מייקל ג’קסון מת מ&…



הזמר מייקל ג’קסון, בן 50, הובהל לבית החולים בלוס אנג’לס לאחר שלקה בדום לב. כלי התקשורת בארצות הברית מדווחים כי הזמר מת. טרם נמסר אישור רשמי מבית החולים. באמצע החודש הבא היה אמור ג’קסון לשוב לבמה, עם מופע חדש בלונדון

אור ברנע

הזמר מייקל ג’קסון (50) הלך לעולמו היום (ה’) בבית החולים UCLA בלוס אנג’לס. ג’קסון הובהל למקום לאחר שלקה בדום לב בביתו. על פי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקניים, הוא הספיק להזעיק צוות חירום רפואי שביצע בו החייאה בדרך לבית החולים, אך זו לא צלחה. הלוס אנג’לס טיימס, סוכנות הידיעות AP ואתר האינטרנט TMZ דיווחו כי עם הגיעו לבית החולים נקבע מותו.

ג’קסון. אבידה גדולה לעולם המוזיקה (צילום: Gettyimages Imagebank)

 

על פי האתר TMZ, השיחה למוקד החירום הגיעה מביתו בהולמבי הילס שבלוס אנג’לס. אמו של ג’קסון נסעה בעקבותיו לבית החולים. חבר המשפחה סיפר לאתר כי עם הגיעו, ג’קסון היה „במצב רע מאוד” וכך גם אישר אביו, ג’ו ג’קסון. אחותו של ג’קסון, לה-טויה, נראתה יוצאת בוכה מבית החולים זמן קצר לאחר פרסום הדיווחים הראשוניים על מצבו. למרות הפרסומים בתקשורת, עד עתה לא נתקבל אישור רשמי למותו מבית החולים.

 

גלר: „אני לא יכול להאמין”

אורי גלר, חברו הישראלי הטוב של ג’קסון, אמר הערב לרשת „סקיי ניוז” הבריטית: „כמו כל העולם, אני המום וחסר מילים. כולם ציפו שהוא יבוא לאנגליה להופעה. הוא היה במצב בריאותי טוב. כל הימים האחרונים הוא התכונן להופעה, עשה חזרות. אני הרוס, אני בשוק. זה כל מה שאני יכול לומר. הוא היה השושבין שלי בחתונה. אני לא יכול להאמין למה שאני שומע ורואה. אני עדיין לא רוצה להאמין לזה. אני רוצה לשמוע את זה מפיו של רופא או בן משפחה”.

 

 

 

 

מזה שנים רבות, דיווחים שונים נמסרו על מצבו הבריאותי הרעוע של ג’קסון. האחרון התקבל לפני מספר חודשים, על כך שהוא חלה בסרטן, אך נציג מטעמו הכחיש את השמועה. באמצע החודש הבא אמור היה ג’קסון להתחיל את המופעים ההיסטוריים שלו באולם ה-O2 שבלונדון. 50 הופעות נקבעו לג’קסון, מיולי ועד למרץ 2010. הכרטיסים למופעים נמכרו כולם בתוך כמה שעות מפתיחת הקופות.

ג’קסון בביקור בבסיס צבא ארצות הברית ביפן, בשנות ה-90

 

ג’קסון, אחד האמנים המפורסמים והגדולים ביותר בעולם בכל הזמנים, פרץ לתודעה הבינלאומית כבר שהיה בן חמש עם „חמישיית ג’קסון” שכללה את אחיו הבוגרים. בסוף שנות ה-70 פתח ג’קסון בקריירת סולו שהפכה אותו לאחד הכוכבים הגדולים בעולם והפכה אותו למלך הפופ העולמי הבלתי מעורר. אלבומו „Thriller” נחשב עד היום לאלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים, עם מכירות של 26 מיליון עותקים.

 

כוכב עולמי

ג’קסון נחשב לאחת התופעות המרתקות בתרבות המערבית של סוף המאה ה-20. הוא הפך לכוכב בטרם מלאו לו עשר וזכה להצלחה בימתית ומסחרית מסחררת, אך חייו האישיים האפילו תמיד על הקריירה שלו. הוא נחשב על-ידי רבים לתמהוני ושמו הגיע לכותרות גם בנסיבות לא נעימות.

ג’קסון בצעירותו. 26 מיליון עותקים מאלבום אחד

 

מייקל נולד באינדיאנה למשפחה מרובת ילדים. אביו כפה עליו ועל אחיו להתאמן בשירה ובנגינה ובאמצע שנות השישים הקים עבורם את להקת „חמישיית ג’קסון”. בלהקה זו היה מייקל צעיר המשתתפים והסולן הראשי. האחים האחרים בלהקה היו ג’קי, ג’רמיין, מרלון וטיטו ג’קסון. בסוף שנות השישים חתמה הלהקה על חוזה הקלטות עם חברת „מוטאון”, שהיתה הצומת הראשית להפקות של מוסיקה „שחורה”.

