Netanjahu bírálta a világ közömbösségét az iráni veszéllyel szemben

 A világ közömbös az Irán által Izraelnek címzett fenyegetésekkel szemben.

 


Netanjahu bírálta a világ közömbösségét az iráni veszéllyel szemben

 Benjámin Netanjahu izraeli kormányfő vasárnap bírálta, hogy a világ közömbös az Irán által Izraelnek címzett fenyegetésekkel szemben.

 

נתניהו ביד ושם: אסור לשתוק מול איומי איראן

„מנהיגי איראן אצים לפתח נשק גרעיני ומצהירים בגלוי על רצונם להשמיד את ישראל”, אמר רה”מ בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה. „מול ההצהרות למחוק את מדינת היהודים אנו נתקלים במקרה הטוב במחאה רפה, שגם היא הולכת ונמוגה”. פרס: אוזני האו”ם צריכות להיות כרויות לאיומי ההשמדה

דליה מזורי | 11/4/2010 20:55    

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (א’) בטקס הממלכתי במוזיאון יד ושם בירושלים, בהשתתפות שורה של אישי ציבור, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא שמעון פרס, שניצלו את המאורע להכרזות בעלות אופי מדיני. יום הזיכרון הנוכחי יצוין תחת הכותרת „קולם של הניצולים”, ויתמקד בניצולי שואה העושים להנצחת הנספים, שימור זיכרון השואה והנחלתו לדורות הבאים.
יום השואה 2010 – סיקור מיוחד:
על הגבורה: סיפוריהם של ששת מדליקי המשואות
הרמטכ”ל ביד ושם: לא נעמוד עוד חסרי הגנה
שערי הגיהנום: מיומנו של ניצול שישה מחנות
טור אישי: חמישה ימים בפולין, מרץ 2010

את אבוקת יום הזיכרון בטקס המרכזי הדליק הרב ישראל מאיר לאו, יו”ר מועצת יד ושם. את שש המשואות הנוספות, לזכר ששת מיליון היהודים שנספו בשואה, הדליקו שישה ניצולים: אליעזר איילון, ליאו לוסטר, שרה ישראלי, חנה גפרית, ברוך שוב ויעקב צים. ניצולת השואה חנה וייס הוזמנה לשאת את דבר הניצולים. את הטקס ניהל מנחה הטלוויזיה קובי מידן.
ראשון עלה לנאום הנשיא פרס, שבחר לנצל את הטקס כדי התריע מפני האיום האיראני. אחריו עלה לנאום נתניהו, שביטל את השתתפותו בוועידת הגרעין הבינלאומית בוושינגטון בטענה כי עליו להשתתף באירועי יום השואה בישראל, והזהיר גם הוא מפני איומי הממשל האיראני.
את נאומו פתח נתניהו ברשמים מביקורו בגרמניה ובפולין השנה, לרגל יום השואה הבינלאומי, ולאחר מכן הכריז: „מתוך החורבות והאפר קמה מדינת ישראל, שמרשימה היום את העולם כולו בכוח היצירה וההמצאה שלה, באוצרות המחקר והידע שלה, בתנופת כלכלתה ובחברה החופשית והדמוקרטית שלה. תוך כמה עשרות שנים הפכה ישראל לאחת המפותחות בעולם”.

צילום: מארק ניימן לע''מראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הממלכתית ליום הזכרון לשואה ביד ושם צילום: מארק ניימן לע”מ נתניהו: „ישראל היא מגדלור של סובלנות”

לדברי נתניהו, השואה הנחילה שלושה לקחים: „בצר כוחך, חנך לטוב, הילחם ברע”. עוד הוסיף ראש הממשלה כי השואה ממחישה את הצורך בריבוי דעות. „השלמה עם דעות שונות – זוהי מטרה שעומדת בבסיס ההשקפה היהודית של כל אדם נברא בצלם, לכל אדם זכות לחופש חיים ולבחירת דרכו. זוהי מהותה של החברה החופשית. ישראל היא מגדלור של סובלנות”.
עם זאת, קבע נתניהו כי יש לשים גבול לסובלנות, שבשמה הניחו מדינות העולם למשטר הנאצי לצמוח ולצבור את כוחו. „אנו עדים היום לאש הישנה-חדשה שהנה שנאת היהודים, שמוצתת על ידי משטרים של האיסלאם הקיצוני, ובראשם איראן וגרורותיה”, הכריז.
„מנהיגיה

אצים לפתח נשק גרעיני ומצהירים בגלוי על רצונם להשמיד את ישראל. אל מול ההצהרות למחוק את מדינת היהודים אנו נתקלים במקרה הטוב במחאה רפה, שגם היא הולכת ונמוגה. לא נשמעת אותה מחאה תקיפה מתבקשת. עולם כמנהגו נוהג. מה שמקומם הוא העדר ההתקוממות. העולם מקבל בהשלמה הדרגתית את הצהרות ההשמדה של איראן כלפי ישראל, ועדיין איננו רואים את הנחישות הבינלאומית הדרושה לעצירת התחמשותה.
„אם למדנו משהו, זה שאסור לשתוק ולהירתע בפני הרשע. אני קורא לכל המדינות הנאורות לקום ולגנות בעוצמה ובתקיפות את כוונת ההשמדה של איראן ולפעול בתקיפות אמיתית את התחמשותה בנשק גרעיני”.

