מאיראן לסוריה, דרך עיראק: נתיב הנשק החשאי

מאיראן לסוריה, דרך עיראק: נתיב הנשק החשאי

מתחת לאף של האמריקנים, במטוסי נוסעים מעל המרחב האווירי של עיראק. דו”ח חדש שחיברו גורמי מודיעין מערביים ושהגיע לידי „רויטרס” חושף כיצד טהרן מחמשת את צבא אסד. התוצאה: רכבת אווירית בלתי פוסקת של תחמושת שמופנית נגד המורדים
רויטרס

 

מערימים על האמריקנים: איראן משתמשת במטוסי נוסעים אזרחיים כדי להעביר ציוד לחימה לסוריה, תוך שהיא משתמשת במרחב האווירי של עיראק לצורך כך. כך טוענים גורמי מודיעין מערביים בדו”ח שהגיע לידי סוכנות הידיעות „רויטרס”. בדו”ח נכתב כי „מטוסים טסים מאיראן לסוריה דרך עיראק על בסיס יומי, כשעל סיפונם אנשי משמרות המהפכה ועשרות טונות של כלי נשק ותחמושות שנועדו לחמש את כוחות הביטחון הסורים במלחמתם נגד המורדים”.

 

 

 

איראן בכותרות – כתבות נוספות

 

ההאשמות נגד עיראק על כך שהיא מאפשרת לאיראן להעביר נשק לדמשק אינן חדשות, אך הדו”ח החדש חושף כי מדובר בתופעה שיטתית ובכמות גדולה הרבה יותר ממה שהיה ידוע עד כה, זאת הודות להסכם שקיים בין עיראק לאיראן בנושא.

 

 

המלחמה של אסד
 
„שקל העברת נשק כימי לחיזבאללה” /ynet
 
„עדנאן הכימי”, שהיה האחראי על מאגר הנשק הלא קונבנציונלי של סוריה עד שערק, התראיין ל”טיימס” וחשף כי האיראנים היו מעורבים בדיונים עם סוריה על העברת טילים עם ראשי נפץ כימי לחיזבאללה
לכתבה המלאה
 

בדו”ח מוזכרים שני מטוסי בואינג 747 עם המספרים הסידוריים שלהם. משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על שני המטוסים ובנוסף הכניס לרשימה שחורה את המטוסים של חברת „יאס אייר” האיראנית בגין מעורבות בהעברת הנשק. עם זאת, בהצהרה שפרסם המשרד האמריקני לא הוזכר שמה של עיראק.

 

 

 

בשאר אסד, נהנה מרכבת אווירית של חימוש (צילום: AP)
בשאר אסד, נהנה מרכבת אווירית של חימוש (צילום: AP)

 

 

מוקדם יותר החודש אמרו גורמים אמריקנים כי הם בודקים עם עיראק על אודות טיסות של מטוסים איראניים חשודים מעל שמיה. איראן עצמה הודיעה לאחרונה שהיא לא מרשה להעביר שום סוג של נשק דרך השטח האווירי שלה.

 

 

נושא חימוש סוריה על ידי איראן אך עלה היום במהלך השימוע שנעשה בסנאט לרוברט ביקרופט, המועמד לשמש כשגריר האמריקני הבא בעיראק לאחר ששימש שם כסגן מפקד כוח המשימה.

 

 

 

הסנאטור הדמוקרטי ג’ון קרי שאל את ביקרופט מה השגרירות עשתה כדי להבטיח שעיראק תמנע מאיראן להשתמש במרחב האווירי שלה כדי להבריח נשק לסוריה. ביקרופט השיב כי פעל באופן אישי בנושא זה שוב ושוב מול הדרגים העיראקים הגבוהים ביותר. לדבריו, גורמים אמריקניים הבהירו שהעברת נשק אינה מקובלת וגורמת נזק לאזור, לעיראק ויותר מכול לעם הסורי.

 

 

מפקד משמרות המהפכה באיראן, הגנרל מוחמד עלי ג’עפרי, התייחס לנושא ביום ראשון כשצוטט בתקשורת האיראנית אומר כי משמרות המהפכה מספקות סיוע לא צבאי לסוריה ולבנון. הוא הוסיף כי טהרן עשויה להתערב צבאית בסוריה אם תותקף. יום לאחר מכן משרד האיראני הכחיש את הדברים של ג’עפרי.