נתניהו ביד ושם: „יידע העולם כולו, כשאנו אומרים לעולם לא – אנו מתכוונים לכל מילה”

אירועי יום השואה נפתחו בטקס ממלכתי ביד ושם, שבו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה ובכירים נוספים. „השואה קבעה סופית – אין תחליף לבית משלנו”, אמר פרס בנאומו. נתניהו פנה לעולם: „כל האומרים שלמדו את לקחי השואה, צריכים להוקיע את אלה שקוראים להשמיד את מדינת היהודים”


נתניהו ביד ושם: „יידע העולם כולו, כשאנו אומרים לעולם לא – אנו מתכוונים לכל מילה”

  עודכן 20:00 01/05/2011 חדשות nana10

אירועי יום השואה נפתחו בטקס ממלכתי ביד ושם, שבו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה ובכירים נוספים. „השואה קבעה סופית – אין תחליף לבית משלנו”, אמר פרס בנאומו. נתניהו פנה לעולם: „כל האומרים שלמדו את לקחי השואה, צריכים להוקיע את אלה שקוראים להשמיד את מדינת היהודים”

 

   

ביד ושם התקיים הערב (ראשון) הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. נשיא המדינה, שמעון פרס, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנשאו דברים בטקס, השוו בנאומיהם את רדיפת היהודים לפני השואה לקריאות הנוכחיות להשמדת מדינת ישראל וקראו לעולם להוקיע אמירות אלו. „כל אלה שאומרים שלמדו את לקחי השואה צריכים להוקיע בבירור ובצורה חד משמעית את אלה שקוראים להשמיד את מדינת היהודים”, אמר נתניהו.

 

הצטרפו לפייסבוק של חדשות 10 ť

  הנשיא פרס:  הנשיא פרס: „היינו לבדנו. ללא מדינה משלנו” 
 צילום : רויטרס 
 

נשיא המדינה, שמעון פרס, עלה ראשון לדוכן הנואמים ובפתח דבריו אמר: „בערב הזה איננו לבד. בלבנו חיים שישה מליון מבני עמנו. אנחנו עיניהם הזוכרות. אנחנו קולם הזועק. מעיניהם המתות אל עינינו הפקוחות זורמים מראות האימה. וכפי שהיו – כך יזכרו”. 

 

„היינו לבדנו. ללא מדינה משלנו. מפציצי בעלות הברית שחלפו מעל אושוויץ-בירקנאו לא הטילו ולו פצצה אחת על מתקני הרצח ההמוני. השואה קבעה סופית, שאין תחליף לבית משלנו. אין ממלא מקום לצבא הגנה לישראל. היום הקימונו בית משלנו. היום יש לנו צבא מעולה שהעולם למד לכבדו. יש לנו משטר דמוקרטי היודע להתגונן כראוי ולשחר שלום כדרוש. זו תשובתנו לצורר. לכל צורר”, אמר.

 

נשיא המדינה התייחס לאיום האיראני ואמר כי „גם לאחר השואה קיים עדיין משטר שראשיו הם מכחישי שואה ומסיתי שואה לעיני כל. זה צריך לעורר חלחלה בקרב כל אדם וזעזוע בכל מצפון. הצמרת הפנאטית של איראן היא סכנה לעולם כולו, לא רק איום על ישראל. היא סכנה לכל בית. בכל אתר. סכנה אמיתית לגורל האנושות. מדינות העולם הכריזו שהן לא ישלימו עם נשק גרעיני בידי איראן. הן עומדות עכשיו במבחן התחייבותן”.

  מתוך הטקס. היום הוא בסימן  מתוך הטקס. היום הוא בסימן „שברי זיכרון: הפנים מאחורי המסמכים, החפצים והתצלומים”   צילום : רויטרס   

נתניהו: „נעמוד איתן מול מבקשי נפשנו”

נתניהו: משנה לשנה גוברת הערכתנו לניצולי השואה נתניהו: משנה לשנה גוברת הערכתנו לניצולי השואה” 
 צילום : רויטרס 
 

אחריו עלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתייחס בראשית דבריו למותו של השופט משה לנדוי, אב בית הדין במשפט אייכמן. „אני זוכר שהמשפט הזה עשה עלי רושם עז כילד, כפי שעשה על שאר ילדי ישראל, והוא חשף אותנו בעוצמה בלתי רגילה לזוועות השואה ולא פחות לסיפורם של הניצולים”.  