 

פרס: „יש להתייחס בכובד ראש לאיומי השמדה”

הנשיא פרס הדגיש בנאומו את הצורך שהוא רואה בקיומה של מדינה יהודית, ובמאבק בהכחשת השואה, ותקף את התנהלותו של ממשל אחמדינג’אד באיראן. „ישראל לא תשכח לעולם שני צווים שחייבה השואה”, הכריז פרס.
 

„זכותנו וחובתנו לתבוע מאומות העולם שלא יחזרו על אדישותן”. פרס ביד ושם, הערב צילום: יוסף אבי יאיר אנגל

„את הצו התקיף לקיים מדינה יהודית עצמאית, שביטחונה בידה והשלום בלבה ואין בלתה, והצו להתייחס בכובד ראש כלפי איומי ההשמדה, כלפי הכחשת השואה, כלפי מחרחרי הטרור.
„זכותנו וחובתנו לתבוע מאומות העולם שלא יחזרו על אדישותן, שעלתה במיליוני קורבנות אדם, גם שלהן. אוזני האו”ם חייבות להיות כרויות לאיומי ההשמדה הנשמעים מפי מדינה אחת, שהיא חברה באו”ם, כנגד מדינה אחרת שחברה בו, אחרת יישמט היסוד של מגילת האו”ם. כדי להגיע לשמים נקיים במזרח התיכון צריך לפרק, קודם כל, את איומי ההשמדה.
„נשק משמיד המונים בידיים המסוגלות להשמיד המונים ובקולות המעודדים השמדה כזו הם הצירוף המסוכן ביותר לשלום העולם. הם הופכים את העולם למקום בלתי נשלט. חלק מהעם האיראני בוש ונכלם מהעריצות שהשתלטה עליו. מדינות ערב מודעות לכך שההסתה האנטי-ישראלית של אחמדינג’אד מיועדת להסוות את מטרתו האמיתית, שהיא השלטת הגמוניה איראנית על האיזור כולו”.

 

ישראל 2010: מעל 200 אלף ניצולי שואה נותרו בחיים

210 אלף ניצולי שואה חיים בישראל, מהם כ-70 אלף שחוו את השלטון הנאצי בגוף ראשון – במחנות, גטאות ומקומות מסתור – וכ-140 אלף שהצליחו לברוח מההשמדה, רובם לשטח ברית המועצות לשעבר. רובם בני 80-75 שנה, שעברו את אימי השואה כילדים או נערים.

נח פלוג. לדבריו, מצבם של הניצולים שהגיעו לישראל עם קום המדינה טוב יותר.נח פלוג. לדבריו, מצבם של הניצולים שהגיעו לישראל עם קום המדינה טוב יותר. צילום ארכיון: פלאש 90

על פי נתונים שמסר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, מדי שנה מתים בישראל כ-10,000 ניצולי שואה. במרכז חוזים כי בתוך חמש שנים, ב-2015, ייוותרו בישראל 140 אלף ניצולים בלבד. כמו כן צופים במרכז כי קצב מותם של הניצולים יגבר, שכן ככל שגילם הממוצע עולה מתרופפת בריאותם.
נח פלוג, יו”ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, אומר כי מצבם הכלכלי של פליטי השואה רע מאוד. לדבריו, רובם הגיעו לארץ בעשרים השנה האחרונות, ובשל גילם נאלצים לחיות מקצבאות. חלקם סובלים מבעיות חברתיות קשות, מבדידות וממחלות. לדבריו, לעתים עליהם לבחור אם להוציא את מעט כספם על מזון או על תרופות. על כן, גורס פלוג, ראוי לפעול לסבסוד התרופות.
לדבריו, מצבם של ניצולי שואה שהגיעו לישראל סמוך לקום המדינה טוב יותר, במיוחד לאור היוזמות שאושרו בממשלה ובכנסת להרחיב את הסיוע כלכלי הניתן להם.

    A miniszterelnök erről a jeruzsálemi Jad Vasem intézetben beszélt a holokauszt emléknapjának megnyitóján.
    „Nem halljuk a tiltakozásokat, amelyet hallanunk kellene. A világ él tovább, mint ha mi sem történne, miközben Irán fokozza az atomfegyver birtoklására irányuló erőfeszítéseit és azzal fenyegeti Izraelt, hogy letörli a térképről” – tette hozzá a kormányfő.
    „Ami felháborít, az az, hogy a világ nem méltatlankodik” – mondta Netanjahu a második világháború idején a nácik által meggyilkolt hatmillió zsidó emlékére tartott ünnepségen.
    Mahmúd Ahmadinezsád iráni elnöknek az Izraellel kapcsolatos fenyegetéseire utalva Simon Peresz államfő úgy vélte, hogy „a tömegpusztító fegyverek és pusztításra szóló felszólítás a lehető legveszélyesebb párosítás a világ békéjére”.
    A megemlékezés alatt a hatmillió áldozatot jelképező hat gyertyát gyújtottak meg és elmondták a halotti imát.
    Hétfőn közép-európai idő szerint 9 órakor két percre megszólalnak a szirénák, majd ezt követően folytatódnak a megemlékezések. Több mint 200 ezer holokauszt-túlélő él Izraelben.