פרס: יש המנסים לכ&#…


פרס: יש המנסים לכלותנו, אסור לנו לזלזל באיומים

נשיא המדינה נשא דברים בטקס המרכזי ברחבת הכותל לפתיחת אירועי יום הזיכרון ואמר כי „כוחה של ישראל בא מעוצמת אמונתה וגבורת בניה”. פרס הדגיש: „אנו מדינה חפצת שלום, אך כזו שתדע לעמוד על נפשה”. הרמטכ”ל גבי אשכנזי: „שכנינו טרם השלימו עם זכותנו למדינה עצמאית וריבונית. מולם ערוך צה”ל איכותי ומרתיע”

רוני מלול | 18/4/2010 19:32 עם ישראל מתייחד הערב (א’) עםזכרם של 22,684 חיילים ואזרחים שנפלו מאז קום המדינה ועד יום הזיכרון תש”ע. מאז יום הזיכרון אשתקד נוספו 113 איש לרשימת הנופלים. בשעה 20:00 נשמעה צפירת זיכרון בת דקה ואחריה החלו העצרות הממלכתיות. הטקס המרכזי מתקיים ברחבת הכותל המערבי בירושלים, במעמד נשיא המדינה, שהדליק את נר הזיכרון, הרמטכ”ל ומפקד חטיבת השריון.
  בפתח דבריו אמר פרס כי עבור המשפחות השכולות יום הזיכרון אינו מתחיל בצפירת דומיה ולא מסתיים בהדלקת משואות. „אני יודע שאין נחמה ותחליף לבן שלצעדיו אתם מצפים בחדר המדרגות. הבן שאתם מבקשים לחוש פעם נוספת את ריח גופו. געגועים שרב הולכים וגוברים עם הזמן”, אמר.
לדברי הנשיא, „האמת מעידה שהגורל העמיס עליכם את הכבד במחירים – השכול וזיכה אותנו בגדול של ההישגים – התקומה. גורל ישראל הוא גורל כבן יחיד בהיסטוריה האנושית, ללא עומק טריטוריאלי, ללא עושר טבעי. כוחה של ישראל בא לה מעוצמת אמונתה וגבורת בניה. אנו מבכים את נפילתם”.
הוא הזכיר בדבריו את האיום האיראני ואמר כי „עדיין ישנם המנסים לכלותינו, ובראשם שלטון איראני, עריץ השואף להשתלט על המזרח התיכון. אסור לנו לזלזל באיומים, אבל גם להם אסור לזלזל ביכולתנו. אנחנו נעמוד כפי שאנחנו יודעים עד אשר גם העולם הנאור יתעורר לסכנה הנשקפת לו”.
פרס הדגיש את חתירתה של ישראל לשלום. „במעמד זה אני מבקש לומר בשם מדינת ישראל כולה – אין אנו חפצי מלחמה, אנו מדינה חפצת שלום, אך כזו שתדע לעמוד על נפשה”, אמר. „אנחנו גם אומה היודעת להתאחד ולהתעלות בשעת הצורך, להגן על חייה”.
הוא פנה למשפחות השכולות ואמר כי „עלינו לזכור את שהיה לפנינו ועלינו לחשוב את אשר יבוא אחרינו ואנחנו יודעים ללא הבנים שנפלו, לא היה עתיד לבנים שנולדו”.
הרמטכ”ל: להוקיע את המשתמטים

לאחר מכן נשא דברים הרמטכ”ל רב-אלוף גבי אשכנזי. „אני עומד בפניכם היום כלוחם וכמפקד שב-36 שנות שירותי הצבאי שכלתי את הטובים שברעיי וחבריי, וחזרתי משדות האש בשורות חסרות”, אמר. „אינני זר לצערכם, ואני מבין את תחושת ההחמצה, האובדן והגעגוע. אין יום שבו כאבו המר של הגעגוע אינו מלווה אותי ואת עמיתיי המפקדים”.
אשכנזי הוסיף כי „כבן הדור השני לשואה ולתקומה, כמי שעשה את ראשית דרכו כלוחם בחזית הדרומית של מלחמת יום הכיפורים, שלחם שנות דור על אדמת לבנון וכמי שפגש, ולצערי ממשיך ופוגש, במבטיהן המיוסרים של משפחות, שהשכול החשיך על מפתן ביתן, אני יודע: קיומה של מדינת ישראל איננו מובן מאליו”.
לדבריו, „עלינו להמשיך לשמור עליה מכל אויב וצר, לעמוד על משמרתנו, ובה בעת להוסיף ולכונן כאן חברה דמוקרטית צודקת ומתפתחת, מתקדמת ויוצרת…כל אחד מאזרחי ישראל חייב ביום הזה לשאול את עצמו, האם עשינו

די כיחידים וכחברה כדי להיות ראויים לקורבן הגדול?”.
הרמטכ”ל הזכיר בדבריו את סיפורם של רב-סרן אלירז פרץ של סמל-ראשון אילן סביאטקובסקי ואמר כי „סיפורים אלו ואחרים הם עדות ניצחת לתחושת השליחות, לנחישות ולמסירות הנפש המנחות את צעירי הארץ הזאת, את חייליה ואת מפקדיה”.
כמו כן התייחס הרמטכ”ל לתופעת ההשתמטות מהשירות הצבאי והדגיש: „אנו מחויבים לטפח את האחדות ואת הסבלנות והסובלנות, להוקיר את תרומתם של המשרתים בסדיר ובמילואים, להוקיע את המשתמטים ולהציב את השירות למען המדינה כערך עליון”.
בסיום דבריו אמר אשכנזי: „גם במלאת לנו 62 שנות עצמאות, טרם השלימו חלק משכנינו, הקרובים והרחוקים, עם זכותנו למדינה עצמאית וריבונית. מולם ערוך צה”ל על גייסותיו בסדיר ובמילואים כצבא גדול, חזק, איכותי ומרתיע, המבקש בעוצמתו הפיזית והמוסרית להרחיק מלחמה מן הארץ ואם תתרחש, להכריעה ולנצחה”.