נתניהו לאובמה: י&…

 

שני המנהיגים התכנסו בבית הלבן למה שכבר הוגדר כ”פגישת פיוס”. ראש הממשלה אמר בתחילת הפגישה: „אדוני הנשיא, המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא 15 דקות נסיעה ואם אנחנו רוצים להתקדם לשלום, צריך לעבור בהקדם לשיחות ישירות”

 

 


נתניהו לאובמה: יש לעבור בהקדם לשיחות ישירות

 

שני המנהיגים התכנסו בבית הלבן למה שכבר הוגדר כ”פגישת פיוס”. ראש הממשלה אמר בתחילת הפגישה: „אדוני הנשיא, המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא 15 דקות נסיעה ואם אנחנו רוצים להתקדם לשלום, צריך לעבור בהקדם לשיחות ישירות”

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב (יום ג’) לבית הלבן לפגישתו החמישית עם הנשיא האמריקני ברק אובמה. השיחות בוושינגטון הוגדרו על-ידי גורם בכיר בירושלים כ”חשובות מאי פעם בנושא הפלסטיני – הן יקבעו את עתיד התהליך באזור”.

 

נתניהו נחת הבוקר בוושינגטון והגיע לבית הלבן מבית ההארחה הרשמי, „בלייר האוס”. בתחילת הפגישה אמר לנשיא אובמה: „אדוני הנשיא, המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא 15 דקות נסיעה ואם אנחנו רוצים להתקדם לשלום, צריך לעבור בהקדם לשיחות ישירות”. זהו היעד המוצהר של הנשיא האמריקני – לעבור משיחות הקירבה לשיחות ישירות, וזו הסוגיה המרכזית בפגישתם של השניים בארבע עיניים.  

ראש הממשלה נתניהו מגיע לבית הלבן (צילום: AP)

 

מאז שנחת בוושינגטון ועד שהגיע למשכן הנשיא, ישב נתניהו עם יועציו – כולל השגריר מייקל אורן – וערך סיעור מוחות אחרון לקראת הפגישה. הנושאים שיעמדו על הפרק, בנוסף לשאיפה הישראלית לעבור למשא ומתן ישיר, הם הגרעין האיראני ושינוי מדיניות הסגר על רצועת עזה.

 

מחוץ לבית הלבן המתינו לראש הממשלה מפגינים שנשאו את דגל פלסטין ונשאו שלטים הקוראים בין היתר להפסיק את הסיוע האמריקני לישראל. בתום הפגישה, שאמורה להימשך שעה, ישיבו נתניהו ואובמה לכמה שאלות מכתבים. בהמשך הערב ייפגש נתניהו עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון. נשותיהם של שני המנהיגים, שרה ומישל, ייפגשו באגף אחר בבית הלבן. 

 

הפגישה בין נתניהו לאובמה הייתה אמורה להתקיים בחודש שעבר, אך היא נדחתה לבקשת ראש הממשלה בעקבות ההשתלטות על המשט לרצועת עזה, במהלכה נהרגו תשעה פעילים פרו-פלסטינים מטורקיה.

מפגינים פרו-פלסטינים מחוץ לבית הלבן (צילום: AP)

 

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר לקראת הפגישה כי בניגוד לפגישות הקודמות בין שני

 

המנהיגים, „יהיו הרבה מצלמות הפעם, יותר מאשר בטקס האוסקר”. בארה”ב מעריכים שהפגנת האחדות הזו חשובה הן לתהליך השלום במזרח התיכון והן לשיקולים הפוליטיים של שני הצדדים, וב”וושינגטון פוסט” אף הגדירו את הפגישה כ”פגישת פיוס”.

 

על פי הערכות מוקדמות, נתניהו יציג לנשיא מתווה להסדר הפלסטינים, שגובש יחד עם שר הביטחון אהוד ברק והוצג גם לנשיא המדינה שמעון פרס. הפרטים המלאים של התוכנית לא ידועים לפי שעה, אך היא כוללת התייחסות לגושי ההתנחלויות, לנושא גבולות הקבע, סידורי ביטחון ולוחות זמנים לביצוע.

יצחק בן-חורין, וושינגטון

פורסם:  06.07.10, 18:09