צפויים לפגוע במעמד הביניים: „הבעיה עם המדינה הייתה שהלכו תמיד רק למעמד הביניים, אבל אני הלכתי גם לכיסים של סקטורים אחרים, כולל החברות הגדולות. עד עכשיו, בכל פעם שהייתה בעייה כלכלית, הלכו רק לכיס אחד, בזמן שהיו סדרות של סקטורים שישבו ליד הקופה ומהם חסכו את המאמץ. עכשיו יש שוויון בנטל ולא רק במובן אחד. הלכנו לכל הכיסים. מה שאתם רואים זאת התנהגות אחראית, אחרי תקופה שבה אנשים לא לקחו החלטות קשות. זאת התנהגות אחראית בסיטואציה מאוד מורכבת”.

 

לגבי הצעת התקציב ציין לפיד שהוא זוכה לתמיכה ושיתוף פעולה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגם בכירי מערכת הביטחון מבינים שיהיה עליהם לקחת חלק בקיצוץ.

 

 

 

 

 

עיני ולפיד במסיבת העיתונאים (צילום: אוהד צויגנברג)
עיני ולפיד במסיבת העיתונאים (צילום: אוהד צויגנברג)

 

 

לגבי הקלות המס שלהן זוכות החברות הגדולות בישראל אמר לפיד: „החוק שמאפשר את הקלות המס לחברות הגדולות הוא לא חוק טוב, אבל בוא נזכור שזה לא משהו שעבר במחשכים, אלא זה חוק שהתקבל באור מלא בכנסת. לשנות חוק כזה זה אחד הדברים הכי קשים שיש מבחינה משפטית. אנחנו נעשה כל מאמץ לשנות את זה בעתיד, אבל התקציב צריך לעבור עכשיו”.

 

עיני: זאת לא בושה להיות חזק

יו”ר ההסתדרות עיני ענה לביקורת שלפיה הוא מוביל ונלחם בעיקר עבור האינטרסים של הוועדים הגדולים והחזקים במשק: „לא בושה להיות חזק. השימוש במילה ‘מחוברים’ כשמתייחסים אלינו היא הסתה”.

 

כמו כן הוא דיבר על ההסכם שנחתם בין האוצר וההסתדרות: „זה היה אחד המשאים ומתנים הכי קשים שקיימתי, וקיימתי הרבה. המדינה נמצאת במשבר קשה, אין חולק על כך, וציבור העובדים, שמונה כמיליון משפחות, הבין שגם הוא צריך לשאת בחלק מהנטל לעזור ולו בקצת לכלכלה בישראל. אני מקווה שבשנים הבאות הצמיחה תגדל ואז עוד בעיות יוכלו להיפתר”.

 

בשורה לעובדי הקבלן: ההסכם בין האוצר וההסתדרות

על פי ההסכם שגובש בין לפיד ועיני, תוספת השכר בשיעור של 1% שהובטחה לעובדי המדינה ביולי הקרוב תידחה ל-2015, למעט אצל עובדי הקבלן העוסקים בשמירה וניקיון – שיקבלו אותה בתוך חודשיים. בנוסף, כל ההטבות שהובטחו לעובדי הקבלן במסגרת ההסכם האחרון בין האוצר להסתדרות,

יעוגנו בחוק שיעבור בכנסת בתמיכת הממשלה.

 

הטבות אלה כוללות העלאת שכר המינימום לעובדי שמירה וניקיון, השוואת תנאי ההעסקה של עובדי קבלן ועובדים מן המניין, וצמצום משמעותי של מספר עובדי הקבלן בשירות המדינה. כתוצאה מכך, החל מיולי 2013 יתעדכן שכר המינימום של עובדי הקבלן ל-4,646.25 שקל לעובד ו-4,852.75 לאחראי ניקיון ושמירה.

 

בנוסף, עובדי המדינה יפוצו על דחיית תוספת השכר ל-2015 באמצעות הגדלה של ההפרשות שלהם לפנסיה ב-1%. ההגדלה תחול גם על עובדי הקבלן. עוד הוחלט כי סטודנטים שעובדים בשירות המדינה יזכו לקרן השתלמות כבר מהיום הראשון לעבודתם. לפיד ועיני סיכמו גם שמו”מ חדש על שכר עובדי המדינה יחל כמתוכנן ביולי 2014, ללא התחייבות מצד ההסתדרות לא להעלות דרישות לפיצויים נוספים בגין דחיית תוספת השכר.

 

 

 

בהכנת הידיעה השתתפו אביטל להב, נועם (דבול) דביר ובילי פרנקל