Az arab világ szerint is Irán jelenti a legnagyobb veszélyt

WikiLeaks-kiszivárogtatások


Egyáltalán nem ártott, sőt lehet, hogy segített Izraelnek a WikiLeaks vasárnapi leleplezése egy volt izraeli biztonsági tanácsadó, Giora Eiland szerint.

 A kiszivárogatott diplomáciai táviratokból egyebek közt az derült
ki, hogy Izrael 2008-ban igyekezett megszerezni Egyiptom és a Fatah
palesztin szervezet támogatását a Gázai övezetet uraló iszlamista
Hamász elleni offenzívához, és kirajzolódik a dokumentumokból, hogy
Izrael több arab országhoz képest “visszafogott” álláspontot
képvisel az iráni atomprogrammal kapcsolatban.
 A közzétett sürgönyök szerint Izrael ugyan keményebb fellépésre
sürgette az Egyesült Államokat Teheránnal szemben, Szaúd-Arábia
viszont egyenesen Irán megtámadását kérte Amerikától. Abdalláh
szaúdi király álláspontját más arab vezetők is visszhangozták. Rijád
azzal is meggyanúsította Iránt, hogy az Észak-Koreától vásárolt
rakétákkal képes nyugat-európai és azon túli célpontokat
eltalálni.
 Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök úgy véli, a kiszivárgott
dokumentumok egyértelműen bizonyítják, hogy nemcsak Izrael, hanem az
arab világ szerint is Irán jelenti a legnagyobb veszélyt a
Közel-Keletre. Netanjahu hozzátette, hogy ha az arab vezetők a
külvilág felé is képviselnék egymás közt kifejtett álláspontjukat,
az “áttörést jelenthetne”.
 Az egykori biztonsági tanácsadó szerint a közzétett levelezések
azzal lehetnek Izrael hasznára, hogy kiderült: az arab országokat –
például Szaúd-Arábiát – sokkal inkább foglalkoztatja Irán, mint az
izraeli-palesztin konfliktus.
 Ez utóbbival kapcsolatban is kiszivárogtak információk, amelyek
szerint Izrael előre értesítette a Palesztin Hatóságot és Egyiptomot
a Gázai övezet elleni offenzíváról. Az egyik közzétett táviratból az
derül ki, hogy Ehud Barak védelmi miniszter egy amerikai
kongresszusi delegációnak elmondta: Izrael “egyeztetett Egyiptommal
és a Fatahhal az +Öntött ólom+ hadművelet megkezdése előtt arról,
átvennék-e Gáza ellenőrzését, miután sikerül onnan kiűzni a
Hamászt”. A távirat szerint “nem meglepő módon” mindkettő
visszautasította Barak ajánlatát.

 

BreuerPress/MTI/AFP/Reuters