פרס לנשיא אירן: ב&#…

כ-8,000 צועדים השתתפו במצעד החיים השנה בפולין, נציגים של 55 מדינות. ביניהם: השרים פרס והירשזון, מייסד המצעד: „זה לא רק יום היסטורי, זה גם יום של הזדמנות אדירה”, אמר


כ-8,000 משתתפים נטלו חלק ב”מצעד החיים” המסורתי בפולין, שיצא ממחנה ההשמדה אושוויץ לכיוון בירקנאו. במסע השתתפו נציגים מ-55 מדינות, בהן קובה, מרוקו וקזחסטן.
רוב המשתתפים במצעד השנה, ה-19 מאז היווסדו, ישראלים. רוב חברי המשלחות הזרות הם יהודים. בשנה שעברה, בטקסים לזכר 60 שנה לשחרור אושוויץ, הגיעו לאירוע כ-20 אלף משתתפים.
פרס: „אין לנו זכות שלא להגן על עצמנו”
מערכת msn מוסיפה כי יו”ר הכנסת הזמני של ישראל, ח”כ שמעון פרס, קרא בנאומו לנשיא אירן לבוא ולבקר במחנה ההשמדה אושוויץ, זאת בעקבות סדרת התבטאויות אנטישמיות שפירסם לאחרונה. „אולי ככה הוא יבין מהי שואה”, אמר. „אנחנו נעשה ככל שביכולתנו כדי השואה לא תהיה חלקו של אף עם”.
בנאומו בטקס, סיפר פרס לראשונה את סיפורו של אביו, שנמצא בריא ושלם לקראת סיום המלחמה, לאחר שכולם היו בטוחים כי נרצח. „אני שואל את עצמי ‘מיהו יהודי’? או מה היהודים צריכים לעשות היום. הייתי אומר שדבר ראשון הוא להישאר יהודי. יהודי הוא מי שמוכן להגן על עצמו. מי שמאמין בשלום וברצון טוב, אך חייב להיות ממוקד בצורך לשמור על עצמנו”.
את נאומו סיכם פרס באמרו: „בואו נישאר יחד, מאמינים כי אנו כמהים לעולם טוב יותר, אך גם זוכרים שעלינו להגן על חיינו ונתפלל לאלוהים שאף מדינה אחרת ועם אחר לא יצטרך לעבור את שעברנו – אנו נעשה כל דבר אפשרי כדי שזה לא יקרה”.
הירשזון: „יום של הזדמנות אדירה”
מייסד המצעד, השר אברהם הירשזון, נמנה על מובילי הצועדים. בנאומו הבטיח „לזכור ולא לשכוח”: „האירוע הזה מסמל לא רק יום הסטורי, אלא גם יום של הזדמנות אדירה. שהותנו כאן יחד מדגישה את הצורך הדחוף לחלוק אחריות בין תושבים בעולם יהודים ולא יהודים כאחד. זהו יום שבו עלינו להסכים לשמר את זכרם של המליונים שנרצחו ונהרגו בתקופה הנוראה ההיא. אסור לנו לשכוח”.
„חישבו על אם יהודיה אחת שילדה נלקח מידיה”
בנאומו הדגיש הירשזון כי „עלינו להכריז שנילחם באנטישמיות, בשנאה ובחוסר הסובלנות – בדיוק כפי שנילחם באלה שמכחישים את הרשע שהיה כאן… רק עיצמו את העיניים ותחשבו על ילד יהודי אחד. על עיניו היפות, על שרה’לה אחת, עם שערה היפה, שנלקחו בברוטליות מאימותיהם והובלו לתאים. חישבו על אם יהודייה אחת שילדה נלקח מידייה. זו הנקודה של השואה שעלינו לזכור. זוהי הטרגדיה שלעולם לא נוכל לשכוח. אנחנו
אומרים כולנו בקול רם וברור – לעולם לא עוד”.
„קשה לחיות ללא האמונה שהטוב ינצח”
סגן יושב ראש הפרלמנט הפולני אמר כי „קשה לחיות ללא האמונה שהטוב ינצח בסופו של דבר” והוסיף: „כאן באושוויץ, שסבלו, נהרגו ונרצחו אנשי לאומים שונים כולל פולנים, כאן אנו חשים שותפות מסוג מסויים, מיוחד. השותפות לסבל מולידה גם שותפות לזיכרון.
„אינני בא לכאן רק כנציג הפרלמנט הפולני”, הדגיש הסגן. „אני חש עצמי כנציגו של דור הסולידריות הפולנית. אנחנו מקיימים קשרים סבירים וטובים עם מדינות שונות החובקות אותנו לרבות גרמניה, אנחנו כמובן מפתחים מאוד את הקשרים הדיפלומטים עם ישראל. אנחנו יכולים היום לומר אלה לאלה את כל אשר על ליבנו, אפילו הדברים הקשים והכאובים ביותר. העמים צריכים לגלות רגישות זה להיסטוריה של העולם שמנגד”.
את הטקס במחנה ההשמדה נעלו בתפילת „אל מלא רחמים” ושירת „התקווה”.
מופז: „לא נפקיר ביטחוננו בידי אחרים”
„לא נפקיר את ביטחוננו בידי אחרים, לא נשען על חסדי זרים ולא נלך שולל אחרי אשליות”, אמר מוקדם יותר שר הביטחון, שאול מופז, שהוסיף: „לעולם לא יהיה עוד יהודי נטול מגן”.
מופז אמר את הדברים בטקס „לכל איש יש שם”, שנערך היום בכנסת כחלק מאירועי יום הזכרון לשואה ולגבורה.
הבוקר בשעה 10:00 נשמעה צפירת התייחדות בת שתי דקות, ולאחר מכן נערך טקס הנחת זרים לזכר הנספים, במעמד נשיא המדינה, משה קצב, וראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט. במקביל, בפולין נערך היום „צעדת המוות” בין אושוויץ לבירקנאו.
אולמרט: „גאה במורשת אבותינו שמהווה ניגוד לתורת הגזע הנאצי”
ב”יד ושם” ננעל אמש הטקס המרכזי לפתיחת אירועי ההנצחה לשואה ולגבורה. ראשון נאם נשיא המדינה, משה קצב, שקרא להתייחד עם ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה, הילל את מעשי הגבורה במלחמת העולם השנייה וקרא לקהילה הבינלאומית לא להמעיט בערכם של הקריאות להשמדת ישראל. „על כל דור ודור לראות את עצמו כאילו הוא יצא מתופת השואה”, אמר הנשיא.
ראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, נשא דברים אחרי הנשיא: „כיהודי אני נושא בליבי תמיד את שואת אחיי ואחיותיי, אך אני גאה על מורשת אבותינו אשר מהווה ניגוד לתורת הגזע הנאצי. אני גאה על מדינת ישראל”.