 

מנהל החברה, ברי גורדי, נטל את ג’קסון תחת חסותו והפיק לו גם אלבומי סולו. הלהקה עצמה זכתה להצלחה גדולה בארה”ב, בהיותה אטרקציה בהופעות ובתוכניות הטלוויזיה. להיטה הגדול בשנים ההן היה „ABC”. מייקל ג’קסון זכה לכינוי „ילד פלא” ואלבומי הלהקה נמכרו במאות אלפי עותקים. במהלך שנות השבעים המשיך ג’קסון להקליט ולהופיע עם אחיו.

 

במקביל להצלחת הלהקה החלה העיתונות האמריקנית לפרסם כתבות, שטענו כי אבי הנערים, ג’וזף ג’קסון, רודה בהם ומנהל את הקריירה שלהם במשטר נוקשה ומחמיר. מייקל ג’קסון עצמו הקליט בשנים אלו גם מספר אלבומי סולו, שזכו להצלחה מוגבלת. ב-1980 הקליטו האחים ג’קסון את האלבום המצליח „Triumph” וסיבוב ההופעות שבא אחריו חתם, זמנית, את דרכם המשותפת.

 

מחמישיית ג’קסון ועד מייקל ג’קסון

ב-1982 הקליט ג’קסון, בשיתוף עם המנהל המוסיקלי החשוב קווינסי ג’ונס, את האלבום Thriller („מותחן”). האלבום כלל את הלהיטים „בילי ג’ין”, Thriller, ו-Beat It. לשירים אלה צולמו וידאוקליפים שזכו לשידורים תכופים בתחנות הטלוויזיה. האלבום נמכר בעשרות מיליוני עותקים ולימים הפך לאלבום הנמכר בהיסטוריה.

 

להיטי האלבום התמקמו בצמרת מצעדי הפזמונים בארה”ב ובשאר העולם וג’קסון היה לכוכב על, שהופעותיו עברו מאולמות גדולים לאיצטדיוני ענק. ב-1984 נכווה ג’קסון במהלך הסרטת פירסומת לטלוויזיה ונזקק לטיפול רפואי ממושך. על פי שמועות שנפוצו החל לאחר מכן בסדרת ניתוחים פלסטיים נוספים. לאחר שהבריא חזר ג’קסון לשתף פעולה עם החשובים שבעולם הבידור ובין היתר כתב (יחד עם ליונל ריצ’י) את השיר „אנחנו העולם”, שבוצע על-ידי „נבחרת אמנים” במסגרת הפרוייקט „אמריקה למען אפריקה”.

 

במהלך שנות השמונים החלו להופיע הסדקים הראשונים בחייו האישיים של ג’קסון. הוא התעשר מאוד והחל לרכוש נכסים במיליוני דולרים (בהם גם הזכויות על שירי ה”ביטלס”), אך במקביל החל להסתגר בביתו. באותו זמן בנה אחוזה ענקית שנקראה Neverland (כשם הממלכה בסיפור „פיטר פן”) שעוצבה כמו אחד הפארקים של דיסני.

 

גל השמועות לא הפריע לג’קסון להמשיך ולהקליט אלבומים מצליחים, בסוף שנות השמונים ובמהלך שנות התשעים: Bad, „מסוכן” ואת אלבום האוסף-HIStory בשנים אלו הוא גם נישא לליסה מרי פרסלי (בתו של אלביס פרסלי) והתגרש ממנה. בסוף שנות התשעים הוא נישא לדבי רו, אחות באחת המרפאות בהן טופל.

לזוג נולדו שני ילדים. בשנות ה-2000 המשיך ג’קסון ליהנות מתמלוגי הענק על יצירותיו בשנים שחלפו, להקליט שירים ולצלם וידאוקליפים. אך מעמדו ככוכב והצלחתו המסחרית פחתו. ב-1993 העלה אחד ממכריו הקטינים האשמה כי ג’קסון הטריד אותו מינית.

 

תביעה אזרחית שהגישה משפחת הקטין הסתיימה בהסדר כספי ללא הודאה באשמה. בדצמבר 2003 הוגש נגדו כתב אישום בחשד להתעללות מינית בבן 12, אישום שעורר סערה גדולה בקרב מעריציו ועולם הפופ בכלל. הזמר זוכה מכל סעיפי האישום ביוני 2005.