סוריה: ירינו על מ&#…

צבא סוריה מדווח כי כוחות ארטילריה של חיל האוויר ירו הלילה לעבר מטוסי צה”ל, שלטענתו הפציצו מטרות במדינה, ומסר כי יש לו את הזכות להגיב. דובר צה”ל: איננו נוהגים להגיב לפרסום כזה


דובר הצבא הסורי דיווח כי חיל האוויר של המדינה פתח הלילה באש ארטילרית לעבר מטוס צה”ל שחדר למרחבה האווירי מכיוון הים, כדי לפגוע במטרות סוריות. הדובר הסורי שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית אמר כי ארצו תשמור בידה את „הזכות להגיב בדרך הראויה”. מדובר צה”ל נמסר: „איננו נוהגים להגיב לפרסומים מסוג זה”.
על-פי הודעת דובר הצבא הסורי, מטוס ישראלי נכנס לשטח המדינה באזור חצות כדי להפציץ לטענתם מטרות. בתגובה, פתחו על פי הדיווח כוחות ארטילריה של חיל האוויר הסורי באש לעבר כלי הטיס הישראלי. עוד דווח כי המטוס עשה את דרכו מזרחה מכיוון הים התיכון, מעל צפון סוריה, ועבר את מהירות הקול. עדיי ראייה סיפרו כי האירוע התרחש באזור אל-אבייד, סמוך לגבולה הצפוני של סוריה עם טורקיה. לא דווח על נפגעים כלשהם בתקרית.
הדובר הסורי, שצוטט על-ידי סוכנות החדשות הסורית, לא ציין היכן התרחש האירוע. „הזהרנו את הצבא הישראלי מפעולה אגרסיבית מכוונת, ונמשיך לשמור על הזכות להגיב בדרך ראויה”, מסר. שר סורי, שחבר בקבינט, התראיין לאל-ג’זירה, סירב לאשר שישראל תקפה את סוריה אך אמר כי חיל האוויר הישראלי חדר למרחב האווירי של מדינתו. „אנו מדינה ריבונית, הם לא יכולים לעשות זאת”, אמר השר.

הצדדים חששו ממלחמה בקיץ

רק לפני כשבוע העריכו גורמים צבאיים כי סכנת המלחמה בקיץ הקרוב פחתה במידה ניכרת. הערכה זו בוססה על ניתוח כוונות הצבא הסורי, שחזר לפעול כבימי שגרה. גם צעדים שנקט צה”ל בעצמו תרמו להפגת המתיחות: אימונים שהיו אמורים להיערך ברמת הגולן הועברו לדרום הארץ, כדי להסיר מעל הפרק את חששות הסורים מפני תקיפה ישראלית.
המתיחות, שהחלה לפני שנה עם סיום מלחמת לבנון השנייה, הגיעה לשיאה בתחילת חודש יולי, כשבשני הצדדים זוכרים היטב כי מלחמות העבר התנהלו בדרך כלל בחודשי הקיץ. צבא סוריה וצה”ל השלימו את הכנותיהם למלחמה עד למועד זה, ועצם סיום ההכנות העלה חששות בשני הצדדים מפני מתקפת פתע מעברו השני של הגבול.
בתקופה זו ביצע צבא סוריה כמה צעדים המעידים על מוכנותו למלחמה מיידית, שהגבירו את החשש בצה”ל מפני מערכה בקיץ. מצד שני, הסורים חששו כי כוחות גדולים של צה”ל שהשתתפו באימונים ברמת הגולן בחודשי הקיץ ישמשו כעוגן למתקפה ישראלית.
ישראל מצדה אמנם העבירה בצינורות הדיפלומטיים מסרי הרגעה לפיהם האימונים נובעים רק מיישום לקחי מלחמת לבנון השנייה, אולם מסרים אלה לא הועילו. ביקוריהם הרבים של ראש הממשלה ושל שר הביטחון ברמה לאחרונה ליבו אף הם את רוחות המתיחות, והתפרשו מבחינת הסורים כבדיקת המוכנות של צה”ל למלחמה וכסימן אזהרה נוסף.