 

„משנה לשנה פוחת לצערנו מספרם של הניצולים החיים בקרבנו, אבל בד בבד גוברת ההערכה שלנו לגבורתם בשואה ולתרומתם למדינה וכן הצימאון לשמוע את סיפורם. זיכרון השואה הוא פסיפס של אלפי סיפורים, קטנים ואישיים שמצטרפים ליריעה שיש בה אימה נוראה אבל גם הוד גדול”, אמר נתניהו.

 

בהתייחסו ללקח הנובע מן השואה שאל: „האם העולם למד את הלקח הזה? ספק בעיני. האם אנחנו למדנו אותו? אני מאמין שכן”. גם הוא, כמו פרס, התייחס למכחישי השואה וברשימה זו הכניס את איראן, חיזבאללה וחמאס. „נדמה שלעולם קל יותר לדבר על לקחי העבר מאשר להשליך לקחים אלה להווה ולעתיד. לנו, לבני העם היהודי, אסור להתעלם מלקחי השואה. בימים אלה קמים עלינו צוררים חדשים ובעודם מכחישים את השואה קוראים להשמדת עמנו. איראן וגרורותיה חיזבאללה וחמאס קוראים בגלוי להשמדת מדינת היהודים. כל בני התרבות שבעולם, כל אלה שאומרים שלמדו את לקחי השואה צריכים להוקיע בבירורו ובצורה חד משמעית את אלה שקוראים להשמיד את מדינת היהודים. 

 

„האיום על קיומנו ועל עתידנו אינו תיאורטי, אי אפשר לטאטא אותו הצידה ואי אפשר לגמד אותו. הוא ניצב לפנינו ולעיני האנושות כולה – חובה לעצור אותו”. לקראת סוף דבריו אמר כי אל לישראל להפקיד את גורלה בידי אחרים. „ישראל היא מדינה שוחרת שלום אך נעמוד איתן מול מבקשי נפשנו. ראוי לומר ביום הזה לכל אויבינו, ראוי שיידעו דבר אחד על העם היהודי. כשעם ישראל וצבא ההגנה לישראל אומרים לעולם לא עוד, אנו מתכוונים לכל מילה”.

  מתוך הטקס. האם העולם למד את הלקח הזה? ספק בעיני מתוך הטקס. האם העולם למד את הלקח הזה? ספק בעיני”, אמר נתניהו   צילום : רויטרס   

מחר ב-10:00: אזרחי ישראל יתייחדו עם הנספים בדקת דומייה

אחד ממדליקי המשואות. לזכר ששת המיליונים אחד ממדליקי המשואות. לזכר ששת המיליונים 
 צילום : רויטרס 
 

מלבד ראש הממשלה ונשיא המדינה, באירוע השתתפו גם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, בכירים נוספים, וכן ניצולי שואה ובני משפחותיהם. 

 

הנושא המרכזי ביום הזיכרון השנה הוא „שברי זיכרון: הפנים מאחורי המסמכים, החפצים והתצלומים”. במהלך הטקס, אותו הנחתה השחקנית יונה אליאן-קשת, הדליקו שש משואות לזכר ששת מיליוני הנספים. את שש המשואות הדליקו שמחה אפלבאום, ילידת מאלץ’ בלארוס, דינה חן, ילידת זאגרב יוגוסלביה, אנדריי קאלארשו, יליד יאסי רומניה, יונה (ינק) פוקס, יליד לבוב, חוה גינז פרסבורגר, ילידת פראג צ’כיה ואברהם אביאל, יליד דוגאלישוק בלארוס.

 

מחר בשעה 10:00 בכל רחבי הארץ תישמע צפירה בת שתי דקות, ואזרחי ישראל יתייחדו עם זכרם של ששת המיליונים שנספו בשואה בדקת דומייה. במוסדות הציבור והחינוך יתקיימו טקסים.

 

בשעה 11:00 יתקיים בטרקלין שאגאל בכנסת יתקיים הטקס הממלכתי „לכל איש יש שם”, שבו יוקראו שמות של קורבנות השואה. גם בטקס הזה ישתתפו פרס ונתניהו, ולצדם יו”ר הכנסת רובי ריבלין, ראש האופוזיציה ציפי לבני, וממלא מקום נשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין.