דיווח: איראן במו”מ למכירת נפט למצרים

גורמים רשמיים באיראן ובמצרים אמרו ל”וול סטריט ג’ורנל” כי טהרן מעוניינת למכור לקהיר שני מיליון חביות ש”נתקעו” בנמל מצרי בגלל הסנקציות הבינלאומיות
ynet

איראן מנהלת מגעים עם מצרים במטרה למכור לה נפט. כך דיווח היום (יום ב’) ה”וול סטריט ג’ורנל” מפי גורמים רשמיים בשתי המדינות. אם הדיווח נכון, הרי שמדובר בהתקרבות משמעותית בין המדינות שניתקו בעבר את יחסיהן. אם העסקה תצא לפועל, הדבר יעורר את זעמה של וושינגטון, שהטילה על טהרןסנקציות בשל תוכנית הגרעין שלה.

 

בחירות בארה”ב 2012 – לכל הכתבות של CNN ו-ynet

 

 

אחמדינג'אד ומורסי בטהרן. אם המו"מ יבשיל לעסקה, הדבר ירגיז את וושינגטון (צילום: רויטרס)
אחמדינג’אד ומורסי בטהרן. אם המו”מ יבשיל לעסקה, הדבר ירגיז את וושינגטון (צילום: רויטרס)

 

 

 

על פי הדיווח, טהרן מעוניינת למכור לקהיר שני מיליון חביות נפט שערכן 200 מיליון דולרים. 

יחסי איראן-מצרים
חיבוק אחד, 1,300 שנות שנאה / ירון פרידמן
נשיא מצרים מורסי ועמיתו האיראני אחמדינג’אד התחבקו בסעודיה ובטהרן. אך לא בטוח שהחיבוקים יסיימו 1,300 שנות שנאה ומלחמות בין הסונים לשיעים על ההגמוניה באיסלאם ועל השאלה מיהו מוסלמי טהור ומיהו כופר. ומי מפחד מגרעין איראני?
לכתבה המלאה

גורם המעורה במגעים אמר לעיתון כי החביות „תקועות” בנמל במצרים בגלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן. גורם רשמי באיראן, שסירב ששמו יפורסם, הבהיר כי המשא ומתן בחיתוליו.

 

 

„בין איראן למצרים, יש דיון מסוים. יש רעיון שהם ייבאו נפט מאיראן”, אמר הגורם. שר הנפט המצרי, אוסמה כמאל, אמר בשבוע שעבר שלקהיר „אין כל התנגדות” ליבוא ולזיקוק נפט איראני.

 

 

מדובר בניסיון של איראן לצאת מבידודה הגובר ולמצוא שווקים חדשים לנפט, לנוכח חרם הנפט שהטילה עליה אירופה והסנקציות המתהדקות מצד ארה”ב, שנועדו למנוע ממנה למכור את הזהב השחור, מקור הכנסתה העיקרי.

הצעד מצטרף לביקורו יוצא הדופן של נשיא מצרים מוחמד מורסי בפסגת המדינות הבלתי מזדהות בטהרן לפני כשבועיים. היה זה ביקור חפוז, אך הראשון מסוגו של נשיא מצרי זה עשרות שנים. איראן ניתקה את יחסיה עם מצרים לאחר המהפכה האיסלאמית, בשל הסכם השלום עם ישראל, ולא מכרה לה נפט מאז.

 

לא ברור עם המו”מ יבשיל לכדי עסקה. צעד שכזה עלול להביא לתגובה חריפה מצד וושינגטון, המובילה את המאבק הדיפלומטי והכלכלי באיראן, בתקופה רגישה במיוחד עבור מצרים. קהיר מצפה לאישור אמריקני לקיצוץ מיליארד דולרים מהחוב שלה לארה”ב, במסגרת חביילת סיוע שנועדה לעזור לה להגיע לדמוקרטיה.