ישראל לאו”ם: סייע&#…

ישראל לאו”ם: סייעתם לפרובוקציה בגבול לבנון


ישראל לאו”ם: סייעתם לפרובוקציה בגבול לבנון
האו”ם כבר גינה את פיצוץ מחסן הרקטות של חיזבאללה, וכעת מוחה ישראל בתוקף גם על שתי ההפרות האחרונות: צעדת האזרחים מעבר לגבול, וההפרעה לכוח יוניפי”ל לערוך סריקות באזור הפיצוץ. השגרירה שלו: יוניפי”ל סייע לחוצי הגבול בהר דב

יצחק בן חורין, וושינגטון
צילום: רויטרס

 

שגרירת ישראל באו”ם, גבריאלה שלו, הגישה הערב (יום ב’) מחאה רשמית למזכ”ל האו”ם, באן קי-מון, ולנשיא מועצת הביטחון, שגריר אוגנדה לאו”ם, רוהאקנה רוגאנדה, בגין התקריות האחרונות בגבול הצפון. בין היתר, היא האשימה את חיילי הגדוד ההודי של האו”ם בסיוע לפרובוקציה של חציית הגבול על ידי אזרחים ביום שישי האחרון: „עמד מנגד כוח יוניפי”ל ללא מעש, וחמור מכך, לפי עדויות מארגני המפגן, הכוח אף שיתף עימם פעולה”.

 

לאחר שהאו”ם כבר גינה את הפיצוץ במחסן הרקטות של חיזבאללה בשבוע שעבר, וקבע כי מדובר בהפרה חמורה של החלטת מועצת הביטחון 1701, מצפה כעת ישראל לתגובה דומה גם לגבי שתי תקריות נוספות שאירעו בסוף השבוע האחרון – אותה צעדה שערכו 15 אזרחים לבנונים, עם ילדים ודגלי חיזבאללה, אל מעבר לגבול בגזרת הר דב, והתקרית בשבת, שבה מנעו תושבי הכפר ביר אל-סאלסל מכוחות יוניפי”ל לערוך סריקות במבנה נטוש, סמוך למקום שבו אירע פיצוץ התחמושת.

חייל צבא לבנון שתועד מול חיילי צה”ל ליד הכפר שובא ביום ו’ (צילום: AFP)

 

לגבי התקרית האחרונה, ציינה השגרירה כי „אירוע זה ואירוע פיצוץ מחסן הנשק משקפים תבנית פעולה שיש להתעמת מולה. על צבא לבנון ויוניפי”ל להכיר ולפעול בהקדם בהתאם למציאות החדשה באזור, לפיה חיזבאללה בונה מחדש תשתית צבאית ענפה מדרום לליטני ובתוך מרכזי אוכלוסיה אזרחית”.

  

פרשנות
 
נסראללה שולח ילדים ושולף שלדים / רון בן ישי
 
חיזבאללה רוצה להיכנס מעמדת כוח לממשלה בלבנון, והדי פיצוץ מחסן הנשק בדרום הגיעו לביירות. לכן נקט המזכ”ל בשני צעדים פאתטיים
לכתבה המלאה

שלו אמרה כי יש יותר ויותר עדויות להתחמשות חיזבאללה והתנגדותו לפעולות של האו”ם לאכיפת החלטה 1701, שהביאה לסיום מלחמת לבנון השנייה

 

בתלונה החריפה מתארת השגרירה את שתי ההפרות האחרונות, וטוענת שהן אף מחדדות את משמעותו של פיצוץ המחסן. „הפרות מסוג זה מסכנות את היציבות השבירה גם כך בגבולה הצפוני של ישראל, ועומדות בסתירה להחלטת מועצת הביטחון”, כתבה. „זוהי עדות ברורה ונחרצת כי ישנם גורמים בלבנון המחפשים לחתור תחת החלטה 1701 והיציבות באזור. ישראל קוראת לממשלת לבנון להפעיל סמכותה ולמנוע הפרות דומות ואחרות. בנוסף, ישראל קוראת למזכ”ל להשפיע ולהבטיח שיוניפי”ל ימנע התרחשות תקריות כאלה”.

  

מאז קבלת החלטה 1701 לפני שלוש שנים, דחו אנשי האו”ם את הטענה הישראלית שנשק ממשיך לזרום לידי חיזבאללה בדרום לבנון. זו פעם ראשונה שאנשי כוח יוניפי”ל נפצעים במהלך ניסיון לבדוק אם קיימת היערכות צבאית של החיזבאללה, בניגוד להחלטת האו”ם.

 

גורמים דיפלומטיים במטה האו”ם בניו-יורק אומרים כי בעקבות התקרית האחרונה, מודים באו”ם ש”שיש כאן בעיה”, אך לא ברור עדיין כיצד יפעל האו”ם, בשל רצונן של המדינות המשתתפות בכוח יוניפי”ל לשמור על ביטחון חייליהן.

  

האיש שעומד מאחורי הפרובוקציה, מזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הפגין עמדות נוקשות בדברים שנשא היום: „לצערי לא ניתן לסמוך על הממשלות והמשטרים במדינות ערב והמדינות האיסלאמיות. מספיק שקלינטון דורשת מהערבים לנקוט צעדים חיוביים ביחס לישראל, ואנו מוצאים את חלק מממנהיגינו מתחילים לקרוא לפתיחות”. הוא הוסיף כי „הברירה היחידה של עמנו אל מול ישראל היא לדבוק בדרך ההתנגדות”.

 

לדבריו, „ישראל היא בסך הכל כלי בידיה של ארצות הברית והיא כפופה לה. אנחנו עומדים בפני סכנה אמיתית ששמה למטרה את הפלסטינים שיושבים בשטחים הכבושים”.

 

שר ההסברה הלבנוני , טארק אל-מתרי, אמר היום בראיון לטלוויזיית „אל-מוסתקבל” כי „ישראל היא זו שרוצה לשנות את החלטה 1701, ותוקפת את כוחות יוניפי”ל כיוון שהם מבצעים את עבודתם”.

 

 

תלונה גם על עזה

בתלונה נפרדת שהעבירה היום השגרירה למזכ”ל האו”ם, היא מביעה את מחאתה על כך שוועדת גולדסטון של האו”ם, החוקרת חשדות לפשעי מלחמה במבצע

„עופרת יצוקה”, מצאה לנכון להיפגש עם שרי החמאס במהלך ביקורה בעזה לאיסוף עדויות.

 

 

„אני בטוחה כי כחבר קוורטט, הינך מודע היטב לעובדה שארגון הטרור חמאס שב וחוזר על סירובו לקבל את שלושת תנאי הקוורטט”, כתבה השגרירה למזכ”ל באן. „ההתחייבות להפסקה אלימות, הכרה בישראל וקבלה של הסכמים והתחייבויות קודמות. לפיכך, מדובר בהפרה ברורה של העקרונות ומדיניות הקוורטט, של ועדה שנשלחה מטעם האו”ם – ארגון החבר בעצמו בפורום האמור”.